Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

5.11.05

Av: Anne-Vibeke Isaksen Översättning/Bearbetning: Christina Lundh Fotograf: Rasmus Schønning
Dela
 

10 goda råd: Bergskörning med husvagn

Något av det som man är mest rädd för som campare är att få motorstopp på en bergsväg med husvagn på dragkroken och att motorn inte klarar mer .CampingSverige.se ger här 10 goda råd hur man ska köra genom kuperad terräng.

Col du Galibier 2 646 m.ö.h. är det högsta berg som Anne-Vibeke Isaksen har besökt med husvagn

Col du Galibier 2 646 m.ö.h. är det högsta berg som Anne-Vibeke Isaksen har besökt med husvagn


1. Kör där lastbilarna kör

En gyllene regel är att de bergsvägar som lastbilarna trafikerar kan även campare köra på. Det betyder med andra ord motorvägar och huvudvägar. Man ska också förvänta sig en del tunnlar.

En huvudregel säger att husvagnar är byggda för att kunna klara 10 %, men inga regler utan undantag

En huvudregel säger att husvagnar är byggda för att kunna klara 10 %, men inga regler utan undantag


2. Läs skyltarna

Om pass eller tunnlar är stängda för husvagnar är det i regel skyltat, men man kan också komma på bergsvägar som helt saknar skyltning. Fråga lokalbefolkningen innan du kör, men förbered dig på att få olika svar.

Själva hårnålskurvan är en bra plats att mötas på, därför att det ofta är mera platt och brett där än på raksträckorna

Själva hårnålskurvan är en bra plats att mötas på, därför att det ofta är mera platt och brett där än på raksträckorna


3. Att köra uppför och växla

Om du har en stark motor, vägförhållandena är bra och vägen är tillräckligt bred, är det vanligtvis inte något problem att köra uppför ett berg. Se hela tiden till att du kör i den växel som drar bäst i förhållande till terrängen. Det kan vara en fördel att växla ner i god tid så du inte förlorar fart. Speciellt om det är mycket brant. Tänk också på att motorn får mindre kraft ju tunnare luften blir.

4. Tanka

Tanka och fyll bensintanken eftersom bilen blir törstig. 2 l/mil är inte något onormalt.

Bergen är fantastiska. Vill du inte köra i bergen med husvagn kan du bo i dalen och bara ta bilen dit upp

Bergen är fantastiska. Vill du inte köra i bergen med husvagn kan du bo i dalen och bara ta bilen dit upp


5. Att köra nerför

Att köra nerför kan mycket farligare än att köra uppför. En huvudregel är att du ska köra nerför i samma växel som uppför. Det kan verka extremt eftersom motorn då kommer upp i ett högt varvtal, men det har flera fördelar. För det första bromsas bilen och för det andra kyls motorn av. Tänk på att du inte sitter med foten på bromsen medan du kör nerför. Det händer naturligtvis inte något om du bromsar, men du ska bara inte göra det hela tiden, för då kan bromsarna brännas fast och i värsta fall lägga av helt. Fördelen med bilen är att den har motorbroms. Motorbromsa alltid även om du inte har husvagn med.

Husvagnen har påskjutsbroms och när du kör nerför bromsar den hela tiden. Det är en enorm belastning som inte är bra för husvagnen under någon längre tid.

Det är en bra idé att ge lite extra gas på de ställen där du kan göra det, så att bilen drar och bromsen på husvagnen får lite avlastning. De flesta husvagnar är byggda för branter med en lutning på 10-12 %, men det betyder inte så mycket. Den kan klara en lutning på t.ex. 17 % under en kortare tid, men 7 % i t.ex. 45 minuter kan vara ett stort problem för husvagnen.

Det är mer tidsfaktorn som är viktig än själva lutningen på berget.

6. Påskjutsbromsen bränns fast

Du märker det genast för det känns som om husvagnen plötsligt är 3 gånger så tung. Kör in till sidan så snabbt som möjligt. Dra åt handbromsen på husvagnen, kör fram bilen lite så att du känner ett mycket litet ryck, släpp handbromsen på husvagnen och kör vidare. Kanske måste du göra detta flera gånger.

Se upp för diken på de smala bergsvägarna

Se upp för diken på de smala bergsvägarna


7. Det ryker om bromsarna

Det är ett mycket dåligt tecken. Kör in till sidan så snabbt som möjligt. Du ska inte göra något, utan bara vänta tills bromsarna har kylts av helt innan du kör vidare. Häll för allt i världen inte på vatten i hopp om att avkylningen ska gå snabbare. Det förstör bromsarna. Har bromsarna bränts fast ska du köra till en verkstad när du kommer hem för att få bromsarna kontrollerade så att inget allvarligt har inträffat. Är du osäker ska du söka upp en verkstad på plats innan du kör vidare. Inandas absolut inte röken, den är mycket giftig.

8. Att kunna backa

Det är en bra idé att kunna manövrera sitt ekipage. Det är inte helt osannolikt att du kommer att behöva backa om du möter någon medtrafikant på vägen och kanske blir du då tvungen att backa bakåt till en mötesplats så ni kan komma förbi varandra.

På många platser är det inte tillåtet att stanna, därför att det kan falla klippstycken och sten nerför berget. Respektera detta förbud

På många platser är det inte tillåtet att stanna, därför att det kan falla klippstycken och sten nerför berget. Respektera detta förbud


9. Djupa diken

Av hänsyn till de stora vattenmängder som kan finnas i bergen, har man ofta grävt djupa diken på bergssidan vid sidan av vägen. Du ska inte köra för nära dessa, då hjulen på husvagnen lätt kan slira ner där. Om det inte finns staket och det stupar brant nerför på dalsidan, ska man se upp även här.

10. Om du är tveksam

LITA PÅ DIN INTUITION!
Testa utan husvagn först.

Det är inte alla campingplatser uppe i bergen som har plats för husvagnar. Kolla innan du kör uppför. Detta är Morzine i Alperna

Det är inte alla campingplatser uppe i bergen som har plats för husvagnar. Kolla innan du kör uppför. Detta är Morzine i Alperna


Andra fakta

Campingplatser i bergen:
Det är inte alla campingplatser uppe i bergen som har plats för husvagnar och ibland är det dåligt skyltat. Kolla i campingböcker eller kontakta campingplatsen för att vara på den säkra sidan.

Generellt sett är vägförhållandena bättre i Alperna än i Pyrenéerna, vilket först och främst beror på ett väl utbyggt vägnät till skidorterna.

När du planerar och läser om din resa ska du tänka på, att fastän ett annat ekipage kan ta sig över ett bergspass, är det inte säkert att du kan. Det beror på hur stark din motor är och naturligtvis vilket pass du ska ta dig över.

Klicka för större bild


Läs mer här

Klicka här

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Hobby Husvagnar
Dethleffs
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt