CampingSverige.se

22.4.07

Av: Lars-Erik Paulsson
Dela
 

Automatisk sladdparering för husvagnar

En husvagn som kränger i vinden från en mötande buss, eller som – ännu värre – börjar wobbla i en nerförsbacke, har orsakat skrämselhicka hos många. Inte bara är det obehagligt för föraren – det kan dessutom vara trafikfarligt, även för omgivningen.

AL-KO Kobers test- och försöksavdelningschef Robert Köhler

AL-KO Kobers test- och försöksavdelningschef Robert Köhler


– Det ligger i sakens natur att husvagnar med sina, i förhållande till vikten, stora dimensioner inte hör till de mest körstabila bland de personbilsdragna släpfordonen.

Så inledde AL-KO Kobers test- och försöksavdelningschef Robert Köhler en genomgång av de faktorer som påverkar den så kallade kritiska hastigheten – alltså den hastighet där en pendlingsrörelse inte upphör av sig själv – hos en given fordonskombination.

– På AL-KO Kober har vi därför under många år utvecklat produkter som ska öka körstabiliteten och höja den kritiska hastigheten, fortsatte Köhler.
Och så påminde han om Delta-axeln som sänker krängningscentrum och ger gynnsammare fjädringsrörelser, och om friktionskopplingen AKS som ”kniper till” om dragkulan.

– Men har föraren varit överoptimistisk och överskridit den kritiska hastigheten har situationen ändå varit allvarlig – ända fram till nu!

ATC-systemet ryms i en liten låda, som enkelt monteras på baksidan av axeln

ATC-systemet ryms i en liten låda, som enkelt monteras på baksidan av axeln


Förvisso finns det (ett fåtal) bilar med elektronisk sladdparering (ESP) som även känner av en släpvagns rörelse, men bäst är ändå en möjlighet att kunna separatinbromsa släpet – ungefär som på en långtradare. Och detta är vad AL-KO Kobers nya ATC – AL-KO Trailer Control – klarar av helt automatiskt.

ATC-systemet består av sensorer, styrelektronik och en ställmotor, och allt ryms i ett litet hölje som enkelt monteras med två skruvar på baksidan av axeln. En utgående tapp förbinds med stången från påskjutsanordningen, och påverkar på så sätt husvagnens bromsar.

Sensorerna övervakar husvagnens rörelser i sidled, och skulle dessa bli alltför stora kommer ställmotorn att ögonblickligen bromsa in släpet precis så mycket att pendlingarna upphör. (Vid forcerad körning i mycket hög fart på ett avlyst flygfält kunde vi notera en hastighetsminskning med ungefär 10 km/h.) Drivspänningen hämtas från husvagnens 13-poliga kontakt (AL-KO avråder bestämt från att försöka koppla in ATC på en 7-polig kontakt), och dessutom dras en kabel från ATC-enheten till påskjutsanordningens ytterhölje där en lysdiod monteras.

En lysdiod på draget indikerar att allt är som det ska

En lysdiod på draget indikerar att allt är som det ska


När husvagnen kopplas till bilen och den 13-poliga kontakten ansluts, genomför ATC en automatisk funktionskontroll. Grönt ljus från lysdioden visar att systemet fungerar, medan fast rött ljus visar att något fel har uppstått. Skulle så vara fallet, påverkar detta dock inte vagnens färdbroms på något sätt, utan vagnen är fullt körduglig – dock givetvis utan den automatiska sladdpareringen. Och skulle lysdioden blinka rött, innebär detta att bromsarna ligger an … Enkelheten i systemet gör det mycket lätt att montera, och det passar på alla husvagnar (och andra släp) med axel och bromsar från AL-KO Kober. Den allra största fördelen med AL-KO ATC är dock, att det fungerar precis lika effektivt oavsett vilken bil husvagnen kopplas till!

Inte ens vid forcerad körning i mycket hög fart på ett avlyst flygfält kunde vi åstadkomma några farliga situationer

Inte ens vid forcerad körning i mycket hög fart på ett avlyst flygfält kunde vi åstadkomma några farliga situationer


Tack vare att det är så lätt att montera lämpar sig ATC utmärkt för eftermontering, men systemet kommer givetvis att erbjudas – antingen som standardutrustning eller som tillval – av flera husvagnstillverkare redan inför den kommande säsongen. ATC för eftermontering kommer att finnas på marknaden om ungefär ett år, och hos AL-KO räknar man med att priset för en komplett sats kommer att hamna kring 500 euro – exklusive moms och montering.

Läs mer på www.al-ko.se

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt