CampingSverige.se

24.2.05

Av: Björn Holmqvist
Dela
 

Lätt att importera husbilen själv

Drygt 300 husbilar privatimporterades till Sverige förra året, vilket gav ett rejält nytillskott av husbilsparken utöver den ”officiella” nyförsäljningen på drygt 1 500 bilar. Men hur krångligt är det att importera en husbil själv? Vi reder ut begreppen.

Klicka för större bild


De husbilar som importeras till Sverige kostar ofta ganska mycket mer här än vad köparna i tillverkningslandet får betala.

Kostsamma transporter och en annorlunda skattelagstiftning – framför allt vår höga moms – är bidragande orsaker, men svenska återförsäljare har troligen också en lite högre marginal än kollegorna i exempelvis Tyskland.

Lägg till detta att värdeminskningen på fritidsfordon i många länder är större än i Sverige, så blir resultatet att en några år gammal husbil kan vara avsevärt billigare hos den tyska husbilshandlaren än vad motsvarande bil kostar i Sverige.

Det här har också allt fler husbilsspekulanter upptäckt, och sedan mitten av 90-talet har privatimporten ständigt ökat.

Klicka för större bild


Mycket att välja på

Just nu är det dessutom synnerligen lämpligt att leta reda på ett lämpligt objekt. Bara på den stora tyska internetsajten www.mobile.de finns nästan 20 000 husbilar att välja mellan, och många av dessa är hyrbilar med en eller två säsonger bakom sig.

Och just en hyrbil kan vara ett verkligt klipp. Förvisso har de många mil på mätaren (räkna med 6 000 till 7 000 mil efter två säsonger), men bilarna är välvårdade (en illa skött bil går ju inte att hyra ut) och eftersom de ”tjänat in” en hel del pengar åt sina ägare är priset oftast lägre än för en lika gammal privatkörd bil.

Den för tillfället låga eurokursen gör slutligen att ett köp i något annat europeiskt land blir ännu mer fördelaktigt än för till exempel ett år sedan.

Klicka för större bild


Var observant

Internet är alltså en bra plats att söka begagnad husbil, och försök gärna att hitta flera tänkbara objekt inom ett inte alltför stort område innan du ger dig iväg söderut.

Lämpligt är också att i förväg ta kontakt med säljaren via mejl eller telefon, och klarar du inte det aktuella landets språk, så brukar det gå någorlunda bra med engelska.

Väl på plats gäller det att vara ännu mer noggrann och observant än om du skulle köpa bilen av en svensk handlare, för skulle du i efterhand upptäcka att något är fel så kan det bli besvärligt att få rättelse.

När det gäller den utländska pappersexercisen – till exempel försäkring och exportregistrering – så brukar i varje fall de större tyska handlarna ha erfarenhet av att sälja till utlandet.

Klicka för större bild


Själva bilen

– Är totalvikten upp till 3,5 ton, och bilen har varit registrerad utan dispenser i något EU-land, är det fritt fram att registrera bilen i Sverige, säger Kjell Bäckman på Vägverket.

Är totalvikten däremot högre – till exempel ett MAN busschassi – så måste du kunna visa upp intyg på att chassit uppfyller alla svenska krav. Finns fabrikatet representerat i Sverige brukar generalagenten – givetvis mot ersättning – kunna hjälpa till, men kontrollera detta noga före köpet, och räkna in kostnaderna i totalkalkylen.

Vad Kjell Bäckman vill varna för, är husbilar där totalvikten förändrats – uppåt eller nedåt – utan att några förändringar har gjorts på chassiet:

– Man kan inte bara stämpla in en ny totalvikt, och hoppas att det går bra, som vi har sett att en del tillverkare gör. Det krävs en ombyggnad av chassit som motsvarar totalviktsförändringen, och det krävs tester som bevisar detta.

Lars Synnerholm

Lars Synnerholm


Gasol

Men att importera en husbil är inte riktigt lika enkelt som att importera en personbil.

– Så länge det inte finns några enhetliga europeiska regler för gasolinstallationen och ventilationen gäller de svenska särbestämmelserna, säger Lars Synnerholm på Räddningsverket. Och det torde dröja många år ännu innan vi kan se någon förändring på den punkten.

Hur gasolinstallationen ska vara utförd, finns reglerat i Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser och vätskor i husvagnar, husbilar, manskapsvagnar med mera.

Att installationen är rätt utförd kan kontrolleras hos företaget AVL MTC, men också på ett tiotal bilprovningsstationer runt om i landet.

– Till de vanligaste felen hör att kylskåpet inte är monterat enligt tillverkarens föreskrifter, säger Jan Rodén på AVL MTC. Men också att avståndet mellan spisens brännare och brännbart material är för litet, att det är för glest mellan klamren på gasolledningarna eller att gasolutrymmet inte är nog avtätat mot bodelen.

Klicka för större bild


4 375 kronor kostar kontrollen, och skulle bilen inte bli godkänd (vilket är ganska vanligt) måste kontrollen göras om. Hur mycket efterkontrollen kostar beror på hur omfattande den är, men i värsta fall blir du ytterligare 1 875 kronor fattigare.

Till kontrollen måste du ha med dig svenska bruks- och installationsavisningar på svenska, vissa ”instruktioner för brukaren” samt ett protokoll som visar att gasolsystemet är täthetsprovat. (Täthetsprovningen kan göras hos de flesta husvagns- och husbilsåterförsäljare).

Tills sist vill Jan Rodén varna för bilar med fasta gastankar:

– Bäst är att bygga om bilen innan den tas hit för första gången. Är tanken inte CE-märkt måste den kontrolleras hos exempelvis Ångpanneföreningen, men är tanken CE-godkänd räcker det att visa upp dokumentation som styrker detta. Men någon sådan dokumentation har hittills aldrig någon av våra kunder kunnat presentera!

Mer information hittar du på www.mtc.se där det också finns länkar för hämtning av en del bruks- och installationsanvisningar. Där kan du också läsa SÄIFS 2001:2. Föreskriften kan du även hämta i PDF-format via Räddningsverkets hemsida: www.srv.se

Gunnar Larsson

Gunnar Larsson


… och ventilation

Även ventilationskraven finns reglerade i SÄIFS 2001:2. Där står det bland annat att den ska vara dragfri, och att koldioxidhalten inte får överstiga 1 %. Med den så kallade ”nordiska provmetoden” sker detta med gasbrännare (gasolförbrukning i relation till antalet sovplatser) inne i husbilen.

En sådan provning kan bara göras hos AVL MTC i Jordbro, och kostar 6 250 kronor. Och skulle koldioxidhalten bli för hög måste ventilationen byggas om innan ett nytt ventilationsprov (ytterligare 1 875 kronor) kan göras.

– Ibland ser vi direkt att bilen inte kommer att klara provet, säger Gunnar Larsson på AVL MTC. Men några direkta råd om hur ventilationen ska förändras kan vi inte ge, fortsätter han, även om vår långa erfarenhet naturligtvis gör att vi kan ge vissa tips.

Men om den aktuella husbilsmodellen redan är ventilationstestad, antingen av en auktoriserad importör eller en privatimportör, räcker det med att göra en jämförelse mellan dokumentationen för den godkända bilen och det aktuella fordonet.

– Det händer att folk ringer till oss från till exempel Tyskland, fortsätter Gunnar Larsson. De står där på återförsäljarens gård och tvekar mellan några olika bilar, och då vill de veta om någon av modellerna redan är ventilationstestad.

En sådan jämförelse av ventilationen kostar 1 875 kronor, och kan göras både hos AVL MTC och på de bilprovningsstationer som har kompetens att kontrollera gasolinstallationen.

Klicka för större bild


Hos Bilprovningen

Men med alla papper i ordning – även om vägen dit kanske varit både lång och kostsam – ska det inte vara några bekymmer med att få den egenhändigt importerade husbilen godkänd hos bilprovningen.

De papper som behövs är i stort sett bara bilens ursprungliga registreringshandlingar (t.ex. ”Fahrzeugbrief”, om bilen varit registrerad i Tyskland) samt – om bilen testats hos AVL MTC, det intyg som visar att ventilation och gasolinstallation uppfyller de svenska bestämmelserna.

Hos Bilprovningen kommer man att kontrollera husbilens identitet samt alla handlingar, och man kommer att väga fordonet.

Sedan är det bara att kontakta det egna försäkringsbolaget, om du inte rean har gjort det, och vänta på registreringsbeviset så att du kan ”ställa på” din nyinköpta husbil!

Mer information om import och registreringsbesiktning hittar du också på www.bilprovningen.se

Klicka för större bild


Varningen gäller dock inte i lika hög grad bilar byggda på AL-KO Kobers speciella husbilschassi. För dessa finns provningar som visar vilka totalvikter de är avsedda för. En sista varning vill Kjell Bäckman också utfärda för USA-husbilar, även om dessa köps som begagnade från Tyskland:

– Dessa är nästan undantagslöst inregistrerade med hjälp av tyska dispenser, men sådan dispenser godtar vi inte i Sverige!

Viktigt att tänka på är, att den som privatimporterar en husbil inte får någon garanti på avgasreningens funktion. Kom också ihåg, att utrustningsnivån på chassiet kan vara lägre än för motsvarande bil såld via en svensk återförsäljare!

Att tänka på

På en begagnad husbil slipper du betala svensk moms, och är bilen köpt inom EU betalar du naturligtvis ingen tull för den.

För att husbilen ska räknas som begagnad måste den vara minst sex månader gammal och ha rullat minst 6 000 kilometer vid köpetillfället.

Många nyare husbilar är helfordonsgodkända, och rent tekniskt är de då klassade som personbilar. (Det står ”M1” i registreringshandlingarna.) Tar du in en sådan bil till Sverige kommer den obönhörligen att klassas som personbil även här, och den årliga skatten blir då ungefär tio gånger högre än om den hade klassats som lätt lastbil!

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Hobby Husvagnar
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
Autohallen husbilar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt