Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

18.5.06

Av: Lars-Erik Paulsson
Dela
 

Världspremiär: AL-KO amc-chassi för bakhjulsdrift

Amc-husbilschassierna från AL-KO Kober har hittills endast funnits för framhjulsdrivna draghuvuden – Ducato med syskon, Ford, Renault/Opel och Volkswagen T5 – men nu har konstruktörerna hos AL-KO i Kötz, tillsammans med kollegorna hos Mercedes-Benz, presenterat en Sprinter med lågbyggt chassi och individuell bakhjulsfjädring. Och CampingSverige.se var förstås med vid premiärvisningen.

Det lågbyggda chassiet är 205 mm lägre än standardchassiet. Bränsletanken är skräddarsydd för det nya chassiet

Det lågbyggda chassiet är 205 mm lägre än standardchassiet. Bränsletanken är skräddarsydd för det nya chassiet


– Redan när vi för fem år sedan började planera den nya Sprinter-generationen fanns en lågbyggd version med i konceptet. Det berättar Bernhard Kania som varit ansvarig för utvecklingsarbetet. Och vad var väl då naturligare än att ta kontakt med specialisterna på sådana chassier, alltså med AL-KO Kober.

– Vi ville kunna erbjuda våra kunder ett chassi som inte bara hade en lägre höjd, utan också ännu bättre körstabilitet. Dessutom skulle chassiet vara lätt att anpassa till de olika kundernas önskemål när det gäller axelavstånd och bakre överhäng.

Helt uppenbart är det husbilsbyggare i det övre segmentet som Bernhard Kania i första hand tänker på. Och visst är ett lågbyggt chassi idealiskt för deras ändamål: även med en isolerad ”källarvåning” blir totalhöjden – och därmed även tyngdpunkten – låg. Men även byggare av allehanda nyttofordon kommer säkert att uppskatta det nya chassiets alla fördelar.

Klicka för större bild


För att kunna kombinera det lågbyggda amc-chassiet med bakhjulsdrift, var teknikerna hos Mercedes-Benz tvungna att konstruera en helt ny bakaxel. I stället för stel bakaxel med bladfjädrar, har Sprinter med amc-chassi en multilänkarmsbakaxel av samma typ som i företagets personbilar, och för fjädringen svarar komforthöjande spiraler.

– Dessutom har spårvidden ökats med ungefär en hjulbredd, kompletterar Per Åkerblom hos AL-KO Kober i Sverige.

Klicka för större bild


Och att köregenskaperna är utmärkta visar sig när vi forcerar slalombanan och provar på det beryktade ”älgtestet” på det avlysta flygfältet. Visst kränger det lite, men inte alls lika mycket som med en ”normal” Sprinter. Och inte någon gång känns situationen hotande …

Även i övrigt är säkerheten mycket hög med ABS-bromsar, antislirreglering och en adaptiv elektronisk sladdparering (ESP) som bland annat känner av hur tungt fordonet är – och därmed fungerar ihop med de mest skiftande husbilsbyggnationer.

Klicka för större bild


Till det nya chassiet har AL-KO även tagit fram ett viktoptimerat bältesstativ för bodelens sittplatser, och detta stativ är dragtestat tillsammans med alla chassivarianter så att husbilsbyggarna slipper göra egna, kostsamma tester.

Amc-chassiet har en ramhöjd som är 205 millimeter lägre än standardchassiet, och det kommer att kunna levereras med tre olika axelavstånd – 3 600 mm, 3 850 mm och 4 100 mm – och det kommer att finnas i två viktvarianter – 3 500 kg och 3 880 kg. Ur Mercedes-Benz digra motorprogram är tre motorer aktuella för amc-Sprinter: två 4-cylindriga dieslar på 80 kW/109 hk respektive 110 kW/150 hk samt en V6-diesel på 135 kW/184 hk.

Precis som för chassierna för framhjulsdrivna bilar, står i stort sett hela utrymmet ovanför rambalkarna till påbyggarens förfogande. Detta har bland annat medfört att AL-KO fått ta fram en speciell, 85-liters bränsletank som är skräddarsydd för att monteras i chassiet.

För att inte få för tvära kardanaxelvinklar, vilket skulle ge upphov till vibrationer, har man dock varit tvungen att göra en liten upphöjning ovanför balkarnas nivå i bakkanten av förarhytten.

Att AL-KO Kobers sätt att bygga chassier, med bland annat de unika koniska skruvförbanden, resulterar i konstruktioner med låg vikt bevisas av att en amc-Sprinter, trots den tunga och avancerade bakaxelkonstruktionen, har samma – eller endast obetydligt högre – vikt än motsvarande Sprinter i standardutförande.

Det gick undan vid provkörningarna på det avlysta flygfältet

Det gick undan vid provkörningarna på det avlysta flygfältet


Precis som övriga amc-chassier kan nya, lågbyggda Sprinter förses med en bakre förlängning – rak eller nedsänkt 80 mm, för bilar med garage – och det kan förses med utliggare för de påbyggare som önskar extra hög stabilitet. Naturligtvis kan amc-Sprinter även förses med alla de vanliga tillbehören, såsom stödben (manuella eller elektriska) och dragkrok. Största tillåtna släpvagnsvikt för alla versioner är dessutom 2 000 kg, och någon så kallad tågviktsbegränsning finns ej.

Till dags dato har en serie prototyper byggts och dessa finns nu ute hos ett antal europeiska husbilstillverkare. I september kommer bilarna att serietillverkas med 4-cylindriga motorer och två olika axelavstånd. Programmet kommer successivt att utökas, men den som vill ha en husbil med V6-diesel (marknadens starkaste inom segmentet!) torde få ge sig till tåls ett bra tag.

Läs mer på www.al-ko.se

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Dethleffs
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt