Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

25.3.05

Av: Lars-Erik Paulsson Fotograf: Anne-Vibeke Isaksen
Dela
 

CampingSverige.se har besökt Kabes husbilsfabrik

Att Kabe bygger några av Europas bästa husvagnar är ju känt sedan länge, men även på husbilssidan tillhör Kabe numera eliten. CampingSverige.se har besökt fabriken för att se hur en Kabe Travel Master kommer till.

Klicka för större bild


Det var redan 1983 som Kabe, i samarbete med Volvo, började tillverka husbilar. Den gången byggde man på Renault Master, och namnet Travel Master har man behållit till våra dagar – men annars är allting nytt.

Efter några års uppehåll återupptog man husbilstillverkningen i slutet av 90-talet, och till årsskiftet 2002/2003 kunde man flytta in i den nuvarande fabriken där man nu har möjlighet att möta den allt starkare efterfrågan.

Klicka för större bild


De chassier man använder kommer i första hand från Fiat men också från Mercedes Benz – två av Europas ledande tillverkare av transportfordon.

Klicka för större bild


Till en del modeller använder man Fiats originalchassi, men de allra flesta Travel Master byggs på ett lågbyggt specialchassi från AL-KO Kober, som ger ännu bättre åkkomfort och ännu högre körstabilitet. Till de verkligt kräsna kunderna kan man dessutom erbjuda luftfjädring på bakaxeln.

Klicka för större bild


Alla chassier man använder har Norden-specifikation. Bland annat betyder detta att de har extra kraftigt elsystem, föruppvärmd vevhusventilation, strålkastarspolning och skyddsplåt under motorn. För att klara vårt kalla vinterklimat är bilarna dessutom utrustade med en Webasto motor- och kupévärmare, och under förarstolen finns det ett extra värmepaket med fläkt.

Klicka för större bild


Det första steget i tillverkningen är att chassit anpassas för husbilspåbyggnationen. Bland annat måste en stor del av förarhyttens tak tas bort, och området runt öppningen måste förstärkas.

Klicka för större bild


Alla Travel Master är, precis som Kabes husvagnar, försedda med ett patentsökt golvvärmesystem, vilket gör att bilen värms upp snabbt och effektivt. I isoleringsmaterialet finns spår frästa för värmeledningsrören, men innan det är dags att placera ut rören lägger man ut specialbockade värmefördelningsplåtar av aluminium.

Klicka för större bild


Golvet är sandwichlimmat och består av tre delar – ett undre lager av specialbehandlad plywood, isoleringen som är hela 65 millimeter tjock och den övre plywooden. För att undvika framtida skador är alla reglar gjorda av tryckimpregnerat trä, och på alla kritiska punkter finns inbyggda förstärkningar av stål.

Klicka för större bild


Även väggarna är gjorda som sandwichelement. Utvändigt består väggarna av 2 millimeter tjock glasfiberarmerad plast. Tack vare plasten, blir det mycket lätt att reparera en Travel Master om man skulle råka ut för någon liten skada. För att få helt fuktsäkra husbilar, har Kabe satsat mycket på utvecklingen av karossen. Innerväggarna är därför klädda med en tapet som kan “andas” (samma material finns för övrigt längs kanterna på golvet) vilket gör att eventuell kondens i väggarna lätt kan dunsta bort. Även isoleringen i en Travel Master skiljer sig från det som man normalt hittar i husbilar. Kabe använder ett material som heter Ecoprim, som är en styrencellplast – precis som till exempel Frigolit. Men till skillnad från Frigolit, så har Ecoprim slutna celler. Detta gör, att om det skulle bildas lite kondens i väggen så kan denna inte sugas upp av isoleringsmaterialet. På stora bord, och med hjälp av precisionsmallar, bygger man upp det som skall bli en vägg, och på alla utsatta ställen använder man reglar av speciella plastprofiler i stället för reglar av trä. Sedan väggelementet limmats ihop under värme och tryck, är det dags för en industrirobot att göra alla öppningar för dörr, fönster och luckor.

Klicka för större bild


När golvet har placerats på chassiet  och väggarna har rests, kan man ana att detta ska bli en husbil. I det här skedet monterar man värmesystemets konvektorer och alla elektriska kablar, liksom stativet för sittgruppens passagerarsäten. Stativet, med infästningar för säkerhetsbältena, har en mycket kraftig konstruktion och både stativet och dess fastsättning i chassiet är testade enligt mycket stränga krav.

Klicka för större bild


Genom att man monterar kabelkanalerna ovanför konvektorerna får man en frostfri placering av vatten- och avloppsledningarna. Kabelkanalernas speciella utformning gör dessutom att luftgenomströmningen blir effektivare, vilket bidrar till en snabbare uppvärmning och högre värmekomfort.

Klicka för större bild


I en speciell avdelning inne i monteringshallen arbetar flinka fingrar med att bygga upp de komplicerade kabelstammarna för tolvvoltssystemet. Till en enda husbil går det åt cirka 1 000 meter kabel!

Klicka för större bild


Fra en underleverandør ankommer tag, front og bagende. Disse dele er fremstillet af glasfiberarmeret plast, og er opbygget næsten som en båd. Kernematerialet, som samtidig er isolering, består her af Divinycelle af meget høj kvalitet. I stedet for tapet er indertaget beklædt med et lyddæmpende materiale, der bidrager til den ombordværendes miljø. Hela fronten, inklusive overgangen mellem bodelen og førerkabinen, er produceret i et helt stykke. Selv taget er i et helt stykke for derigennem at kunne garanter maksimal tæthed. Nu er tidspunktet kommet til at løfte frontstykket på plads.

Klicka för större bild


Därefter läggs taket försiktigt på plats, efter att man har lagt ett speciallim ovanpå sidornas reglar, och slutligen är det dags att passa in bakgaveln, som även den limmas fast. För att garantera maximal täthet, överlappar alla karosselementen varandra. Och alla överlappningar förseglas med en kombination av lim och tätningsmedel.

Klicka för större bild


Alla möbler kommer från Kabes eget snickeri, där många skickliga hantverkare arbetar med att förvandla fanerade plywoodskivor och träreglar till alla de detaljer som behövs för att bygga upp inredningen. För att undvika transportskador från snickeriet till husbilsfabriken görs en del av slutmonteringen av snickerierna i en speciell avdelning på husbilsfabriken.

Klicka för större bild


Steg för steg byggs så inredningen upp inne i husbilen. Och har kunden valt en WideFlex, så har han ju många olika planlösningar att välja mellan. Konstruktionen på möblerna gör att luftströmmarna har fri passage från golvet, under sängarna och sofforna, upp mot taket genom de ventilerade ovanskåpen.

Klicka för större bild


Endast det bästa är gott nog för en Travel Master. Därför använder man Aldes modernaste värmepanna med inbyggd varmvattenberedare och en el-patron på hela 3 kilowatt. När bilen står stilla, och du använder pannan för att värma upp bodelen, kan du med hjälp av värmeväxlaren värma upp det extra värmepaketet under förarstolen. Praktiskt för att snabbt kunna värma upp en kall förarhytt, eller för att ventilera bort kondens på rutorna. För att ytterligare öka värmekomforten finns det även ett värmepaket, kopplat till centralvärmesystemet, under den främre passagerarstolen. Detta värmepaket är dessutom försett med en egen fläkt.

Klicka för större bild


Många kunder vill ha sin Travel Master extrautrustad med till exempel takräcke och cykelhållare. Andra populära tillval är backkamera och frontbåge med extraljus. Och all extrautrustning monteras på fabriken för att monteringen ska hålla samma höga kvalitet som resten av bilen.

Klicka för större bild


Så är det dags att se till att textilierna kommer på plats, innan det är dags för slutkontrollen. I samband med slutkontrollen städas också husbilen ur, samtidigt som man en sista gång kontrollerar att inga skador har uppstått under tillverkningens gång.

Klicka för större bild


Efter många timmars arbete är husbilen äntligen färdig att transporteras till den återförsäljare som beställt den. Och transporterna sker för det mesta med någon av Kabes egna, specialanpassade lastbilar.

Se också

www.kabe.se

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Caravan Club of Sweden
Dethleffs
Autohallen husbilar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt