CampingSverige.se

11.7.04

Av: Lars Erik Paulsson
Dela
 

Eura mobil 2005: Halvintegrerade instegsmodeller

Till det nya modellåret introducerar tyska Eura Mobil en ny serie halvintegrerade modeller, kallad Profila. Med den nya modellserien hoppas man kunna locka nya kundkategorier.

Jens Heinrichs (marknad) och Holger Siebert (vd) har all anledning att vara nöjda med nya Profila.

Jens Heinrichs (marknad) och Holger Siebert (vd) har all anledning att vara nöjda med nya Profila.


När det gäller alkovmodeller har ju Eura Mobil sedan länge kunnat erbjuda två modellserier – fullutrustade Aktiva och den något enklare Sport – men när det gäller halv- och helintegrerade husbilar har man bara kunnat erbjuda fullutrustade modeller baserade på AL-KO Kobers lågbyggda specialchassi.

– Men marknaden för lite enklare halvintegrerade modeller, i första hand byggda på Fiat Ducatos plattformschassi, har ökat de senaste åren, konstaterar Jens Heinrichs på Eura Mobils marknadsavdelning. Vi ser en trend att man mer och mer går ”back to basic”, och naturligtvis vill vi vara med och konkurrera även på detta intressanta område.

Klicka för större bild


Men nya Profila är ändå ingen påvert utrustad husbilsserie. Karossen är byggd av glasfiberarmerad plast, precis som i övriga modellserier, och hopsättningen av de olika elementen sker med nyutvecklade profiler av aluminium. I dessa profiler är dessutom kjolarna hängda, vilket ger ett mycket elegant utseende. Men eftersom bilen är byggd på ett plattformschassi har Profila-serien inget dubbelgolv med förvaringsutrymmen. I stället är golvisoleringen hela 100 mm tjock, och all ledningsdragning ligger skyddat och isolerat i golvet.

Utrustningsnivån är till och med högre än för Sport-serien: ABS-bromsar med ASR, dubbla krockkuddar och extra värmepaket är standard, och i ett komfortpaket kan man erbjuda Eberspächer-värmare, elektriska backspeglar, luftkonditionering och radio.

Klicka för större bild


Eura Mobil Profila byggs på ett framhjulsdrivet Ford Transit-chassi, och erbjuds enbart med den råstarka 2-litersmotor på 125 hästkrafter. Alla modeller har en totalvikt på 3,5 ton, och de har en lastförmåga på upp till 600 kg.

Redan från början kan man erbjuda tre olika modeller i den nya Profila-serien: P622SB med enkelsängar, P662HB med förhöjd dubbelsäng och stort lastutrymme under samt P672SB som även den har sköna enkelsängar. Alla modellerna har vridbara stolar i förarhytten, och hygienavdelningen är i alla tre modellerna försedd med separat dusch.

Med nya Profila ansluter sig Eura Mobil till den allt snabbare växande skaran av tillverkare som kan erbjuda prisattraktiva, men ändå välutrustade, halvintegrerade husbilar byggda på ett plattformschassi.

Övriga Eura-nyheter 2005

Största utvändiga förändringen inför det nya modellåret är, att den traditionellt blå-gula utvändiga dekoren ersätts med dekor i mer aktuella färger: Sport i turkos och blått och de övriga i en blå-grå kombination.

Listerna som sammanfogar väggar och tak har fått en rundare form, och alla reglar inne i väggarna är numera gjorda av PVC-plast.

Till 2005 presenterar Eura även den 3.e generationen dubbelgolv där undersidan av det nedre golvet är gjord av glasfiberarmerad plast i stället för av behandlad plywood. Genom diverse konstruktionsförändringar har man även kunnat sänka vikten på golvkonstruktionen.

Vissa utvalda modeller kommer – i varje fall för de nordiska marknaderna – att kunna levereras med Alde-värme.

Flera nya modeller presenteras också, bland annat en 6-tons helintegrerad bil baserad på Mercedes Sprinter.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt