CampingSverige.se

14.6.05

Av: Kjell Erik Næss, Bobill & Caravan Översättning/Bearbetning: Susanne Barthold
Dela
 

Servicekontroll före semesterresan

-Det är många husvagnar runt om i landet som bör kontrolleras ordentligt innan de tas ut på vägarna. Det handlar om säkerhet, säger Øyvind Grotterøed i Mysen, Norge.

Här bör det nog smörjas lite, menar Øyvind Grotterøed.

Här bör det nog smörjas lite, menar Øyvind Grotterøed.


Øyvind Grotterøed och Kjell Roar Andersen kontrollerar bromsar, drag, ljus, hjul och underreden på husvagnarna. I stort sett är allt som det ska, men de hittar som oftast något litet fel på nästan alla vagnar. Så de flesta får alltså lov att rätta till felen under den närmsta månaden. Teknisk ledare i Caravanklubben, Gunnar Leren får sin husvagn godkänd utan några särskilda anmärkningar. Även om hans Cabby bara är ett par år gammal, tycker han det är viktigt att man kollar igenom den ordentligt.

- Jag fick en prick för bromsarna förra året, trots att vagnen endast var ett år gammal då. I stort sett ligger vi still med den här vagnen, men jag tycker ändå att det är viktigt att ha fått den kontrollerad, säger Leren.

Här sitter avgassystemet felmonterat, säger Øyvind Grotterøed till husbilsägaren Arvid Ekhaugen. Ekhaugen blir överraskad, då den har monterats på en verkstad.

Här sitter avgassystemet felmonterat, säger Øyvind Grotterøed till husbilsägaren Arvid Ekhaugen. Ekhaugen blir överraskad, då den har monterats på en verkstad.


Hittar fel

Det är inte alla som slinker igenom kontrollen lika lätt som Leren. På Arvid Ekhaugens husbil från 1987 hittar Grotterøed både en trasig damask och slitna hjullager. Dessutom sitter avgassystemet fel, fast det är monterat på en verkstad.

- Vi kör mellan 600 och 700 mil per år, då är det viktigt att allt fungerar som det ska, menar Ekhaugen, som vill fixa felen samtidigt som han har bilen på EU-kontroll.

– Så sett är det bättre med husbilar. De måste gå igenom en EU-kontroll vartannat år. Husvagnarna kontrolleras däremot sällan eller aldrig. Därför är det viktigt att folk inte bara häktar på en gammal husvagn bakom bilen och ger sig iväg, säger Grotterøed. Är inget gjort på fem år måste vagnen in på kontroll. Annars rekommenderar Øyvind Grotterøed att du åker in till en försäljare eller en verkstad som kan kolla bromsar, hjul och drag på rätt sätt.

- Vi gör den här kontrollen för Caravanklubben två gånger om året. Det är i stort sett samma medlemmar som kommer tillbaka varje år. De som kommer hit håller sina vagnar i gott skick, jag tror inte det står lika bra till med alla vagnar runt om här i landet, säger Grotterøed.

Arnt Frogner och Odd-Arne Amdal kollar gasolslangen på en 85-års modell Hobby.

Arnt Frogner och Odd-Arne Amdal kollar gasolslangen på en 85-års modell Hobby.


Fukt och gasol

När vagnarna skall kontrolleras utnyttjar medlemmarna möjligheten att kontrollera gasoltillförsel och ev. fuktskador inne i vagnarna. Arnt Frogner och Odd-Arne Amdal kollar gasolen på Harald Celands Hobby, 85- års modell.

– Först skruvar vi av slangen från gasoltuben. Sedan kopplar vi den till kontrollapparaten, och pumpar upp trycket. Om inte trycket faller är det tätt och allt fungerar som det skall, säger Frogner.

– Sedan är det viktigt att kontrollera att slangarna inte är äldre än fem år. Årtalet står på slangen, säger Amdal. Nästan allt är under kontroll på Hobbyn, men en slangklämma måste bytas ut för att gasolen skall kunna tas i bruk.

Harald Celand letar efter fukt.

Harald Celand letar efter fukt.


Inne i vagnen kontrollera ägaren själv om det finns fukt. Han hittar inget, och är nöjd med det.

- Här har det varit fukt tidigare, säger Celand, och pekar på väggen över dörren.

- Den gången tätades det med silikon, ett riktigt fördärv, som det tog lång tid att få bort. Använd gummimassa istället, säger Celand, som menar att alla bör kontrollera vagnarna för fukt, varje år.

Kjell Roar Andersen kontrollerar bromsarna på Arvid Ekhaugens husbil från 1987. Det är viktigt att allt fungerar innan bilen tas i bruk.

Kjell Roar Andersen kontrollerar bromsarna på Arvid Ekhaugens husbil från 1987. Det är viktigt att allt fungerar innan bilen tas i bruk.


Lär dig att köra

Den aktiva Caravanklubben i Askim har även haft märkeskörning innan säsongen börjar. De ivriga entusiasterna klarade av att ta märket, men de är inte det viktigaste menar Gunnar Leren.

- Det är mycket viktigare att de som har husvagn lär sig att köra med den, än att de tar märken. Han menar att långt fler borde ha mött upp för att lära hur man behandlar en stor husvagn när den hänger bakom bilen.

– Det ör bättre att du kör ner en kägla här, än att du kör ner en lyktstolpe eller liknande ute på vägen. I dag kan vem som helst gå till en försäljare och köpa en diger husvagn och sedan bara ge sig ut och köra – utan någon som helst träning. Det medför ofta farliga situationer ute i trafiken, menar Leren. Han rekommenderar därför de flesta att anmäla sig till en husvagnsklubb. Då kommer man in i en miljö som hjälper en att ta vara på husvagnen och ger dig möjlighet att lära dig att köra med den, och inte minst så har man mycket kul tillsammans.

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt