Polen Runt (8:11) – Bialowieza/Wegrow

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

I går slutade dagen med en lång bilresa. Inte för att vi körde så många kilometer, men det tog tid. Vi håller tre kilometer från gränsen till Vitryssland. Varför är vi här?

Vägarna är knappt breda nog för att vi ska kunna passera varandra.

Vägarna är knappt breda nog för att vi ska kunna passera varandra. Vägarna genom de östpolska skogarna är både långa och smala. Det är speciellt bredden som vållar problem för oss när vi får mötande trafik. När det som på bilden här kommer lastbilar eller andra stora fordon emot oss måste vi sakta in ordentligt och ofta håller vi stilla. Det betyder med andra ord att bilresan tar tid. Vägarna är också i otroligt dåligt tillstånd, så med hänsyn till vårt ekipage kör vi aldrig mer än 60-70 km/t. Det man kan säga om de polska vägarna är att de antingen är helt nya eller mycket gamla och slitna. Det beror på hur långt polackerna har kommit med återuppbyggnaden.

Vackert landskap på de långa vägarna genom de polska skogarna.

Vackert landskap på de långa vägarna genom de polska skogarna. Öde skogarVi kör in i ett av de mest öde områdena i Polen och det är i sig själv en fantastisk upplevelse. Naturen är vacker och orörd. Det hade vi inte förväntat oss. Jag måste erkänna att vi hade en bild på näthinnan av ett smutsigt land, men vi har inte sett något sådant ännu. Endast i förstäderna, men sådant ser det ut på många platser i världen i dag. Skogen är en stor upplevelse och det är den vi söker upp.

Campingplatsen är som en villaträdgård. Platschefen är fantastisk.

Campingplatsen är som en villaträdgård. Platschefen är fantastisk. Härlig campingplatsVi kom fram till campingplatsen sent på eftermiddagen i går och hälsades hjärtligt välkomna av den kvinnliga platschefen. Vi hade först lite svårt att hitta platsen, därför att det såg ut som om vi körde in genom en privat inkörsel. Det visade sig inte att vara helt fel. Den trevliga platschefen är änka. Då hon blev det valde hon att göra om trädgården till en campingplats. Så vi bor i hennes trädgård. Nu är hon i full gång med att bygga olika faciliteter på campingplatsen. Inget tvivel är de ekonomiska medlen inte är så stora, men hon utför ett imponerande arbete. Arbetar från tidigt till sent och har ändå överskott att le mot oss. Härligt att uppleva.

Flera av de vilda djuren här i den zoologiska trädgården lever i de polska skogarna. Bison – Europas största däggdjur på landVi har kört den långa vägen ut i skogen för att uppleva vilda bisonoxar. I Bialowiezaskogen finns en av Europas sista vilda bestånd av den europeiska bisonoxen, som är kontinentens största däggdjur på land. Man upplever dem bäst genom att gå en tur i skogen. Det är inte farligt, man ska bara hålla ett ordentligt avstånd och inte komma emellan en mor och hennes kalv eller nära en tjur i brunst.Omkring år 1900 levde det fortfarande vilda bisonoxar här i området och i Kaukasus, men de dog ut under Första världskriget. Lyckligtvis fanns det enstaka exemplar i zoologiska trädgårdar, så man kunde 1929 starta återuppbyggandet av beståndet och det lyckades. I dag finns det ca 600 000 bisonoxar i landet.

Tarpanerna har precis fått föl. Härligt.

Tarpanerna har precis fått föl. Härligt. Vilda tarpanerVi ser tyvärr inga vilda bisonoxar, så vi besöker en zoologisk trädgård i närheten, som är öppen från juni till september. Vi VILL se bisonoxar! Denna plats har också ett stort bestånd av den vackra tarpanen, som är en vild hästras. De har just fått föl, så det är något för barnen.

Vildsvinsungarna ligger och dåsar i vårsolen.

Vildsvinsungarna ligger och dåsar i vårsolen. Andra djurDet finns också många andra djur att titta på. De finns alla i de polska skogarna. Det är också en stor upplevelse för barnen att få komma så nära djuren. Även om de är mycket vana vid att följa med ut och se vilda djur och vara alldeles stilla, så är det trots allt något annat att få lov att springa runt och leka medan man ser på vilda djur.Vi ser både älgar, vargar, kronhjortar och härliga vildsvin, som också precis har fått ungar som ligger och dåsar i vårsolen.

De få bisonoxar vi ser ligger en bit bort.

De få bisonoxar vi ser ligger en bit bort. De finns där men är långt bortaBisonoxarna är stora djur. Hannarna vägar över 900 kg och kan bli upp till två meter. Vi har inga problem att få syn på dem, men de ligger bara och slappar. Även om vi besöker detta zoo på morgonen då djuren är mest aktiva, ser vi dem inte gå runt under de timmar vi är här. Så även om vi egentligen kom för att se bisonoxar, får vi inte se så mycket av dem.Vill man vara helt säker på att se dem i det fria, kan man öka chanserna genom att åka med en guidad tur i den stora Bialowiezaskogen.Se fler bilder från zoo: www.campingsverige.se

Vi har igen problemer med at finde vej, men vi møder de lokale

Vi har igen problemer med at finde vej, men vi møder de lokale Vi kan inte hitta vägen (igen)Nästa dag är vi klara att köra vidare. Vi ska bara göra ett litet stopp på vägen för att besöka en attraktion som heter Grabarka, men vi kan inte hitta vägen. Åter igen måste vi ut ur bilarna och fråga lokalbefolkningen om vägen. Vi blir inte mycket klokare, för de kan inte prata engelska. Vi visar dem bilder av Grabarka, men det säger dem inte något. Vi ler mot dem och tackar för deras vänlighet. De ler igen. Undrar vad de tänker…

Garbarka är de ortodoxa polackernas heliga plats.

Garbarka är de ortodoxa polackernas heliga plats. Grabarka – en speciell platsCa 2 mil från den plats vi körde fel – vid staden Grabarka hittar vi ett annat ortsnamn på kartan, som tillfälligtvis också är Grabarka. Men den här gången är det rätt Grabarka. Vi har kommit till de ortodoxa polackernas helgedom. Det är tal om en liten skogsklädd backe, där det på toppen står en ny träkyrka. Den gamla brände tyvärr ner 1990. Men det är varken kyrkan eller backen som gör platsen så speciell.

Det finns miljoner med kors. Stora och små.

Det finns miljoner med kors. Stora och små. Miljoner med korsÅr 1710 startade en tradition, som går ut på att ortodoxa pilgrimer under årens lopp har tagit med sig ett kors, som har grävts ner på plats. Det härjade en stor koleraepidemi, men man trodde att när man själv tillverkade ett kors och bar det till toppen av backen och grävde ner det, så blev man inte sjuk. Epidemin försvann och därför har platsen blivit så helig. Den 19 augusti varje år besöker ca 20 000 troende denna plats. Det är en mycket speciell upplevelse att gå runt och studera alla kors som finns i alla tänkbara utföranden.Se fler bilder från Grabarka: www.campingsverige.se

Vi hittar åter campingplatsen – om än med lite besvär.

Vi hittar åter campingplatsen – om än med lite besvär. Ankomst med platschefens hjälpI natt ska vi bo på campingplatsen i Wegrow, men den här gången är det inte vi som missar skylten. Det finns bara en som vi inte förstår, så efter ett par rundturer i stan beslutar vi istället oss för att ringa till platschefen, som kommer och hämtar oss i bil. Vi följer snällt efter – det känns lite pinsamt, men vi kunde faktiskt inte hitta campingplatsen. Då vi kommer fram förstår vi varför. Den ligger undanskymd och vi hade passerat precis utanför. En skylt vid vägen hade gjort stor skillnad. Lyckligtvis tog platschefen det med ett leende. Det samma gjorde vi. Vi övernattar påWegrowNad LiwcemUl. Zeromskiego 2407 100 Wegrowtel: (025) 792 26 68e-mail: inga upplysningarwww: inga upplysningarSe fler bilder från campingplatsen i Wegrow: www.campingsverige.se

Klicka för större bild FaktaboksLäs test om husvagnen Tabbert DaVinci 540DM (2005 modell)www.campingsverige.se Se också www.tabbert.de Dragfordon:Se också www.kia.se SoltakIsabella soltak – www.isabella.net Husbil:Läs test av Bürstner Elegance I 660 (2005 modell)www.campingsverige.se Se också www.buerstner.se CampingplatserDet finns gott och väl 200 campingplatser i Polen. De finns på www.tourpol.comRäkna inte med att alla campingplatser på bilkartan även finns i verkligheten. Få en uppdaterad broschyr på turistkontoret. Polska Statens Turistbyrå, Stockholm, tel. 08-21 60 75.Färjeöverfart:Från Nynäshamn går Polferries till Gdansk. Från Ystad går färja till Swinoujscie, liksom från Köpenhamn. Kolla färjepriser och avgångstider på www.polferries.se Del 9: Klicka här

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!