CampingSverige.se

14.11.13

Av: Anne-Vibeke Isaksen Översättning/Bearbetning: Susanne Barthold Fotograf: Rasmus Schønning
Dela
 

Allt om vinter- och halkkörning med husvagn

Det är alltid en fördel att veta hur man skulle reagera om vägen plötsligt blev hal. Är man rutinerad att köra på is och snö kommer det generellt förbättra ens köregenskaper även med husvagn.

Det är alltid en fördel att veta hur man skulle reagera om vägen plötsligt blev hal

Det är alltid en fördel att veta hur man skulle reagera om vägen plötsligt blev hal


Först och främst bör man öva sig på att läsa av vädret. Precis innan snön faller finns det ofta tecken på det.

Är man tillexempel på väg hem från Spanien i mars månad kan man mycket väl passera områden med snöoväder, och det är ju inte precis det man förväntar sig när man kommer ifrån söderns varma solstrålar.

Temperaturförhållandena kan förändras plötsligt under kalla perioder, och när man kör i bergen – även under sommaren.

Många moderna bilar visar utomhustemperaturen vilket är en bra indikator. Men var fortfarande uppmärksam på förändringar i vädret.

På vintercampingturer måste man vara ännu bättre förberedd på att köra på snö och isigt underlag.

Kör med korrekt däcktryck

Kör med korrekt däcktryck


Vinterkörning söderut

Om turen går söderut, genom Tyskland, upptäcker man att tyskarna är särskilt effektiva på att skotta snö.

Här upplever man sällan några större problem på de stora vägarna. Känner man sig inte trygg med att köra vid snöfall, kör in på någon av alla de rastplatser som finns och invänta bättre förhållanden.

Man bör ha vinterdäck. Dubbdäck är inte tillåtna. Kom också ihåg snökedjor – får dock inte användas på motorväg.

De flesta campingplatser erbjuder att köra husvagnen på plats om man känner sig otrygg med körningen upp för berget

De flesta campingplatser erbjuder att köra husvagnen på plats om man känner sig otrygg med körningen upp för berget


På bjerget

Går turen op i bjerge eller i fjelde, hvor de mest suveræne vintercampingpladser er at finde, er det en god ide at stille vognen på en parkeringsplads i dalen og i første omgang at køre op uden campingvogn for at undersøge forholdene.

Følg i øvrigt alle skilte med anvisninger om snekæder eller for eksempel lukkede pas.

De fleste campingpladser tilbyder at køre campingvognen op på plads, hvis man er utryg ved opkørslen eller i tvivl om ens bil har tilstrækkelig med motorkraft. Tag ingen chancer.

Annorlunda kultryck

Normalt kör man med ett kultryck på mellan 50 och 100 kg, vilket under en vintertur kan leda till, att man speciellt med framhjulsdrift, inte får ordentligt grepp vid starten. Kultrycket bör därför ligga mellan 60 och 75 kg.

Temperaturförhållandena kan förändras plötsligt under kalla perioder

Temperaturförhållandena kan förändras plötsligt under kalla perioder


Så får man en bra vintersemester

- Gör en tur i Sverige före själva campingresan. Gärna i snö och i kuperad terräng.
- Planera in gott om tid.
- Undgå att stanna på stigningar.
- Anpassa alltid hastigheten till förhållandena.
- Testa monteringen av snökedjor i förväg.
- Kolla kultrycket.
- Kör med korrekt däcktryck.
- Packa husvagnen korrekt.
- Packa förnuftigt så du har varma kläder och täcken tillgängliga.
- Ha snökedjor, skyffel, rep, sand, ficklampa lättillgängligt.
- Öva manövrering med ekipaget på en stor tom parkeringsplats.
- Använd för övrigt samma körteknik och sunt förnuft som vid all körning.

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt