Äventyrstrend ger campingboom på Stora Nolia

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Överklassen flyttar in i husvagnar, fler och fler väljer natursköna upplevelser i Sverige framför en utlandssemester. – Hela det mobila levernet är på uppgång, fler och fler söker en ”vagabondinspirerad” livsstil, säger Magnus Wetterö, koncernchef för husvagns- och husbilsaktören Mobile Living.

Husvagn på Väg är som vanligt på plats under årets Stora Nolia med ett fullspäckat mässnummer.

Husvagn på Väg är som vanligt på plats under årets Stora Nolia med ett fullspäckat mässnummer. Husvagnar och husbilar har länge varit ett stående inslag på Stora Nolia. Under de senaste åren har dock hela campingbranschen befunnit sig i en påtaglig uppåttrend. Nolia valde därför att möta det ökade intresset genom att lansera en ”campinggata” under mässan. – Vi vill fortsätta att utveckla campingdelen på mässan, främst vad gäller tillbehörssidan. Campinggatan innehåller bland annat husgeråd för camping, inredning för husbilar och husvagnar, alternativa energikällor och gemenskap i form av klubbar och föreningar, säger Lars Olovson, projektledare för Stora Nolia.

– Campingkulturen har vidgats och lockar nu nya grupper, menar Magnus Wetterö koncernchef på Mobile Living.

– Campingkulturen har vidgats och lockar nu nya grupper, menar Magnus Wetterö koncernchef på Mobile Living. Förändrad livsstilMagnus Wetterö är koncernchef för Mobile Living och har det övergripande ansvaret förcirka 2 000 tusen husvagns- och husbilsaffärer i Norden varje år. Han ser hur en förändring i människors livsstil ligger bakom det ökade campingintresset. – Hela grejen med att vara ute och uppleva saker är på frammarsch och campingkulturen har också vidgats från att ha varit en typisk ”medelklassgrej”, till något som tilltalar dem som kanske vanligtvis föredrar att segla, säger Magnus Wetterö. Vad beror den här förändringen på?– Dels tror jag att det här med ett lokalt fokus i allt från mat till upplevelser är en bidragande orsak. Flyger man till storstäderna kommer man inte åt de här delarna på samma sätt. Vad gäller båtfolket så är nog många trötta på att ligga som fjärde, femte båt utanför någon i ö i skärgården och söker en annan typ av upplevelse. Hur påverkar det här utvecklingen av husvagnar och husbilar? – Tittar man på husbilar är det två trender, där de stora modellerna har en väldigt hög komfortgrad medan de mindre ska ta sig fram överallt. Husvagnssidan har också två trender, där de av vissa används som en sommarstuga och av andra för att åka runt och njuta av olika saker.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket