Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

25.7.17

Av: Sandra Irengård
Dela
 

Camping på fjärde plats i sökmotor

När utländska resenärer googlar på Sverige är ishotell och norrsken mest spännande. Under 2016 gjordes 11 procent fler sökningar på Sverige som resmål och det är naturrelaterade aktiviteter som har googlats mest, enligt en studie om sökningar på nätet som Visit Sweden har låtit göra.

Camping på fjärde plats när utländska turister googlar.

Camping på fjärde plats när utländska turister googlar.
Fotograf: SCR/Anna Hult


Utländska besökares nyfikenhet på Sverige som turistland växer, också räknat i antal sökningar på Google. Under 2016 gjorde utländska resenärer 3,4 miljoner googlesökningar om Sverige som resmål, vilket är en ökning med över 300 000 sökningar eller 11 procent jämfört med 2015.
Bland specifika sökningar om Sverige har ishotell och norrsken skrivits in i sökrutan flest gånger. Andra heta sökord är camping, fiske, sjöar, vandring, skidåkning, musikfestivaler, trädhotell, fjordar(!), shopping, storstadsliv och slott. Majoriteten av sökningarna om saker att göra i Sverige handlar om upplevelser i naturen.

- Ungefär åtta av tio av de utländska turisterna i Sverige har besökt landet förut, men det finns miljontals människor som ännu inte har varit här på semester. Att googlesökningarna blir fler visar att nyfikenheten på Sverige ökar, och hittills i år har också fler turister än tidigare bott, shoppat och köpt upplevelser i hela landet, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

I särklass flest googlingar om Sverige, över en miljon sökningar, har gjorts i Tyskland. De vanligaste sökorden när tyska resenärer vill veta mer om aktiviteter i Sverige är fiske, camping, norrsken och vandring.

Norrsken är också populärt.

Norrsken är också populärt.
Fotograf: SMHI


Nyfikenheten ökar

- Ungefär åtta av tio av de utländska turisterna i Sverige har besökt landet förut, men det finns miljontals människor som ännu inte har varit här på semester. Att googlesökningarna blir fler visar att nyfikenheten på Sverige ökar, och hittills i år har också fler turister än tidigare bott, shoppat och köpt upplevelser i hela landet, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden.

I särklass flest googlingar om Sverige, över en miljon sökningar, har gjorts i Tyskland. De vanligaste sökorden när tyska resenärer vill veta mer om aktiviteter i Sverige är fiske, camping, norrsken och vandring.

Fakta Visit Sweden

Visit Sweden är ett kommunikationsföretag som marknadsför Sverige som resmål och varumärke, så att fler turister från utlandet kan bidra till fler jobb och större intäkter till staten och besöksnäringen. Utländska turister spenderar årligen 119,6 miljarder kronor i Sverige och cirka 169 000 personer är sysselsatta i besöksnäringens företag*. Visit Sweden riktar marknadsföringen till Sverigeintresserade människor i utlandet och finns på plats i 10 länder. Bolaget ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring via Svensk Turism AB. (*Källa: Tillväxtverket, siffrorna avser 2016.).

Se också...
Länkar Länkar:
Länkar Visit Sweden
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Dethleffs
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt