Campingen – en oväntad marknadsplats med stor potential

Med fler än en miljon gästnätter, fördelade över hela landet, växer First Camp som kanal för varumärken som vill nå ut till en bred publik. Under sommaren har campare gjort allt från att spela Nintendo, till att chatta med doktorn.

Barnkalas med Blix barnklubb.

Barnkalas med Blix barnklubb. Campingbranschen omsätter årligen 4 miljarder kronor och under semestermånaderna övernattar närmare hälften av alla turister i Sverige på just en campingplats. Branschen visar dessutom uppåtgående siffror, såväl sett till omsättning som gästnätter. Fler och fler väljer semesterformen och det är därmed inte förvånande att campingen blir ett intressant forum för marknadsföring.Det är den köpstarka camparen som lockar nya varumärken att satsa. De svenska camparna är 35 år och uppåt, ofta barnfamiljer med en till två barn. De reser mycket inom Sverige och 85 % bor i villa eller radhus. En majoritet har stabil inkomst, inte sällan över medel. Det är med andra ord en attraktiv målgrupp för många företag.

Gustaf Söderbaum, marknads- och försäljningschef First Camp.

Gustaf Söderbaum, marknads- och försäljningschef First Camp. First ArenaFirst Arena heter First Camps marknadsplattform, som allt fler varumärken söker sig till:– Vår vision med First Arena är ge gästen rätt upplevelse, på rätt ställe, vid rätt tillfälle. Det kan till exempel vara pysselböcker till barnen, en husvagn full med gratis bullar vid minigolfbanan eller hundgodis till våra fyrbenta gäster. Vi är måna om att allt vi gör ska bidra till en bättre helhetsupplevelse för våra gäster, säger Gustaf Söderbaum, marknads- och försäljningschef First Camp.Sommaren 2017 har Fikaturnén med varumärken som Pågen, Njie, Nintendo och McVities besökt campingarna. Adria, appen KRY, MTG och Doggy är fler exempel på samarbeten.– Det är populärt att resa tillsammans med hela familjen, även hunden. När vi fick nys om att First Camp märker att de campande hundarna blir fler och fler insåg vi att det är på campingen som vi ska prata med potentiella kunder. I sommar lanserade vi nytt hundgodis, och valde att göra det genom att dela ut godis till campande hundar på First Camp. Det blev en dundersuccé! Som Sveriges största hundmatsproducent måste vi vara kreativa när vi vill nå ut, för de flesta känner faktiskt redan till oss, säger Frida Bresander, brand manager Doggy.Sommaren 2018 är förhoppningen att fler varumärken ska upptäcka potentialen i att prata med semesterfirare på de svenska campingarna:– Camping är på väg framåt och då är det riktigt roligt att få springa först tillsammans med våra partners, säger Gustaf Söderbaum.

First Camp har 16 destinationer från Malmö i söder till Luleå i norr.

First Camp har 16 destinationer från Malmö i söder till Luleå i norr. Om First CampFirst Camp är Sveriges ledande campingkedja som erbjuder upplevelser och gemenskap i vacker naturmiljö. First Camp finns på 16 destinationer från Malmö i söder till Luleå i norr. Kedjan har även en destination i Danmark. First Camp har årligen över en miljon gästnätter fördelade på cirka 850 stugor och mer än 5 500 campingtomter. Kedjan var även först med att lansera franchise-koncept för campingar.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket