Danmark: DK-Camp klar med fem nya guider inför säsongen 2011

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

En mängd färgstrålande kataloger är just nu på väg ut till förväntansfulla campare i Danmark, Tyskland, Holland, England och Skandinavien. Den färska utgåvan av DK-Camps 250- sidiga guide till de 325 privatägda campingplatserna i Danmark trycktes i hela 400. 000 exemplar.

Klicka för större bild DK-Camping-Guide 2011 får sällskap av fyra likadana specialbroschyrer. Det gäller de 190 platserna med Quickstop Camping, 18 platser med Elite Camp, 22 platser med City Camp och 40 platser med den gemensamma beteckningen Små Platser. De 325 privatägda platserna är organiserade i DK-Camp som står för framtagning och distribuering av broschyrerna. Distributionen till turistbyråer, campingplatser, campingmässor och återförsäljare av campingutrustning, både i Danmark och i länderna runt omkring utförs på frivillig basis av ett sammansvetsat och flitigt nätverk av medlemmar, och de får verkligen något att bära på. De 400 000 exemplaren av DK-Camping-Guide 2011 väger närmare 180 ton.DK-Camping-Guide 2011 innehåller korta och precisa beskrivningar om var och en av de 325 privatägda campingplatserna på danska, tyska, holländska och engelsk – förutom de som får en mer utförlig beskrivning i specialbroschyrerna. Längst bak i guiden finns en Danmarkskarta i stort format med angivelser om var varje plats ligger. Det finns naturligtvis också mindre kartor i specialbroschyrerna och just kartmaterialet är särskilt uppskattat av camparna. – Broschyrerna kan också läsas på nätet, där det också finns olika sökmöjligheter och annat som inte finns i de tryckta utgåvorna, berättar landsförman Preben Christiansen. – Trots det får vi riktigt många anmälningar om att campingfolket inte vill vara utan de tryckta broschyrerna. När årets semestrar och kortare campingturer skall planeras hör det helt enkelt ihop med ritualen att sitta med broschyren i handen och orientera sig på kartan om vilka landsdelar och platser man gärna vill besöka, säger han. Under säsongen 2010 sålde campingplatserna i Danmark cirka 11 miljoner övernattningar, fördelade på ca 2,6 miljoner gäster från utlandet och 8,4 miljoner danskar. Antalet campare, speciellt danska sådana, har stigit i jämn takt under dessa år – förmodligen för att enklare värden som familjesamvaro och naturupplevelser prioriteras högt av barnfamiljerna. Samtidigt blir camparna mer och mer målinriktade när det gäller var och hur de har lust att campa. Men det anpassar sig campingplatserna efter. Det är just därför som det är så stor efterfrågan på specialbroschyrerna från de grupper av platser som har något extra speciellt att erbjuda. Man kan bo på camping nära de större städerna och faktiskt hålla storstadssemester på campingvillkor. Eller man kan välja en liten campingplats utan lyx- faciliteter, men med överskådlighet, naturvärden och lugn och ro som kännetecken. Man kan också planera sin semester efter all den lyx man önskar och alla de aktiviteter som campinglivet överhuvudtaget kan bjuda på. Eller man reser kanske iväg i en husbil och kör från plats till plats under dagtid och bara svänger in på en campingplats sent på kvällen för att övernatta i trygga omgivningar till ett billigt pris eftersom man inte använder hela paletten av faciliteter och erbjudanden på campingplatsen, säger Preben Christiansen.Om endast några få dagar kan broschyrerna plockas upp på turistbyråer och hos campingförsäljare. Broschyrerna kan naturligtvis också fås på campingplatserna efterhand som de öppnar inför säsongen 2011.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket