Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

13.9.10

Av: Pernille Lykke Hansen Fotograf: Rasmus Schønning
Dela
 

Elmia 2010: Lyx och design på väg att bli standard

Exklusivare och smartare lösningar är trenden som nu slagit igenom på bred front hos alla tillverkare av husvagnar och husbilar. En trend som var tydlig under Elmia Husvagn Husbil 2010.

Klicka för större bild


– Utvecklingen med design och lyx har drivits fram av husbilstillverkarna. Nu har detta anammats av alla i branschen, säger Jörgen Nyström, projektledare för mässan.

Satsningar på design och högre komfort går hem hos konsumenterna. Husvagns- och husbilstillverkarna vittnar om krav på ökad bekvämlighet – påkostade lösningar är inte längre något som enbart syns i de exklusiva modellerna.
– Nu rullas lyxigare detaljer ut även i husvagnar från de lite enklare modellprogrammen, säger Jörgen Nyström.
Utbudet av exklusiva lösningar är en förklaring till att nya målgrupper väljer att köpa husvagn eller husbil.
– Många som tidigare inte alls var intresserade av ”det mobila livet” kommer till mässan för att kika. Man vill inte minst hitta alternativ till att bo på hotell då man är på resande fot.

Försäljningen av husbilar har gått upp med hela 34 procent under årets första åtta månader jämfört med samma period 2009. Däremot har försäljningen av husvagnar minskat marginellt (4 procent) – siffror som presenterades under mässan. Utsikterna för 2011 ser bra ut och branschen tror att försäljningen kommer att fortsätta öka.
– Optimismen har präglat hela mässan och vi kan se att även försäljningen av husvagnar och husbilar på plats har gått mycket bra. Sammantaget bäddar det för ett intressant arrangemang 2011, kommenterar Jörgen Nyström.

Fakta om mässan

Antal besökare: 38 258
Antal utställare: 143

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
Autohallen husbilar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt