CampingSverige.se

17.8.16

Av: Anders Wallsten Fotograf: Anders Wallsten
Dela
 

Provkörning Carado: En flirt med nya generationen

En ny generation är på väg in i campingbranschen. De som hoppar över husvagn för att gå raka vägen till husbilarna. Det är hos denna målgrupp som instegsmodellen Carado passar som hand i handske.

Carado T 449 ingår i den välrenommerade Hymergruppen.

Carado T 449 ingår i den välrenommerade Hymergruppen.


Carado ingår i välrenommerade Hymergruppen. Deras serier klassificeras som så kallade instegsmodeller och riktar sig till den gruppering husbilscampare som inte vill lägga en förmögenhet på sitt boende/semesteräventyr.  Därmed inte sagt att Carado håller låg standard. Tvärtom så har branschens lågprishusbilar fått sig ett rejält lyft de senaste åren – Carado inget undantag.

Med emblemet Carado byggs det 13 olika husbilar fördelat på tre alkovmodeller och tio delintegrerade husbilar. Vi har valt att kika på T 449 med planlösningen queenbed. Prismässigt tillhör modellen en av få på marknaden vars grundpris ligger under halvmiljonen. Men som sagt, det är grundpriset. Husbilen vi får nycklarna till är utrustad med såväl Chassi- som ett Basic-paket, samt en hel del annat smått och gott, vilket skickar upp notan till 645 600 riksdaler.

Med panoramafönstret känns himmelriket nära till hands.

Med panoramafönstret känns himmelriket nära till hands.


Många säkerhetsfunktioner

En del av tillvalen känns mer än befogade, i övrigt är det som med allt annat här i livet – en fråga om tycke och smak. Provkörningen går som smort och med hjälp av ett panoramafönster känns himmelriket nära tillhands. I vår T 449 sitter en automatväxlad låda och till drivlinan ingår även 148 nya, friska hästkrafter. Vetskap att säkerhetsdetaljer som ASR (antispinn), ESP (antisladd), EDB (elektronisk bromskraftfördelning), dubbla airbag och Hill Holder finns med oss på resan känns tryggt. I övrigt bjuder inte T 449 på några större överraskningar i trafiken. En husbil som är byggd på ett bredspårigt Fiat Ducato-chassi och som mäter i runda slängar 7,5 meter är mer en regel än undantag för husbilar på de svenska vägarna.

Skillnaden mellan instegsmodeller och husbilar i de högre priskategorierna handlar inte alltid om att vissa komponenter saknas för att pressa priset. Det kan många gånger handla om att möbelmodulerna inte alltid tar ”ut svängarna” rent designmässigt. Vackra, runda möbler blir lite kantiga, men funktionaliteten är likväl densamma. Det är också därför som instegsmodellerna har blivit så populära på marknaden – man får helt klart mycket husbil för pengarna.

Praktisk cykelhållare där bak.

Praktisk cykelhållare där bak.


Luftburen Trumavärme

När vi drar åt handbromsen vid vattentornet, strax utanför Örebros centrumkärna, noteras såväl markis som cykelhållare. Ytterskiktet på såväl tak som bakgavel är glasfiberförstärkt så att husbilens skal inte kan komma att likna en golfboll vid eventuella hagelskurar. Isoleringen i väggar/golv/tak mäter 34/41/34 millimeter och det bör även poängteras att spillvattentanken är isolerad. Värmen kommer från en Trumapanna och då är det som bekant luftburen sådan som gäller. Combi 6E står det på pannan och som ett av tillvalen har vi, till vår belåtenhet, även elektrisk golvvärme under fossingarna. Packutrymmet bak vill vi inte kalla för garage, för riktigt så stort är det inte. Men vi gläds åt såväl belysning som lastöglor som håller persedlarna på plats under färd.

Dusch och toa kan användas var för sig alternativt som ett öppet landskap.

Dusch och toa kan användas var för sig alternativt som ett öppet landskap.


Separat toa och dusch

Interiört börjar vi husesynen längst bak i nattavdelningen. Tjock kallskummadrass av hög kvalitet bockas av och gott om packutrymme under dubbelsängen likaså. Garderober med belysning finns på var sin sida om huvudändan på dubbelsängen. Nästa avdelning blir den sanitära. En instegsmodell med separat toa och dusch känns faktiskt riktigt lyxigt. Med andra ord kan dusch och/eller toa användas var för sig alternativt som ett öppet landskap. Duschkabinen är utrustad med trätrall och för bästa möjliga ventilation, en taklucka, och detsamma gäller i toalettutrymmet. Även om toautrymmet inte är vida brett finns all utrustning disponibelt som krävs för en behaglig campingsemester. Det går dessutom att avskilja hygienutrymmet på två vis. Med tygdraperi mot sovrummet och med toadörren mot kök/sittgrupp.

Köket är av L-modell med stort skafferi.

Köket är av L-modell med stort skafferi.


Kök av L-modell

Kyl och frys är utseendemässigt integrerade med övriga möbelmoduler. Bra så långt. Köket i sig är för övrigt av L-modell med stort skafferi.

Likt de allra flesta husbilarna på marknaden är det hyttstolarna som har den bästa komforten i sittgruppen. Men till vår glädje är soffan kvalitetsmässigt inte långt efter. Som bekant kan det vara skönt att slippa ifrån förarsätet någon gång, framförallt om dagen inneburit mängder av mil fram till kvällens stopp. Så ge soffan en chans.

Där sätter även vi stopp och det via snabbsummeringen: Carado T 449 är en husbil som mer än väl håller måttet för dem som hellre lägger pengar på annat än en massa bling bling. Som vi alla vet får man många kilo oxfilé att slänga på grillen för de sexsiffriga belopp som många av konkurrenterna kostar mera.

Dubbelsäng med gott om utrymme undertill.

Dubbelsäng med gott om utrymme undertill.


Fakta Carado T 449

Längd: 743 centimeter
Bredd: 233 centimeter
Höjd: 291 centimeter
Totalvikt: 3495-3850 kg
Grundpris: 499 000 kr (provkörd husbil 645 600 kr)
Extrautrustning: Automatväxel (6 vxl), 148 hästkrafter (Euro 5+), hjulsidor, 16-tumsfälgar, elektrisk golvvärme, panoramafönster i förarhytt, isolerad spillvattentank, bäddmöjlighet i sittgrupp, tv-förberedning inkluderat tv-hållare, 167-liters kylskåp (29 liters kylfack), Truma Combi 6E (med elpatron), kablage för backkamera), markis, cykelhållare, av (bildel), airbag (passagerare), eluppvärmda backspeglar, farthållare, radioförberedning med högtalare/antenn, höjbar passagerarstol, klädda duschväggar, Mini Heki-taklucka, 5 års täthetsgaranti och trägolv i duschkabinen.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt