CampingSverige.se

7.3.17

Av: Daniel Andersson Fotograf: First Camp
Dela
 

First Camp vidgar vyerna

Campingkedjan First Camp växer så det knakar. Idag har företaget 16 destinationer från Malmö i söder till Luleå i norr. Men siktet är mycket högre ställt än så.
– Inom två år kommer vi att vara dubbelt så stora, säger vd Unni Åström.

Lakolk Strand Camping på ön Römö är First Camps senaste nyförvärv.

Lakolk Strand Camping på ön Römö är First Camps senaste nyförvärv.


År 2016 var ett händelserikt år för campingkedjan First Camp. Bland annat köptes den tyska kedjan Regenbogens anläggningar i Oknö och Åhus, två högklassiga campingar med fina lägen.
– Vi har även inlett ett fördjupat samarbete med Regenbogen så att våra gäster kan få del av deras tio anläggningar i Tyskland, berättar Anna Brue, marknadschef på First Camp.

First Camp tog också över en av Danmarks största campingar, Lakolk Strand Camping på ön Römö utanför Jyllands västkust. Lakolk är känt för sin kilometerlånga sandstrand utmed den UNESCO-listade nationalparken Vadehavet.
– Lakolk erbjuder unika naturupplevelser och visar vilken potential det finns i camping, inte minst om man vill vara klimatsmart, säger vd Unni Åström.

Unni Åström, vd First Camp.

Unni Åström, vd First Camp.


Tillväxtplan

Förra året lanserade First Camp dessutom ett franchisekoncept för campingar. Först ut var Tingsryd Resort i Kronobergs län att få ta del av de stordriftsfördelar First Camp kan erbjuda.
– Vi är den första campingkedjan som satsar på franchising, vi tror mycket på konceptet och kommer att utveckla det vidare, fortsätter Unni Åström.
Investeringarna under 2016 uppgick till 40 miljoner och minst lika mycket är kalkylerat för i år.
– Vi har en aggressiv tillväxtplan och har för avsikt att dubblera vår storlek de kommande två åren, förklarar Unni Åström.

Målet är att skapa campingar som ger en avkopplande semester och erbjuda ett aktivitetsutbud för alla åldrar - oavsett om man bor i tält, stuga, husvagn eller husbil.

Målet är att skapa campingar som ger en avkopplande semester och erbjuda ett aktivitetsutbud för alla åldrar - oavsett om man bor i tält, stuga, husvagn eller husbil.


Förenkla

First Camp ligger i framkant med digitala lösningar för t ex bokning och betalning.
– Fokus ligger på att förenkla för gästen och samtidigt frigöra resurser för att fortsätta öka kvaliteten
på våra campingar, säger marknadschef Anna Brue.
Majoriteten av kedjans gäster campar med husvagn eller stuga, men First Camp har en tydlig strategi att även ta hand om den snabbt växande gruppen av husbilsåkare.
– På flera av våra campingar finns särskilda husbilstomter som tillgodoser husbilsåkarnas behov, ett koncept som vi kommer att utveckla ytterligare, tillägger Anna.
Målet är att skapa campingar som ger en avkopplande semester för hela familjen och erbjuda ett aktivitetsutbud för alla åldrar – oavsett om man bor i tält, stuga, husvagn eller husbil.

First Camp har även en egen barnklubb, Blix.

First Camp har även en egen barnklubb, Blix.


Fakta First Camp

First Camp är Sveriges största kedja inom camping- och semesterbyar med 16 destinationer från Luleå i norr till Malmö i söder, ca 1000 stugor, över 5300 tomter och fler än en miljon övernattningar varje år.

Se också...

Gula soffan: Intervju med Unni Åström

Tidningen Husvagn på Väg samtalar med Unni Åström, vd First Camp, om trender, utmaningar och visioner för svensk camping. Inspelat på Caravan Stockholm i Kista 19 februari 2017.

2017-03-01

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Dethleffs
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt