CampingSverige.se

Husvagnar - modeller
Forum - Husvagnar - modeller - Bredd 230-250
Användare
Håkan
Skrivet: 2004-11-15 07:10:04

Bredd 230-250

Hej,
Jag funderar på att köpa en vagn att åka runt och semestra i, inte ha den uppställd mesta delen av tiden.
Därför undrar jag om det är någon skillnad på att dra en vagn med bredd 230 gämfört med 250?.
Endel försäljare säger att om man ska dra vagnen mycket så bör det vara en 230-vagn, och andra säljare säger att det är sak samma.
Är det någon "riktig" person som har erfarenhet av detta?
- Är det mycket mer luftmotstånd?
- Är det svårt på vägen eftersom vagnen sticker ut mycket mer än bilen?
- Är det stor skillnad på bensinförbrukningen?
Svar
Bengt
Skrivet: 2004-11-15 15:13:36
Efter att ha ägt en 250 vagn så kan jag tipsa om följande. Har kört 2 semestrar till medelhavet. Bredden har betydelse, hade bilen varit lika bred som vagnen så hade det varit något lättare. Har ändå inte haft några problem med att ta mig fram. Men eftersom jag har facit i hand så skulle jag välja en 230 vagn om jag inte skulle ha den uppställd. Har bytt till en husbil där bredden numera inte är något problem men men nu är det istället höjden som man får tänka på. Alltid är det något. / Lycka till hur det nu blir.

Bengt.
jan k. lund
Skrivet: 2004-11-16 11:22:58
De første 10 mil er vogna veldig bred etter en vanlig personbil.
Deretter merker du ikke noe særlig til bredden!

På veldig smale veier må man selvfølgelig ta ekstra hensyn når man møter busser, men det må man også med en 230'er.

Luftmodstanden øker merkbart i motvind, men ikke noe problem.

Kjøp GODE og STORE speil, som stikker ut på begge sider av vogna.

Folk som mener 250 er for bred, har enten ikke selv kjørt med 250 vogn eller så mener de at en 230 allerede er STOR at kjøre med.

Har du lyst / behov, er det ikke noe problem med 250.
Skal vogna kun brukes som reisevogn for 2 til syden, så er 230 vel egentlig stor nok?

Har selv kjørt nesten "overalt" i Europa med 250 og kjøper 250 neste gang også!

jkl
Hans L
Skrivet: 2004-11-16 17:39:42
Hej
Förra sommaren när vi reste i norra Sverige så kan jag väl säga att vagnens bredd inte spelade någon större roll. I somras däremot när vi reste runt i Centralmassivet i Frankrike, där vägarna på många ställen är mycket smala och krokiga så kändes det praktiskt med vår 230-vagn. Den är inte heller så lång, endast 520, vilket också har en viss betydelse när man behöver plats för att stanna och för att vända etc. Det har alltså viss betydelse var du skall resa och hur stor frihet du vill ha i val av väg. Om du håller dig till dom stora stråken spelar nog bredden ingen avgörande roll men om du vill ta med dig vagnen till dom där platserna vid sidann om tycker i alla fall jag att det är praktiskt med en smal vagn. Frågan har för övrigt diskuterats tidigare på denna webbplats med många och mycket engagerade inlägg från ägare av "breda" respektive "smala" vagnar.

Hälsningar
Hans
Stig Krampe
Skrivet: 2004-11-20 00:25:54
Hej, jag var länge tveksam till 250-vagn, tyckte det verkade lite klumpigt, men för ett år sedan bytte vi vår Cabby 580 -96 till Cabby 61 -99, 250-bredd. Jag var mest orolig för att den större frontytan skulle öka bensinförbrukningen kraftigt, men aerodynamiken måste ha förbättrats till den årsmodellen för den ökade inte alls. (1,25 l/mil med Mazda 626 -96). Riktiga backspeglar som sticker ut tillräckligt långt är mycket viktigt, då lär man sig snart den större bredden. Har man en gång blivit bortskämd med det härliga utrymmet i en 250-vagn så byter man inte gärna tillbaka. mvh. Stig K
Rolf Braun
Skrivet: 2004-11-23 11:54:16
Hej
Jag äger en Kabe Ametist 2003 2,30 bred. Vi har de senaste åren kört i Östra Tyskland, Tjeckien och Österrike mm. Överallt är vår vagn att beteckna som stooor! I Prag hade en 2,5m vagn inte kommit in på de små campingplatserna i Trojska. Vi är två personer ligger aldrig stilla mer an 2-3 dagar i sträck. Vi har inget förtält utan markis. Varför släpa på bredare vagn än som behöv. Större bredd ger högre bränsleförbrukning ( vindmotståndet ökar, högre vikt mm).
RolfB
Per
Skrivet: 2004-11-25 12:01:31
Hej Håkan !
Vore jag du så skulle jag satsa på den bredare modellen eftersom det är standardmått på husvagnar numer.
Tänk på andrahandsvärdet!!!
Har själv en bred vagn och har haft flera smala tidigare.
Tycker att det inte är någon större skillnad att dra den breda om man jämför med den smala
vagnen .Det är ju bara 20 cm som skiljer.
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Dethleffs
Hobby Husvagnar
Autohallen husbilar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt