CampingSverige.se

Dragfordon
Forum - Dragfordon - Dragbilar
Användare
Tomas G
Skrivet: 2003-08-25 19:59:17

Dragbilar

Hej.....

Vore intressant att få höra vilka erfarenheter ni alla har angående dragbilar.

Framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift eller AWD. Modeller mm .

En bra dragbil skall ju också vara en bra familjebil, då den mesta tiden går utan något där bak.

Finns det rena katastrofer till dragbilar.
Jag är mkt nyfiken på den nya citroenen där motorn ligger framför framhjulen. Nån som kör sådan?

En bil som jag tidigare hade och som var toppen på alla sätt....utom just som dragbil, var Volvo S80. Den är på tok för lätt i framvagnen. Började spinna vid minsta fukt på vägbanan. En blöt gräsmatta var bara att glömma. På torr asfalt var den en suverän dragare. Stabil, tyst, stark och bekväm. gick som ett lokomotiv. Men efter några blöta gräsmattor eller grusbackar...så var det roliga slut.

Mvh
/Tomas G
Svar
frosse
Skrivet: 2003-08-25 22:29:46
Har en Chrysler Grand Voyager -98.
En suverän dragbil. Har en 550 solifer efter och det går som på räls.
Får dra 1600 kg med E -kort.
Mycket bra familjebil och dragbil tycker jag.

Frosse
Leif Hansson
Skrivet: 2003-08-26 12:50:24
Jag har en Citroen C5 2.0i Kombi som drar en
Cabby 52 1350kg, efter 400 mil i Europa på semester -alldelse för klen i motorn, inget för backar!
Provar just nu en likadan, fast med HDI motorn-
kanonbra! Dieselns vridmoment är precis vad jag
saknade. För övrigt är C5 en toppenbil inte minst
fjädringen. och komforten! Mycket bil för pengarna.
Det blir byte till C5 HDI med det snaraste!

mvh L Hansson
Peter B
Skrivet: 2003-08-26 13:30:54
Hej

Samtliga Audi har ju längsplacerad motor framför växellådan. (Till skillnad mot sina Volkswagwn"syskon") Borde ju vara bra som dragbilar även i franhjulsdriven version. Någon som vet?

Något som avgör hur en framhjulsdriven bil fungerar som dragbil borde ju rimligen vara avståndet från bakre hjulaxeln till dargkulan Ju kortare avstånd desstu mindre "avlastning" av framhjulen.

Kor själv en Ford Mondeo "Halvkombi" 2001 som jag tycker fungerar tillfredställande (vagnens totalvokt 1390 kg) Visst hjulspinn får man ju räkna med på t.ex våta gräsmattor.

Har hört att kombimodellen som ju är betydligt lägnre har större problem. Något att tänka på kanske.

Tacksam för kommentarer

Hälsningar

Peter B
rolf
Skrivet: 2003-08-26 16:43:46
WV Caravell TDI kan dra 2000 kg og det går unna som en drøm, + at du får med det du vil ha passasjerer og bagasje.
Tomas G
Skrivet: 2003-08-26 18:31:56
Har sneglat på citroen. Just med tanke på komforten. Tyvärr är det ju så att en framhjulsdriven bil inte är lika bra som en bakhjulsdriven (som dragare). Men med en framhjulsdriven får man en bra allroundbil. (kommentera gärna) Måste provköra en.

Själv har jag fastnat i AWD "träsket".
Familjen har två bilar.

En Suzuki Grand Vitara -01 V6 AWD automat. Oslagbar när det gäller att manövrera på en trång blöt camping. Något klen motor för tunga vagnar, Den får dra 1850 med E-kort. Sen har den även lågväxel. Dessutom rambyggd. nackdelen är bakluckan som öppnas sidledes. Inget bra med vagnen på.

Sen en fantastisk dragare Volvo XC70 2,5 T AWD -03. Den bästa dragbil jag haft. Har vrid som en diesel, 320 Nm.
Med det nya Haldex-systemet funkar det bra. Bara att koppla in farthållaren och åka med. Vad jag skulle önska är något bättre svängradie. Sen är förstås en diesel snålare när det gäller förbrukningen.
Otroligt stadig när du drar.

Förresten..... använder ni winterhof eller Alkos drag på era vagnar? Jag har provat bägge två och märker ingen skillnad.

Mvh
/Tomas G
Leif Hansson
Skrivet: 2003-08-26 19:38:33
Betr. C5 HDI så finns det Antispinn på den, vilket
jag tror gör det lite lättare att slippa problemet med framhjulsdriften. Jag skall kolla detta i helgen som kommer. En ny provrunda med Cabbyn är på gång...

Beträffande AL-KO säkerhetskoppling.... jag har satt på en AKS 2004 med Alko Safety lås -vrålbra jämfört med vad snåljåparna på Cabby sätter på som standard.
Efter att ha kört i backarna nere på Istrien med smala gropiga vägar med den nya kopplingen så kan jag bara fråga, varför är det inte lag på att man skall mjontera på vid fabrik när det nu finns säkerhethöjande tillbehör för en rimlig kostnad,
dvs under 3.000.-

mvh Leif
Tomas G
Skrivet: 2003-08-26 20:41:28
Hej igen.....

Ja..jag måste prova en citroen.

Alko 2004 fick jag beställa extra på min Solifer förra året. Håller med dej om att en sån sak borde absolut vara standard. Har sett en del vagnar som svänger betänkligt när de blir omkörda (av div märke).

Husvagnsfabrikanterna gör nu precis som biltillverkarna. Bygger en modell ren som sen några tillvalskryss höjer priset på ordentligt. Visserligen blir då lull lull frivilligt, men avkall på säkerheten borde ej ske.

Har ej själv någon erfarenhet av europaresor, men skall inom de närmsta åren åke nedåt. Då känns det gott att vara utrustad.

Något som jag verkligen kan rekommendera är Alkos domkraft inkl fäste. Helt suveränt. Nackdelen är priset. Eftersom jag just nu kör enkelaxlat så ville jag göra ett hjulbyte så enkelt som möjligt. Förbasket smidigt om man jämför med en lös domkraft under vagnen.

Mvh /Tomas G
Karl E
Skrivet: 2003-08-31 20:45:51
Hej!

Jag vill bara berätta om sommarens 200-milsresa i Sverige och bränsleförbrukning. Jag har en Peugeot 406 kombi HDi (110 hk) och en Solifer 5602i (1350 kg). Lägsta förbrukning hade jag på en 15-milssträcka, mest 70-väg - 0,8 l/mil. Förbrukning var aldrig över 0,9 l/mil under resan. Jag kör hela tiden med farthållare. Jag tycker att Peugeot är en bra dragbil - stabil och stark med HDi-motorn. Dock håller jag mej på vägen och har inte testat hur framhjulsdriften fungerar t ex på gräs.

mvh

Karl E
Peter H
Skrivet: 2003-09-02 19:36:22
Hej!

Någon som har testat Hyundai Santa fe som dragbil? Är det något ni rekommenderar?

Mvh/Peter H
Tomas G
Skrivet: 2003-09-02 19:48:27
Hej igen......

Någon som drar med en Land Rover Freelander? Vore kul att höra vad ni tycker.

Jag lånade en Land Rover Discovery en helg, då jag blivit förtjust i den.
Men vilken besvikelse. Fruktansvärt dålig svängradie. Slö trots att det satt en V8,a i den. Sen sölade den i sig nästan 2 liter per mil...utan släp...!!

Stolarna var helt ok, men b-stolpen skymde sikten rejält i sidled. Den immade också igen när det regnade och var mycket svår att få torr.

Nu närmar sig Elmiamässan med stormsteg. En höjdpunkt så här på sensommaren.

Mvh /Tomas
Bobby J
Skrivet: 2003-09-10 11:24:36
Subaru Legasy 2,2 Kombi är toppen att dra med
Jag har dragit en Knaus 590 TK en Solifer 510 en Cabby 515 med samma goda resultat Bilen har 4 hjulsdrift och lågväxel (10 växslad).
De drar mella 1-1,2 liter milen beroende på vilken vagn man har efter
Mvh Bobby
Hans L
Skrivet: 2003-09-11 23:00:07
Det var jobbigt med min Volvo 850 GLT som hade alldeles för spetsigt vridmoment och lätt fastnade på lösa underlag med husvagnen påkopplad. Jag bytte därför till en Subaru Forester 2.0S Turbo med permanent fyrhjulsdrift som drar som en oxe med bra vrid redan vid 3000 rpm. Blöta gräsmattor, skyfallsregn på vägen, snöväder mm är inte heller något problem om man bara inte glömmer bort att man också måste kunna stanna ekipaget om ett hinder dyker upp. Bensinförbrukningen lite häftig så den vanliga motorn vore nog ett bättre alternativ och då får man dessutom lågväxel.

MVH/Hans
Bosse Karlsson
Skrivet: 2003-09-13 16:06:49
Den bästa bilen som jag hittils dragit med är min Ford Excursion 4x4 6,0l diesel 325 Hk 765Nm 8 pers SUV. Jag drar en Solifer S20+ total vikt 2000Kg, bränsle förbrukning vid 90 - 95 km/h 1,65l / mil. Den här kombinationen går bättre än tåget :-)
Tomas G
Skrivet: 2003-09-13 18:37:55
Hej igen....

Det verkar som om fler och fler väljer fyrhjulsdrivet. Man får ju inte bara en bra dragare utan också en suverän vinterbil. Vi har ju trots allt här en ganska lång period med bl.a halka.

Fyrhjulsdriften verkar mer och mer göra sitt intåg bland normala bilar.
Inte bara på suvar och jeepmodeller.

Men det är väl många med mej som ledsnat på blöta gräsmattor eller snö under en framhjulsdriven bil.

Mvh
/Tomas G
preben Sørensen
Skrivet: 2003-09-21 13:55:50
hej Tomas!
Har just varit en monad i Norge med husvagn Hobby 495, 1350 kg. Bytede bil en vecka føre resan.- det var fantastisk, aldrig er bakkerne klaret så fort. - det kan undre en dansk at man skal läre en svensk at det heter Saab 2,0 T vridmomient 240nm vid 1800 varv, desutom fin bransleekonomi.
Den bilen kan rekomanderes.

Preben s. - Danmark
Bjørn
Skrivet: 2003-09-23 12:26:30
Hei naboer
Jeg bor på vestlandet i Norge med fjell og dal. Har en Knaus 680 total vekt 1800 kg som jeg trekker med en KIA Sportage Wagon 2,0 bensin. Jeg er meget godt fornøyd med trekkraften på min "riskoker" men dårlig fornøyd med drivstoff forbruket! Jeg er ellers meget fornøyd med 4x4 som trekkbil - aldri noen bekymmer om man kommer frem eller setter seg fast.
Tomas G
Skrivet: 2003-09-23 18:11:50
Hej Preben.....

Ja...jag har hört att Saab skall vara bra som dragare men har ej själv haft nöjet att få testa.

Igår var jag och provkörde Land Rover bilar. Dels på terrängbana, dels på landsväg.

Testade hela deras program förutom Defendern.
Blev positivt överraskad av Freelanderns förmåga att ta sig fram.
Dieseln gick väldigt fint. Gjorde stopp i grusbackar för att sedan köra rakt upp.
Inga problem. Den är nog fin som dragare. Får dra 2 ton. Tyvärr fanns ej V6,an tillgänglig.

Discoveryn har jag tidigare bekantat mej med, är inte så förtjust i den.

Range Rovern.... ja vad skall man säga. Men det är klart...för 900 00:- så blir det bra. En dröm att köra var den.

Hur som helst. skall vi hålla oss på jorden så blev jag mkt intresserad av Freelandern. Det kommer en facelift efter årsskiftet på den. Vi får väl se.
Fyrhjulsdriften funkade suveränt. Bakhjulen nöp direkt vid start i backe. Normalt så fördelas kraften 80% fram 20% bak.

Mvh
/Tomas G
stora_hoga@hotmail.com
Hasse
Skrivet: 2003-09-25 19:04:02
Jag har en Opel Omega Caravan 2,5 V6 och en Polar540 vikt 1360, det är bara att åka.
Niclas J
Skrivet: 2003-11-29 20:33:45
Jag drar en eiffeland på 1100 kg med en gammal volvo 240 för 7000:-. Detta funkar utmärkt. Den drar bara 1.2 med vagnen på och då är det en automat.
Mvh
Niclas J
Niclas J
Skrivet: 2003-11-29 20:38:46
Jag drar en eiffeland på 1100 kg med en gammal volvo 240 automat som kostade 7000:-. Den drar cirka 1.2-1,3 l/mil och då är det en automat. Funkar utmärkt. Ville med mitt exempel visa att det inte behöver kosta skjortan...
MVH Niclas
Tomas G
Skrivet: 2003-12-14 11:03:17
Hej Niclas J...

Jajamensan....inte behöver det kosta skjortan.
Man får rätta munnen efter kappsäcken.

Sen är det väl så att de flesta sitter och dreglar i nya bil och husvagnsbroschyrer emellanåt.

Mvh
Tomas G
Johan
Skrivet: 2003-12-20 17:22:06
Sommaren 2002 bestod av en Adria 430 och en Saab 9-3, inga problem, resan gick från Dalarna till Öland och vidare till Västkusten.
Sommaren 2003 var Adrian utbytt till en Knuas Cheers på 1500 kg, en blygsam ökning på ca 400 kg, vilket märktes på Saaben med 150hk motor.
Nåväl allt gick hyfsat tills vi kom mitt i ett vägbygge en bit utanför Jookmok där blev det problem.
Uppförsbacke, nylagt grus, framhjulsdrift=inte bra. På en hårsmån kom vi upp för backen och där på krönet togs beslutet att efter denna semester ska Saaben bytas till ett fordon som har drivning på samtliga hjul.
Så i slutet på denna sommar föll valet på en Audi A6 Quattro 1.8T.
Quattron har fått bekänna färg ett flertal gånger under hösten och fram till dags dato, en helt underbar 4-hjuls drift, motorn skulle dock behöva några hk och Nm ytterligare.
/Johan
Tomas G
Skrivet: 2003-12-20 22:20:25
Hej Johan...

Jag har väl ungefär liknande upplevelser med framhjulsdriven bil (S80), vilket gjorde att jag också tog ett liknande beslut vilket jag aldrig har ångrat.

En gång AWD och du går aldrig tillbaka till 2WD. (se tidigare inlägg)

Blev nyfiken på Audin.

Vad har din Audi för vridmoment?
Hur fördelas fyrhjulsdriften?
Är det någon typ av viscokoppling eller?

Vad är högsta tillåtna släpvagnsvikt?

Mvh
Tomas G
Tomas G
Skrivet: 2004-01-12 20:51:26
Hej igen....

Någon som har erfarenhet av Jeep Grand Cherokee Limited 4,7 som dragbil?
Överväger kraftigt att införskaffa en sådan.
Har blivit tänd på en riktig vinterexpedition.

Den sölar i sig rejält med soppa så synpunkter i det avseendet behövs ej.

Mvh
Tomas G
Markus
Skrivet: 2004-01-16 04:46:19
Hej igen Tomas

Något om Jeep Grand Cherokee Limited 4,7 Vet jag tyvär intet om...

Men snegla lite på Toyota Landcruiser ochså. Billigare bil har jag aldrig haft. Den går och går... Men då är jag ochså noga med servicen.

Slår meg lite att inte flera tänker på större/högre fyrhjulsdriva bilar? Läser här om Audi Quatro m.m... Men det viktigaste är nog höjden om man skal tänka på vintercamping med bilen.

Vintercamping och körning med vagn är bara hur kul som helst. Många rädds just att göra det. Men av erfaring så är vagn och bil tillsammans mycket mer stabilt att köra med än bara bilen utan vagn.

Tack & Hej
Markus
Dick J
Skrivet: 2004-01-16 10:47:41
Hej !
Min erfarenhet efter ca 6 år med 4WD är att det är det bästa alternativet som dragbil, men helst en där du kan skifta mellan 2WD och 4WD.
Jag kör idag en Ford Explorer som är en SUVerän dragbil. Tidigare hade jag en JEEP Cherokee Limited, och den är också en väldigt bra dragare. Fördelen med Cherokeen före Grand'en är att du har fler möjligheter att välja hur du vill att 4WD kontra 2WD skall jobba. Även på Ford'en kan du skifta mellan 2WD och 4WD. Hög och lågväxel finns nog på alla 4WD.
mvh Dick J.
Tomas G
Skrivet: 2004-01-17 21:13:33
Hej igen....

Ja Dick...den har enbart 4WD samt låg och högväxel. Kändes väldigt robust och kraftig.
(Var och kikade på en idag) Quadradrive verkar vara ett bra system.

Sen är ju aldrig V8 muller helt fel (är lite fåfängd) Jo det är sant Marcus, det finns flera bilar i segmentet som både är bättre och sämre. Toyota Landcruiser är helt ok.

Men....jag har fastnat för Jeep Grand Cherokee Limited 4,7.

Håller med dej Marcus...markfrigången är inte helt ovesäntlig. Tänkte inte klättra i träd, men däremot är det gott att slippa skotta innan jag kör ut ur garaget.

Antar att den är bra som dragare med ett vrid på runt 400 nm.

Mvh
/Tomas G
Magnus
Skrivet: 2004-01-24 08:25:07
Hej igen Tomas och ni andra

Jo! 400 Nm håller i massor. Men lika viktigt är det att du har rätt däck för rätt underlag.

har kjøpt nya Noikan SUV till min. Bra däck sånn allround. Men kommer lite till korta om det är rundt 30-40 cm med snö på campingen och jag behöver att hämta vagnen. Bilen orkar men hjulen slirrar. Fast det tillhör kanskje katekorien Ekstremt att köra i nästan halv meter med snö med en 2 tonnare av en campingvagn efter seg. Fast det är hiiiimla kul...

Får du inte loss vagnen för bilens slirriga däck. Kopla av vagnen igen och kör upp spår på marken som packar ner snön så kommer du deg loss.
/--! /---------!
"I just looove every minut of it" O-O ----OO---

Tack Igen
Markus
Hasse P
Skrivet: 2004-02-04 23:26:04
Jag har en Passat Syncro (4WD) diesel, kombi 1999, en alldeles utmärkt bil att dra en husvagn med, har själv en Solifer, totalvikt 1260 kg. Man kör aldrig fast trots att frigången inte är så hög. Den får dra 1800 kg med E-kort. Bränsleförbrukningen utan husvagn är aldrig över 0,5 lit/mil, med husvagn max. 0,8 lit/mil, förbrukningen gäller blandad körning. Dessa bilar kan man köpa till hyggliga pengar begagnade.
Tomas G
Skrivet: 2004-02-05 16:57:59
Hej Markus.....

Det blev en Jeep Grand Cherokee Limited 4,7 V8.
Hämtar den nu på fredag.
Så nu hoppas vi på ordentligt med snö.
Skall prova med dubbfritt, funkar inte det så byter jag.

Mvh
Tomas G
Markus
Skrivet: 2004-02-07 07:57:08
Läckert! Tomas...

Ja! Ny tänker jag meg att vintervägarna lockar. Gratulerar med ny förvärvet. Snacka om en motor. Tänk på detta med en sandkassa i bilen vid vinterstid. Låter tokigt när man har 4X4. Men det har hjälpt meg när hjulen har tappat greppet.

Gratulerar igen. En gång 4X4 som dragare så blir det väldigt svårt att bytta tillbaka till 2 hjuls drift.

Ps: Ny artikel på gång till campinstuff.dk

Tack & Hej
Markus
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-02-08 12:29:38

Framhjuls drift

Har haft många bilar,med både fram ock backhjuls drift. Nu har jag de optimala bilen(i mitt tycke)en CITROEN XM TCT . Drar en BURSTNER ts . Låg bränsle förbruknig underbar vrid på motor ock inget spin varken på grus eller blött asfalt. Tack vare hydrauliska fjädringen. Lång axelavstånd+bara 70 cm från axel till kulan. Det bidrar till den goda dragningen.

MVH
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-02-09 22:15:12
Tack Markus....

Den går som en klocka. En fröjd att köra.
Har inte provat att dra ännu men det kommer.
Skall bara byta till 13-polig kontakt.

Var en sväng till Örnsköldsvik i helgen 180 mil tur och retur:-) och det var härligt att åka på ren fin snö utan söndersaltade gator (som här nere på västkusten).

Sandsäckar är en mkt bra idé. Grovt väggrus.
Visst är det så att när man väl börjat med 4X4 och upptäckt alla fördelar så så blir det aldrig 2WD igen.

Mvh
Tomas G
Danne L
Skrivet: 2004-04-27 20:11:02
Har inte testat 4wd som dragare, men väl V8 i form av BMW 530 Touring, en helt suverän dragbil med vrid, stabilitet, svängradie och bakhjulsdrift, tyvärr krockade jag med denna och den blev bara skrot, inlöst av försäkringsbolaget alltså. Nu kör jag Volvo V70 140hk, lite skillnad... Inte alls lika harmonisk att dra med, men den duger.
Vagnen väger ca 1250 kilo, (Kabe 510)
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-04-28 13:11:54
Kan tänka mej att du hade vrid i den maskinen. Vilken osis du hade....

Mvh
/Tomas
Arne Henriksen
Skrivet: 2004-05-31 16:21:32
Hei!

Drar en '03 Hobby 560 KMFe (1600kg) med en '87 MB 300TD Turbo.
Dette går som et tog, kan dra 2100kg, 147hk/273nm, nivåregulering bak, automat osv.

Bruker fra 1.2 til 1.5l/mil, alt etter hvor jeg legger snittfarten (80-95km/h) :-)

Og, har enda ikke blitt stående med denne. Automatisk sperre på bakakselen hjelper nok til, samt at vekten over bakhjulene blir ganske bra med vogna på kroken.

mvh,
Arne
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Dethleffs
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt