CampingSverige.se

Husvagnar - modeller
Forum - Husvagnar - modeller - Driftkostnader
Användare
Sven K
Skrivet: 2004-02-16 15:48:36

Driftkostnader

Hej!
Vi har nu en Adria 502 Up och funderar på att byta till Kabe Ametist /Polar 560 fullbreddare. På sikt kommer vi att nytja vagnaen långa perioder och göra långa resor. Vi undrar om husvagnsförsäljarna uppgifter att det blir ingen ökad bensinförbrukning med fullbreddare gentemot 2,3 bredd.

Hur mycket förbrukar en normalbil (skriv gärna ert märke) vid hastigheter upp mot 100 km /h som är vanliga nedåt i Europa.

Har ni erfarenheter hur mycket en dieselbil förbrukar.

Tacksam för svar

MVH
Sven K
Svar
Hans L
Skrivet: 2004-02-16 19:59:02
Min Volvo 850 GLT (170 hk) drog ca 1,25 l/mil och min Subaru Forester Turbo (177 hk, 245 Nm) drog ca 1,5 l/mil, båda med 230 cm breda vagnar med totalvikt ca 1300 kg och med landsvägskörning (Sverige, Tyskland, Frankrike mm) i "Europafarter". Vad jag vill säga är att det är nog svårt att hitta entydiga samband mellan husvagnens bredd och bensinförbrukningen eftersom det är så mycket annat som spelar in. Hård motvind kan ju t ex få upp förbrukningen rejält även med en smal vagn om man har en stark motor som håller farten uppe. Och som mitt exempel visar skiljer det en hel del mellan olika bilar även om t ex motoreffekten är jämförbar.

/Hans
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-02-17 12:04:49
Hej SVEN
Kör en CITROEN XM TURBO TCT ock på kroken hänger en Burstner tot.vikt 1250kg reser nästan bara på kontinenten med des fart förbrukning ja 1.1-1.25 vagnen är 230 bred så de är inga problem,däremot för man problem med de nya 250 bredena.Jag skulle tro att dom ger sej bäst stila stoende på Svenska camping platserna för inbördnes beundran.Vist går de åka men de är inte så bäkvemt så man skulle tro.På autobahn inga problem men Tyskland ock övriga Europa är så mycke mera än Autobahn.Små medeltida städer som redan 230 cm är bred!Så det bästa breden för Europa är egentligen 200 cm!Men anars de är inte så stor skilnad i bränsle förbruknig.De der med motvind ja ibland har man de men ibland har man med vind de jämnar ut se i de långa loppet.Men i myt tycke är breden på vagnen avgjorande,ock de ser man på deras vagnar som är smalare ock mindre ,dom kallas ju resevagnar,sälan några koloser. MVH Zlatko Schneberger
Tomas G
Skrivet: 2004-02-17 23:08:14
Zlatko...

Synd att du spär på debatten om breda husvagnar. Taskig inställning.
Tror inte att de som köpt dem gjort det för att stå på "svenska campingplatser och stila för inbördes beundran". Tråkig inställning.
Föraktfullt för dem som sparat och gnetat för att få ihop till sin drömvagn.

Låt var och en bli salig på sitt sätt.

Själv drar jag en 254 cm bred Solifer, Nu med en Jeep Grand Cherokee Limited 4,7 V8 4WD.
Inget problem alls. Fast kanske för en del.
Då skall man hålla sig till en mindre vagn.
Det finns betydligt större ekipage som kör på kontinenten.

Debatten har pågått i tidigare trådar.

Sven... självklart ökar förbrukningen med en bredare och tyngre vagn, sen får återförsäljarna säga vad de vill.
Vill man åka långt och snålt så är nog en diesel det bästa alternativet.

Byt till en fullbreddar om det känns bra.
Du lär inte ångra det beslutet, sanna mina ord.

Sen har skribenterna rätt i att det är trångare söderut. Men absolut inte omöjligt.

Gör det som känns rätt och lycka till.

Mvh
/Tomas G
Tommy
Skrivet: 2004-02-18 08:55:33
Hej Sven
Har gjort flera resor i Europa med både 2,3m och 2,5m vagnar. Där är skillnaden i bränsleåtgång minimal. Däremot är valet mellan diesel och bensin desto viktigare. Har en Kabe Ametist KS som jag dragit två resor till Italien med en SAAB 9000 2,0t, bränsleförbrukning 1,25 - 1,30 liter/mil. Har gjort en resa med en Citroen Xantia 2,0 HDI till Kroatien, bränsleförbrukning 0,90 -0,95 liter/mil. Problemet med diesel är att du måste köra ganska många tusen mil under året för att slå ut den "straffskatt" som vi dieselbilsägare får betala i Sverige. Att det skulle vara svårare att köra med, eller ställa till mer problem med en 2,5m vagn är som jag ser det överdrivet. Om man tycker det så ska man nog inte ha något släp efter bilen överhuvudtaget.
Kan passa på att göra lite reklam för två campingar, i Italien Recidence vid Cavallinokusten, i Kroatien Zelena Laguna strax söder om Porec.

Mvh
Tommy
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-02-18 11:17:29
Min bäste Tomas...
Vist,det kanske spär på debaten men sant är sant ock vist fins de stora ekipage,men de stora mängd är mindre vagnar de kan man inte koma ifrån!Lika så att Svenska vagnar är stora ock inte så bähendiga på kontinentes mindre men likfult vackra vägar men om man vill koma till södra Europa do är de bara å köra på autobahn.För att bara påtala att de va inte så länge sedan som Schveic hade dispans på 250cm vagnar,undrar varför?Tomas,Europa har mindre vagnar ock mindre bilar,men de är fortfarande upp till var ock en vad man vill köpa,inget unt i de,de är vi överens om,liksom att olika mäniskor uppskatar olika saker.Vi kanske syns i Europa i sommar,eller på Disseldorf messa i augusti.Tack för ordet.

MVH Zlatko Schneberger
Kjell A
Skrivet: 2004-02-18 12:02:20
Hej,
Jag lägger mig inte i debatten om bredder, ville bara säga ang. förbrukningen, att om man åker långt, så betalar sig en dieselbil snabbt, Jag drar en polar boggi, 1600kg totalvikt ungefär, med en VW passat 130/tdi. Den drar c:a 0,85 i snitt med vagn. Dragförmågan sedan...Ni som har provat "göteborgsbacken" i Jönköping...passaten håller 90km/tim HELA backen upp, det räcker! (Men då går det åt bränsle...)
/Kjell A
Markus
Skrivet: 2004-02-18 14:07:37
Hej i panelen!

Ja inte orkar jag heller övertyga någon att köpa det dom inte vill ha. Men har kört varje månad, kommer att köra varje månad med min Knaus 750. Bredd och stor...

Hi.. Hi... Norsk resevagn brukar jag säga till killarna på Skandinavian Caravan Service i Karlstad när jag behöver hjälp med något. Och dom ler med!

Sån är det! Visa vill ha mindre vagnar andra stora. Och därefter så får man ställa in seg på det under semesteren. Vist jag kommer att åka ut till Europa i sommar. Inte klokt vad folk massar om hur svårt det blir, inte du Zlatko. Men man läser ofta om hur svårt det är att köra med stor vagn. Till sist trodde jag nästan på det...

Men har nu köpt drömvagnen och inte var det så tokigt? Tror nog på att dom som ropar högst har de mindre vagnarna. Har dom erfarenhet av stora vagnar?

Två Tips sedan ni har data:

www.dk4.dk

Gå in och meld deg i klubben för 150 Dkr/år. Så kan du se på campingTV i flera timmar via datamaskinen din. Kopla den till TV och njut. Årets present till deg själv.


www.campingstuff.dk

Les min nya artikel (det är inte min egen sida)om att köra med stor vagn. artikel är på Norska men det klarar ni av...

Bränsleförbrukning:
Ju mindre motor på bilen desstå mer dricker den om du hakar på husvagnen. Stor motor och du får inte dom topparna med husvagn.

Tack & Hej
Markus
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-02-18 16:22:56
Tack Markus
Ja jag är oxå i europa i sommar det har jag varit varje år föresten,så liten vagn har jag inte,men ner man kommer till Moseldalen eller Harz delen med Goslar,Bad Lautrberg o.s.v.vist är de trång,sen har man varit i Kroatien med tre vagnar två enkel ock en boogy men då är de bara blåsa på autobahn,nema problema.För ovrigt så är de bästa vägar ock bästa semestrar dom man uplever i Europa!Genom årena så har man inte träfat på många Svenskar men desto fllera Danskar ock Normen.Svenskar får alltid höra att de livsfarligt att åka på Tyska autobahn,men jag anser att de fins inte bättre vägar en de.Vell möt i Europa i sommar,ha så kull.
MVH ZLATKO
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-02-18 21:29:11
Hej Tomy
Ville bara tacka för reklam av den fina Zelena Laguna söder om porec,fast jag vil oxå slå en ord om staden Rovinj,som har oxå fina campingar,men varmare,biligare ock kanske änu bätre är Dalmacien,med små campingar men gemytligare.Der kommer man verkligen adriatiska havet inpå livet,med Zadar,kornati öarna god mat god vin ock inte minst den härliga folket som har inte blivit influerad av Italenarna som i Istrien,som du har kanske förstot att jag är Kroat ock vill gärna slå en slag för Kroatiska turismen.

MVH Zlatko Schneberger
Markus
Skrivet: 2004-02-18 21:54:28
Vänta Zlatko!

Hur var vägarna i Kroatien? Är det okey med vagn?

Tack igen
Markus
Tomas G
Skrivet: 2004-02-18 23:01:35
Jag ger upp.
Snacka om trångsynthet.

Titta på statistiken de senaste två tre åren över nya sålda smalvagnar eller fullbreddare.
Hör med vilken handlare som helst vilka vagnar som beställs.
Sen är det väl klart att om man tittar vad som tillverkades 20-30 år tillbaka så finns det mest smalvagnar.

Positivt i samanhanget är att det finns smala vagnar att få billigt.

Nä Sven...köp du efter hjärtat. Har man plånboken så tveka inte. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till en smal vagn efter att ha haft fullbreddare ( Hobby 650 -01 samt nu en Solifer S9+ NS )

Bara att köra. Både framåt och bakåt.
Se bara på Marcus. En framåt norrman som ser möjligheterna, inte problemen.


Mvh
/Tomas G
Sven K
Skrivet: 2004-02-19 02:29:02
Hej och tack för synpunkterna. Fortsätt gärna.

Det lutar nog att vi köper en fullbreddare Polar eller Kabe. Man bor ju så mycket bättre. Hoppas det går att dra runt den söderöver i europa.

Snart är vi pensionärer och vi drömmer om att kunna åka längre perioder söderöver under vintern. Vi är nästan nybörjare med husvagnslivet, åkt runt ett par somrar i Sverige och i norra Europa. Vi har fastnat eftersom vi vill vara rörliga, det ger en underbar frihet. Tack för att vi vågade prova och inte avstå p g a de många fördomarna som finns om husvagnfolket. En del av våra bekanta har även börjat att fundera efter våra beskrivnigar av upplevelser. Det blir inget hus i Spanien som vi tidigare drömt om, förresten har de stigit så mycket att det knappast är vettigt att köpa något.

Har ni mer tips om bra dragbilar och platser söderöver så tar vi gärna emot dessa.

MVH
Sven K
Tomas G
Skrivet: 2004-02-19 06:34:31
Hej igen.....

Zlatko.... FRED ;-)

Var och en blir salig på sitt sätt som jag brukar säga.

Zlatko..
Alltid kul att läsa om resor mm.
Du har inte varit nedåt Österike?

Marcus....
Här är min nya ögonsten till dragare:
home.tiscali.se
Håller på att jaga kablage ;-( till 13 polig.
Får nog bli lite hemmadragningar som vanligt.
En 6 mm kabel direkt från bilens batteri. Med likriktare och styrning med relä via parkeringsljuset.

Mvh
/Tomas G
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-02-19 13:39:47
Hej MARKUS
Du frågar om vägar,ja dom är som i Sverige litte trånga på somaren många turister men de får inte avskräka.Har blivit bätre för dom byger nya så de är ok.Har varit njere med boogyvagn inga problem åtminstone om man håller till Istrien.Kan rekomendera en fin stor camping i staden ROVINJ,heter POLARI,plats för cir.2000 vagnar.Men de fins andra som är oxå fina ända ner till PULA der är oxå en som heter PREMANTURA söder om staden.Sen ska vi inte glöma Dalmatien mycke varmare en Istrien ock som sagt litte biligare der är campigarna mindre men vägarna är bra fast långsama,många kurvor med bara 30 fart men de går oxå.Om Du har följt följetongen om breda kontra smala vagnar så är de inga problem på vägarna utan ner man kommer till små kust städer der de knapt man kommer igenom med 2 meters vagn ock änu mindre med 250 cm.Men väl der då återkommer man år efter år,så vackert är de.Pratade med många Danska ock Norska familier på campingen der jag var ock dom tyckte att trots långa resan va de biligare en i hemlandet ,garanterat sol fint väder värme varm hav 25-28 grader så kan man förstå.Det här låter som turist brosyr men de är faktum.Så som vi säger Inga Problem med god planering kommer man lång.Ha de så bra på vägarna i sommar.

MVH Zlatko S.
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-02-19 14:21:07
Min bäste TOMAS
Trångsynt upp till var ock en ock likaså vad man köper men vad jag svarade till Sven förfrågan de vad min åsikt ock erfarenhet av många mil resande i Europa.Att de va den lilla fabriken i Småland som introducerade 250 breden de var ju efter önskningar från långligare/som skruvar den hjul på vagnen/nu va jag elak,det hjälper inte,de är litten fabrik som säljer 7-800 vagnar om året.HOBBY säljer cirka 10000 likaså ADRIA .BURSTNER liger på ungefer 6000-7000 vagnar om året.Flertalet är mindre vagnar .Jag ser varken upp eller ner på mäniskor,själv kör jag BURSTNER -00 230 bred ock de tycker ja att de räcker ock många tusen med mej.Den der debaten som du pratade i början,som jag hade ingen aning om,visar ju att de är inte bara jag som tycker så.Men som sagt håler man bara i den här landet så går de bra.De går med 250 i Europa oxå med de underlättar med litte smalare.Jag har inte för avsikt heller att kampera här,kamperar inte heller på vinter så jag har köpt min vagn efter mina behov,ock jag hopas att andra gör oxå de sama ock inte faller för pottryckningara från omgivningen.Tack för ordet!
MVH Zlatko S.
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-02-21 12:56:39
Hej Tomas
Fred..ja.Du vet jag kommer från Kroatien ock der är vi litte högljuda,så folk uppfatar oss som vi skulle bråka men de är inte alls så.Du frågar om Österike?Det är Vackert der fast jag har alltid åkt bara igenom landet.Har råkat utt för deras trafikpolis åck dom va inte smidiga att göra med.Ganska dyrt att äta o.s.v.Nej de fins bättre ställe på våran yord.Jag år fricampare så jag helst stanar i vestraTyskland,för der finns så många så kallade stellplatser ock underbara städer god mat ock dryck i ock med att jag reser ensam så är det aldrig nåra problem.Men gillar man att bada i varma medelhavet ock ätta änu godare mat med tillhörande dryck 35-40 grader på dagarna ock 30 på nätterna Ja då är Kroatien det bästa landet.Nu frågar man se Vad då Italien då?Inget ont i Italien utom att de är svin dyrt!Dubelt upp mot Kroatien.Plus att dom har campingar för alla tycke ock smak.Gillar du/ni ledig camping gå in på weben www.anita.hr ock sen koversada camping eller www.istrien.hr ! men som sagt jag stanar i Tyskland,har kommit till den ålder då jag inte kräver så höga temperature.Lagom är bäst.Om du/ni åker söderut så kompletera med en eller två små(data)fläktar på kylskåp sidan så att de kyller bätre.Här i landet har man inga besvär med deta men de räcker att man kommer ner till Tyskland så är de anorlunda.Hade själv problem förra sommaren!Som sagt väl mött på vägarna,snart är vinter slut hoppas jag ock nya säsongen stor för dörren.det blir härligt.

MVH Zlatko S.
Tomas G
Skrivet: 2004-02-21 17:57:45
Min bäste Zlatko...

Jag reagerade främst mot citat "Jag skulle tro att dom ger sej bäst stila stoende på Svenska camping platserna för inbördnes beundran." slut citat.

Sen är en sak en smula märklig. Det är alltid de med smala vagnar som har åsikter om oss med breda. Aldrig någonsin tvärtom.

Iallafall har vi aldrig börjat med att håna dem.

Sen till tillverkningsstatistiken. På senaste Elmiamässan där de flesta märken var representerade var fullbreddarna i klar majoritet.
Detta börjar även ske på danska mässor osv.
Hobby t.ex säljer numera mest fullbreddare i skandinavien. Danskar har ju som bekant haft ett regelverk som inte tillåtit 250.vagnar.
Även nu med bilbreden kontra vagnen så ter det sig lite underligt. Men EU låter oss andra resa där obehindrat.

Tror inte att det är någon modevåg. Första gången jag var inne i en fullbreddare blev jag oerhört häpen att 20-30cm kunde göra så mycket. Familjen blev överförtjust direkt.
Nu när vi går in i en smal vagn så skulle vi aldrig någonsin kunna tänka oss att köpa en sådan. Man vänjer sig.
Detta är som sagt hur vi upplevt det hela.
Att ha ett härligt utrymme även på resande fot är vad vi uppskattar.
En del vill ligga still på samma plats, vilket också kan ha sin tjusning med bra grannar och fin samvaro som ger livskvalitet.

På samma sätt som du och jag gillar att resa runt och träffa nya människor.

Därmed sätter jag punkt för något som helst inlägg från min sida i denna fråga.

Res väl Zlatko och kom ihåg att alla vill vi egentligen samma sak. Njuta av vår rullande frihet. Lycka till med framtida resor.

Mvh
Tomas G
Markus
Skrivet: 2004-02-22 17:47:49
Hej Tomas G.

Har varit bortrest ett par dagar hos familjen. Därför denna torkan från min sida. Ville inte vara på nättet under en sådan anledning...

Men nu har jag sett bilen din. Vilken Fläskare du har fått i positiv mening... Den har en sådan fin blå färg. Va kul för er med en ny bil. Åh vad jag längtar redan till semesteren när Zlatko börjar att berätta om platser i Europa.

Håller med deg om bredden på vagnarna. Den har nog kommit för att stanna. Inte för att inte en smal vagn har sina fördelar, självklart har den det. Men... Nu är det ochså slut skrivit om det från min sida ochså.

Är inte det kul att få "prata" med andra via nättet, Zlatko och Tomas... Vi hörs av igen under en annan fråga.

Tack & Hej
Markus
Sven K
Skrivet: 2004-02-22 19:51:43
Hej igen!
Alla vill väl ha det så bekvämt som möjligt när man stannat. Detta gäller väl även när man är ute och kör.

Detta borde kunna leda till följande slutsats.

1.Mindre rörlighet med längre stillestånd. Prioritera bekvämligheten dvs en lite större fullbreddare.

2.Stor rörlighet och mindre tid i husvagn typ bara sova, prioritera en mindre och smalare husvagn.

För vår del kommer vi framöver prioritera nr 1.
Med en större vagn får man även planera bättre i förväg.

MVH
Sven K
Peter B
Skrivet: 2004-02-23 14:35:11
Som ganska nybliven husvagnsägare och som föredetta båtägare i många år, kan jag inte låta bli att förundras över alla proffstyckare som "vet" vad man SKA ha och INTE SKA ha. De förkommer i båtvärlden också. :-)

I slutet på denna tråd har några äntligen kunnat dra slutsatsen att det beror på vad man är i för läge, hur man ska använda husvagnen, mm mm. Det finns för- och nack-delar med alla varianter. Det finns däremot inget som heter att man SKA ha! Var och en väljer själv. Däremot kan det ju vara vänligt av erfarna husvagnsägare att framhålla för- och nackdelarna för att sen lämna valet öppet.

Samma sak gäller den inflammerade debatten om icke-nordiska vagnar duger att vintercampa i. Otroligt polariserad och svart-vit debatt. Totalt värdelös för en oerfaren person.

Nä, erfarna campare: försök att tänka lite längre och var lite nyanserade. Annars blir era råd värdelösa.

mvh
Peter
Tomas G
Skrivet: 2004-02-23 20:34:26
Hej Peter B

Håller till viss del med dej.
Men det går att få ut ganska mycket av en polariserad debatt också. Det går att sålla agnarna från vetet.
Så totalt värdelös är ett väl starkt ord enligt min mening skall väl tilläggas..

Själv har jag fått mycket nya influenser samt lärt mej en massa om hur människor ser olika på samma saker.

Tycker att det framgår med en klar tydlighet här att syftet har en stor betydelse i valet av resfordon.

Men du har helt rätt i att det är mycket "jag har bäst grejor". Får väl tas med en nypa salt också.

T.ex debatten om smala-breda eller nordiska -utomnordiska som visar en känslomässig sakfråga som blir otroligt subjektiv beroende på vad du själv använder.

Jag är själv inte den som blygsamt och tillbakadraget lyssnar utan att kommentera.
Ibland med ironi, ibland med eftertanke och förhoppningsvis någon vishet. Retar väl upp en och annan ibland med avsikt för att få igång diskussioner. Rätt eller fel får andra bedöma.

Detta forum är helt suveränt. Ännu har ingen sprungit över gränsen, kanske pga att alla inlägg läses innan de läggs ut.

Ganska bra fastän jag var emot det ibörjan. Fär erkänna mej övertygad.

Mvh
/Tomas G
Kjell A
Skrivet: 2004-02-24 12:38:35
Varför kommer ALLTID frågan fullbredd eller inte, upp i dettta forum? Jag tycker att...osv.

Nu undrade Sven K om driftskostnader i ursprungsfrågan, men det finns inte många inlägg som besvarar hans fråga! Varför denna fullbredsdebatt hela tiden? Jag blir så trött...
/kjell A
Tomas G
Skrivet: 2004-02-24 21:27:28
Helt korrekt Kjell A.

Vi försöker att svara på Svens ursprungsfråga:

1. En större yta ger ett större luftmotstånd.
Troligtvis är vagnen också tyngre. Det finns iochförsig vagnar med lågt luftmotstånd, t.ex Solifer
Svaret bör alltså bli Nej. Du kan inte lita på vad husvagnsförsäljaren säger om att det inte spelar någon roll.

2. Förbrukning, ja det variera en hel del mellan olika bilmodeller och ibland även inom samma. Så det är omöjligt att ge ett genomsnittligt svar.

En S80 (170hk) jag hade drog med vagn ca: 1,2/mil
Min Volvo XC70 2.5T AWD (210hk) drar ca 1,3-1,4 liter med vagn därbak i den farten du anger.
Min Jeep Grand Cherokee skulle jag tippa kommer att söla i sig ca 2 liter/mil (V8,a)
Detta uppmätt med en Solifer S9+ Ns (1500kg)

3. Diesel har jag ingen erfarenhet av, men vill man åka långt och vara ekonomisk är nog diesel enda vettiga alternativet.


Mvh
Tomas G
Sven K
Skrivet: 2004-03-07 09:47:46
Hej,igen!!!

Nu är det gjort. Vi bytt vår Adria 502 UP till en ny Kabe Ametist XV2. Fantastisk skillnad i utrymme. Förhoppningsvis behöver vi inte byta vagn på många år nu, om vi inte måste gå tillbaka till en mindre vagn igen.

Hoppas verkligen inte att vi gjort bort oss!
Det får resorna söderöver avgöra.

Återkommer med erfarenheter när vi gjort vår första resa nedåt i Europa (Kroatien/hörnet Frankrike/Spanien) som förhoppningsvis blir av i aug/september.

Jag passar på att starta upp en ny tråd om dessa resmål.

Mvh
Sven K
Tomas G
Skrivet: 2004-03-08 04:51:57
Grattis Sven...

Nu har ni en kanonvagn.
Den lär ni nog inte byta i första taget.

Skall bli spännande att framöver få ta del av dina erfarenheter.

Mhh
Tomas G
Peter B2
Skrivet: 2004-03-08 11:02:22
Sven K: Grattis till den nya vagnen! I början av tråden skrev du att du valde mellan Kabe Ametist och Polar 560. Du valde tydligen Kabe och nu är jag nyfiken på vad som avgjorde valet mellan Kabe och Polar för dig?

mvh
Peter B2
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-03-08 11:21:53
Grattis Sven
Grattis för nyinköpta vagnen sen om ni har gjort bort er da är de bara Ni som kommer att kuna besvara.Är de verkligen är första resan nedåt?Det skall gå bra men va bara bered på litte högre tempå ock på smidigheten att behandla mäniskor på rätt sätt,sen kommer ni att upptäcka att de är verkligen värt det av många kallad den Stora språnget.
Mvh
Zlatko Schneberger
Sven K
Skrivet: 2004-03-09 17:56:34
Hej !
Peter B2 frågar varför det blev en Kabe.

Vi är egentligen inte så fixerade vid utrustning mm. Dock vill vi att vagnen skall ha en dubbelsäng med toaletten vid sidan om där bak och en bra sittgrupp fram. Dessutom skall
utformning av inredning och tyg kännas bra och helst skall den vara ny. Trivselfaktorn är m a o viktig.

Varför blev det då en Kabe ?
Båda uppfyller i princip alla våra krav, men vi råkade springa på en Kabe och fick ett väldigt bra pris vid inbytet. Vi tyckte det var dags och slå till utan några större funderingar. Det kändes rätt t o m långt ner i maggropen.

Vi tycker väl också att Kabe ser lite fräsigare ut utvändigt. Det är väl som med mat och dryck, uppläggning och dukning är en del av smaken.

Till zlatko
Vi har varit ute tidigare, dels i Italien som är ganska trångt på sina ställen, dels åkt ner till Bordeaux med stopp i Paris. Dessutom har vi åkt runt i Tyskland och Danmark.

Resan till Bordeaux gjorde vi för många år sedan. En härlig resa med tre barn. Det var i princip därför vi längtade tillbaka till husvagnslivet efter många års avbrott.

MVH
Sven K





MVH
Sven K
Sven K
Skrivet: 2004-03-09 18:00:34
Hej, igen!

Glömde ju att tacka för er uppskattning av vårt val. Var ju så inne på att svara på era frågor !

Tack !!!
MVH
Sven K
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-09 19:29:27
Hej Sven
En gång till Grattis till den nya vagnen ock härligt med Svenskar som är utte i de vida Världen för de är bara på det sätet som förbrodning kan ske mellan folk men de hör inte hit på den här förumet!Vi kanske syns på vägarna i Europa.
Mvh
Zlatko S
Peter B2
Skrivet: 2004-03-10 12:49:43
Sven K: Jag var nyfiken eftersom vi själva nyligen bytt vagn och då också stod i samma val som du, dvs Kabe eller Polar 560. Vi valde Polar, och av ungefär samma skäl som dina. Planslösningen (barnkammarvagn till barnfamilj), vi tyckte bättre om utseendet på Polar (inte så viktigt) och att vi råkade få bra inbytespris och framförallt snabb (8 veckor) leverans, jämfört med Kabe som skulle ha ett drygt halvår på sig innan "vår modell" hamnade på "linen" i fabriken.

I stort sett tillfälligheter alltså, men ändå intressant hur man väljer olika efter personligt tycke och smak.

mvh
Peter B2
Tomas G
Skrivet: 2004-03-11 11:09:59
Hej....

Det är lustigt att det många gånger är slumpen som till viss del avgör valet.

Själva hade vi ingen tanke på att byta ens utan vi gick in i vår nuvarande modell av en ren tillfällighet och plötsligt kändes allting rätt.
Planlösning, utseende, klädsel, isolering ventilationssystemet mm mm.
Sen efter några väl valda kryss i tillbehörsrutorna, så kändes den fullbordad.

En Solifer S9+ NS. Dubbelbädd med dinett bredvid. Fast överslaf samt bäddbart skåp över dinetten.
Alltså en separat sovavdelning för familjen, en köksavdelning och en mys och mathörna.

Dessutom har vår son då en egen avdelning med dinetten där han och kompisarna håller till vid dåligt väder eller kvällstid utan att inkräkta på köks eller mathörnan.

Förtältet är givetvis en tillgång, men vid resor monteras det inte alltid upp vid en eller tvådagars stopp.


Och än idag har vi inte hittat någon som vi vill byta till igen. ( som tur är ;-)

Hur som helst så har man givetvis egna kriterier och önskemål, men det är som sagt vissa enskilda detaljer som kan avgöra beslutet.

Framförallt så känns det som vi fått en oslagbar kombination av en lättdragen vagn som samtidigt fyller vårt krav på utrymme och bekvämlighet. Både sommar och vintertid.

Ändå är det tur att smaken är som baken.
Tänk vad det hade varit tråkigt att se samma vagn överallt ;-)

Mvh
Tomas G
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-03-11 19:07:40
Hej Tomas G
Tack ock lov att man har egna kriterier ock önskemål men det är just som du säger vissa enskilda detaljer som avgör beslutet att inte köpa en Nordisk vagn.Darför åker man Tysk som fyller mina krav på utrymme ock bekvämlighet både vår sommar ock höst.Vinter lämnar jag åt är,inte för att jag inte skulle kunna campa på grund av vagn,men jag är inte road av såna tokigheter.Vist är det så att smaken är som baken men tror endå inte att det skulle vara en stor risk att se samma vagn överallt med tanke på den blygsama produktion som är närmast att betrakta som en udda vagn.Så det förklarar inte inledninsk fråga om drift kostnaderna mellan en small ock en bred vagn?Likaså att frågande skulle göra långa resor.Ock farför skulle man inte ha den debaten det förstår inte jag,ner man kan skriva femtioelva betecknigar på sin vagn.Så kom igen...
Mvh
Zlatko S
Tomas G
Skrivet: 2004-03-12 10:19:41
(Om vi nu bortser från ursprungstråden :-)

Som du säger Zlatko...
Var och en blir salig på sitt vis.
Själv tycker jag det är intressant att höra varför just någon valt en speciell modell.
Delger också mina tankar och motiveringar för mitt val. Kanske helt utopi för någon annan...vem vet ;-)

Sven K...
Glöm nu inte att dela med dej av dina erfarenheter av din nya vagn. Är mkt nyfiken. Har aldrig ägt en Kabe själv. ( Höll på att köpa en Diamant, men det blev aldrig av. )

Peter B2..
Skall bli intressant att se vad som kommer att förena Solifer och Polar nu när de skall tillverkas under samma tak.
Vad gillar du hos din Polar?


mvh
/Tomas G
Sven K
Skrivet: 2004-03-12 20:10:35
Hej Tomas G och er alla!

Vi har inte fått vagnen ännu, det tar några veckor. Jag lovar dock att återkomma och dela med mig av våra erfarenheter om:
-åsikter om vagnen
-skillanden att handha en bredare och större vagn.

mvh
Sven K
Peter B2
Skrivet: 2004-03-16 09:03:10
Tomas G: Ja, en del samproduktion lär det väl bli mellan Polar och Solifer, även om de säger att de ska ha skiljda produktionslinor.

Det jag gillar hos Polar är i första hand kvalitetskänslan och planlösningen. Designen spelar väl viss roll. Polars design känns lite ungdomligare ocg sportigare, men det är nog bara en vanesak. Det viktigaste är att det praktiska fungerar i vardagslivet och hittills har allt fungerat utmärkt (bortsett från att avtappningspipen för avloppen frös vid ett tillfälle, men det var lätt tinat). Vi har två barn som ibland kan vara rätt omilda, och ytskikten verkar kunna stå pall för sånt. Sen är det en massa små detaljer som är rätt gjorda och både sängar och dynor är mycket komfortabla.

Egentligen har nog Polar inte så mycket mer än Kabe, jag hade nog lika gärna kunnat välja en sån. Men slumpen spelar in..

Ska man vara lite kritisk med tanke på prislappen, kan man kanske gnälla på detaljer som att säkerhetsdrag inte är standard, luckan till gasolkofferten har ett rätt primitiv stag, det bara finns en ljuskälla utomhus, inget bra ställe att hänga kökshanduken, osv osv. Men det mesta av det där kan man ju fixa själv...

mvh
Peter B2
Tomas G
Skrivet: 2004-03-18 20:21:50
Hej...

Ja..Polar känns väldigt gedigen och robust.
Har också ett tilltalande utseende.

Håller med dej att det är gott att veta att grejorna står pall småbarn ;-)

Likaså att dörrknoppar,lådhandtag mm ej ramlar av efter några veckor. (det hände på en tysk vagn jag hade)

Ja..samproduktion lär det nog bli om kostnadsfördelar skall bli av. Men det är ju av mindre betydelse när det är bra grejor ;-)

Jag fick också komplettera med säkerhetsdrag. Husvagnar är numera som bilar.
En basmodell presenteras, men de flesta fyller i en massa tillvalskryss....så vips är prislappen vesäntligt förändrad.

En vinöppnare funkar bra om det blir en ispropp.

Sven K... är det inte härligt att gå i väntans tider !
Man sitter och planerar och tittar i broschyrer ;-)

Mvh
Tomas G
Peter B2
Skrivet: 2004-03-19 12:32:25
Jag hade också en tysk vagn tidigare. Ett handtag ramlade loss, tv-hyllan gick sönder av en liten 14-tummare, panelen på toan lossnade, ramen runt ena takventilen lossande, en skiva under soffan sprack, fästena till jalusiväggen sprack... Allt detta under de 3 första månaderna.

Har använt haft den nya Polaren i snart en vinter nu, 4 personer har använt den mycket flitigt och hittills har ingenting hänt. Men så kostade den också.... :-)

Tack för tipset om vinöppnaren, Tomas!

mvh
Peter B2
Markus
Skrivet: 2004-03-19 14:43:58
Hei Peter B2

jag hade ochså problem med min avtappningspip i min förrige vagn som var en Polar 590 GLE -95. Det värkar som det är vanlig det? Den slutade som ett Y-rör under den ena sittsoffan framme. Det var svårt att komma till med en Vinöppnare då vi stod i Tandådalen en vinter. Men den släppte till sist själv efter ett 1/2 dygn. då hade vi den soffans madrass borttagen och öppnat upp den förvaringsutrymmet så att luften kom till.

Tack & Hej
Markus
Peter B2
Skrivet: 2004-03-24 08:54:12
Hej Markus

Vet inte om det är vanligt, hörde dock av grannen på vintercampingen (som har en Polar 590 2002) att han haft samma sak några gånger. Det är aldrig problem med själva slangarna, de är ordentligt uppvärmda innifrån och väl isolerade. Däremot sitter det en konisk pip av grå plast på utsidan, på undersidan av golvet, ute i kylan. Om det droppar lite vatten genom slangen, samlas det tydligen lätt inuti konen.

Det kan handla om att vagnen lutar en aning åt "fel" håll. Då blir avrinningen inte så effektiv, och det kan ligga kvar lite vatten inne i slangen som sakta droppar ut. Så jag tror att man undviker problemet genom att se till att vagnen står helt rakt, alternativt lutar en liiiten aning. Kommer dock inte ihåg åt vilket håll nu, men det står i handboken från Polar.

På det hela taget inte något stort problem, alltså.

mvh
Peter B2
Markus
Skrivet: 2004-03-25 17:45:57
Hej igen Peter B2

Nej! Det var väl ingen problem för meg heller. Men en irritations moment då man skulle förvänta seg mer av just Polar. Men Hej vagnen var topp kvalitet och kändes ordentligt genuin rakt igennom. Vi bytte ut våran då vi tyckte att köket var i minsta laget på just 590 GLE från -95.

Det blev en Knaus denna gången. Men vill bara gratulera deg till en god valg av vagn. Nu väntar jag bara spänt på om Polar kommer med dusj dom ochså i dom større vagnarna? Det var ochså en ting som vi letade efter på när vi ville bytta.

Tack igen
Markus
Peter B2
Skrivet: 2004-03-26 09:03:34
Markus: Ja, du har rätt, man kunde vänta sig att Polar hittat en lösning på detta, i synnerhet då allt annat verkar så genomtänkt, särskilt för vinterbruk.

Det där med dusch är lite märkligt. I min Polar finns det sedvanliga plastgolvet med avlopp och dessutom är vattenkranen av typen duschmunstycke med slang, men slangen är ihoprullad och buntad med buntband så att man inte ska kunna dra ut duschhandtaget. Så egentligen finns det dusch, dock tror jag inte att väggarna mår så bra av vattnet, man behöver nog montera ett duschdraperi.

Å andra sidan är jag inte ute efter dusch, orkar inte bära allt vatten.. :-)

mvh
Peter B2
Tomas G
Skrivet: 2004-03-27 20:07:50
Hej....

Undra hur många som använder duschmöjligheterna egentligen.

Med småbarn i vagnen så är det inte dumt att kunna skölja av dem ibland.
Eller att själv kunna använda den.
Personligen använder jag mest anläggningarnas duschar...

Jag lät montera ett utvändigt duschuttag på vagnen med v och k-vattenblandare.
Det har däremot använts flitigt för avsköljning efter bad och dylikt, eller för att rengöra lilleman.

Problemet är som Peter B2 säger, allt j...a vattenbärande.

Mvh
/Tomas Gillberg
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-29 11:24:38
Hej Tomas
Du undrade ock jag svarar varje dag,men jag hålla med dig om vattenbärande i dit fall med småbarn ock så men jag är ensamstående så de blir inte så betyngande för min del + att de är en underbart komfort höjande del av vagnen med separat duschkabin ock sen ner man ser dom skabiga dusch möjligheter på vissa campingplatser då ber hellre vatten trots mina 60 år.
MVH
Zlatko Schneberger
Markus
Skrivet: 2004-03-29 17:28:54
Hej från Markus

Vi tar upp denna fråga på en ny inlägg... jag sätter in en om Dusj.

Tack igen
Markus
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
Autohallen husbilar
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt