Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

Husvagnar - modeller
Forum - Husvagnar - modeller - E-kort
Användare
Tommy
Skrivet: 2003-11-18 20:48:56

E-kort

Om jag har en SAAB 9000 -97 och ett AB- körkort får jag dra en husvagn som väger max bilens tjänstevikt ca 1500 kg, men om jag har en husvagn som väger 1600 kg måste jag ha ABE-körkort. Bilmodellen får dra max 1800 kg.
Om jag drar en husvagn som väger 1490 kg får jag dra med mitt AB-körkort, men om jag drar en husvagn som väger 1600 kg så är det olagligt.
Är jag helt plötsligt en sämre förare i altenativ 2.
Är det inte dax att skrota nuvarande idiotiska regler och införa någon form av förarbevis för släp där man är berättigad att dra ett släp som väger max vad bilmodellen är godkänd för ?
Svar
Peter B
Skrivet: 2003-11-19 11:21:10
Hej Tommy

Detta förabevis finns ju. Det kallas E-behörighet.

Menar Du att det skulle finnas ytterligare ett enklare förarbevis?

Kraven för att erhålla E-behörighet är väl inte orimliga?

Man får läsa in hela teorin en gång till samt visa att man kan hantera ett tungt släp. Med tanke på allt man kan se ute på vägarna så förefaller det hela ganska rimligt.

Inför däremot gärna något som påminner om "Tempo-100" som finns i Tyskland, så att vi kan hålla trafikrytmen utan att köra olagligt .

MVH

Peter B.
Tomas G
Skrivet: 2003-11-19 13:36:21
Hej...

Varför inte ta ett e-kort så är problemet löst.
Dessutom får man en rejäl uppfriskning i trafikkunskap. Många köper en vagn för en herrans massa pengar men tycker att 5000:- för ett E-kort är mkt. Vilken konstig logik.

Så här är mitt förslag på reglemente:
Alla får dra ett släp på max 750 kg. (så är det nu) Därutöver skulle e-kort krävas.

Vi skulle nog få upp standarden i landet på de som drar betydligt i sådant fall. Samt slippa många olyckor som bl.a beror på wobbling.

En stor kunskap saknas när det gäller bil -släp kombinationen. Hur man lastar riktigt.
Tågvikten, lufttryck i däcken, hur kultrycket förändras i olika hastigheter mm mm.
Vilken betydelse dragets placering på bilen mätt från hjulaxeln har kontra längden mellan släpets hjulaxel och drag.
En hel del som påverkar köregenskaperna vesäntligt.

Kanske självklara saker för många men långt ifrån alla.

Mvh
Tomas G
Conny Almgren
Skrivet: 2003-11-21 09:26:00
Hej Tommy!
Jag instämmer med svaret som Tomas G gav.
Alla får dra släp på max 750kg med B-behörighet. Släp tyngre än 750 kg skall kräva högre behörighet. Flera instanser insatta i detta, T ex körskolor, vägverket, polisen, inspektörer mm tycker likadant.
Det är ju inte rimligt att vem som helst (ibland med nytaget körkort och utan erfarenhet) får dra så tunga släp som du föreslår.
Som tidigare också sagts, ditt efterfrågade förarbevis finns ju redan....
Peter
Skrivet: 2003-11-21 10:09:20
Håller med Tommy. Kompetensen kan lösas mycket enklare än med ett helt nytt körkort. Dessutom är det inte logiskt att man i vissa fall, när man byter till en större bil (=stabilare=säkrare) måste ta e-kort eller byta till en mindre vagn.
Högre fart? Nej, de vägar där farten är högre än 80 är antingen tvåfiliga eller tilräckligt breda.

mvh
Peter
Tommy
Skrivet: 2003-11-21 19:49:50
Hej.
Jag ber om ursäkt om jag uttrycker mig otydligt.
Jag har inget emot om man kallar det för E-kort.
Det jag menar är att myndigheterna idag dömer ut mig som förare av SAAB 9000 med en husvagn som väger 1600 kg men inte med en husvagn som väger 1450 kg, kan någon av Er som svarat förklara det logiska i detta.
Jag har inget emot E-kort som sådant utan dom regler som gäller idag.
Min inställning är således att antingen har man behörighet eller inte, alltså inget tjafs bilens tjänstevikt kontra husvagnens totalvikt.

Mvh
Tommy
Tomas G
Skrivet: 2003-11-24 12:31:21
Hej igen Tommy....

Regelverket för B-kort och släp kan verka en smula förvirrande. Jag har inget bra svar men antar att logiken är att någonstans dras gränsen för behörigheten.

Jag tycker som sagt att dagens b-kortsbehörighet när det gäller släp är helt fel. Med B-kort skall enbart släp med en högsta totalvikt på 750 kg få dragas. Utöver detta skall E-kort krävas.

Då slipper du allt tjafs med tjänstevikt kontra husvagnens totalvikt.

Så jag håller med dej om att dagens regler är fel. De måste bli "hårdare".

Mvh
Tomas G
Peter
Skrivet: 2003-11-26 20:16:18
Det sägs att e-kortet kommer försvinna! Kanske inte helt men delvis! EU länderna har ju inag a E-kort så varför ska Sverige ha ett sådant?? För attvi ska ha det krånligaste lagar??
Om man tar en bil som volvo745 som är lättare än en Bmw 528, så får volvon dra ett släp på 1500kg! Bmw får dra 1350kg och då gäller det B-kort på båda bilarna.
Är föraren sämre i Bmw:n om han får dra ett släp som väger 1500kg än han som kör volvon med 1500kg släp?
(Bmw:n får dra ett släå på 1900-2000kg med E-kortet volvon får väl dra 1800kg tror jag på E-kortet)
Så gränsen för E-kort borde gälla tex från 1500-1600kg istället tycker jag!
vad säger ni om detta??
Tomas G
Skrivet: 2003-11-28 21:50:36
Hej Peter....

Jag håller inte med dej.
Jag hävdar fortfarande att lagstiftningen skall skärpas upp.

Om gränsen dras vid 1350 eller 1600kg gör ingen skillnad. 1350 är för mkt på b-kort också.

Varför jag så starkt hävdar detta är bl.a mina synpunkter i tidigare svar och att jag själv fick lite av aha-upplevelse när jag tog mitt E-kort.

Mycket lärorikt och intressant att läsa om tunga släp. Inte bara att lasta och koppla på.

Är övertygad om att detta ( över 750 kg = E-kort )skulle skapa färre olycksrisker eller incidenter bland husvagnsdragarna.

Jag antar att ni liksom jag, själva har sett en del olustiga händelser på vägarna.

mvh
/Tomas
Gunnar
Skrivet: 2003-11-29 18:00:22
Jag håller med om att det är konstiga regler för släpvagn.

Om alla med B-kort bara fick dra lättsläp (750 kg) hade varit enklare.

Att laborera med olika vikter beroende på dragbilens vikt verkar ju knäppt. En tyngre bil måste ju vara säkrare att ha som dragbil även om tågvikten blir högre.

Ändå tokigare är det när man tänker på de som har C-kort och får köra tunglastbil på 40 ton och mer, men inte för köra en liten personbil med tungt släp om de inte har BE-behörighet.

MVH
Gunnar
Kjell A
Skrivet: 2003-12-01 18:50:56
Det är alldeles riktigt att en tyngre bil är säkrare, men och det är viktigt, när tågvikten blir större ökar en del krafter som man inte tänker på om man inte har erfarenhet eller utbildning. Hur många gånger ser man inte husvagnägare som med berått mod drar för fulla segel nerför en brant backe. Husvagnen skjuter på o bromsar hela ekipaget, gissa om det blir varmt...En lastbil i samma situation får kanske köra i 20km/tim, om den inte är utrustad med retarder, annars utbryter brand i hjullagerfettet. Det är sådant o annat som gör E-kortet motiverat.
Hälsn Kjell A
Johan
Skrivet: 2003-12-07 21:43:16
Intressant diskussion
om vikter/körkortsklasser. Jag tycker nog att befintliga regler är ok. Jag har BE.C.DE körkort. E bakom b;et och C;et fick jag på "köpet" när jag tog mitt Busskörkort (DE) det tycker jag är rimliga regler. Nu får man ju inte C om man tar DE men får man BE?
Hur som helst kan man köra buss eller lastbil med dom totalvikter och storlek det gäller tror jag man kan framföra ett husvagnsekipage trafiksäkert på vägen. Manövrar på trånga campingplatser skiljer ju sig ju genom att man har ett släp, då spelar inte totalvikten någon större roll.
En intressant fråga i samanhanget med vikter tycker jag är det "nya" med tågvikt. Vad är det som styr detta? När det gäller bilar har jag en viss förkärlek för franska sådana.... Kan då konstatera att med en Peugeot 406 kan jag dra endast ca 1200 kg om bilens totala lastkapasitet utnyttjas, trots tillåten max släpvikt är 1500 kg. MOtsvarnde siffror för exempelvis Renault Megane/Scenic är under 1000 kg För Laguna 1175. är detta logiskt? Vad styr denna begränsning?
Markus
Skrivet: 2003-12-10 04:46:07
Hej Johan

Det som styrer ekipagets tågvikt som jag har förstått det är. Hur mycket en bil orkar att dra så och så många gånger, en släpp uppför en backe på 12 grader. Antar att detta är EU direktiv?

En annan ting Johan. Även om du har Buss eller Lastbils körkort så behöver inte Bil och Husvagn uppföra seg likadant i trafiken. Tänk på detta med omkörningar t.ex. att Husvagnen börjar att vobba, svänga från sida till sida med baken. vid en stark sugeffekt av en annan stor ekipage. Som blir omkört eller som kör förbi deg. Inte många Lastbilar eller Bussar som gör det.

Fast något av detta lärde jag meg inte i alla fall när jag tog BE kortet. Sånt får man tydligen lära av seg själv. Men du har rätt någonstans må gränsen dras.

Tack & Hej
Markus
L E Paulsson
Skrivet: 2003-12-12 18:32:26
Alla regler, oavsett om det gäller släpvagnsdragning, övningskörning för B-körkort, spritinköp på systembolaget eller något annat, skapar alltid gränsfall. och lika självklart är det att de som "ligger på gränsen" ofta känner sig förfördelade. Skulle gränserna (eller lagarna) ändras, så blir det alltid någon annan som känner sig förfördelad...
Mats Pettersson
Skrivet: 2003-12-13 20:20:41
Har hört nånstans att E-kortet skall försvinna i EU andans kölvatten.
Nån som har adekvat information?
Tomas G
Skrivet: 2003-12-14 10:59:21
Hej igen

Tänk va enkelt om "750 kg regeln" infördes.
Allt släp med totalvikt över 750 kg kräver E-kort.

För att inte tala om uppdaterad trafikkunskap bland många husvagnsdragare.

Mvh
/Tomas G
sipher
Ny medlem
Inlägg: 4
Skrivet: 2007-07-24 22:38:46
Hallå!

Jag sitter här och roar mig med att läsa gamla inlägg och svara på en del, för att liva upp detbatten som verkar ha blivit lite svalare här.

Hur som helst. Denna fråga löser sig snart, eftersom nya körkortsregler kommer att införas på initiativ av EU. När de nya körkortsreglerna träder i kraft blir det tillåtet att, efter en enklare kompletterande utbildning, köra en fordonskombination på upp till 4 250 kg. Dessutom behöver föraren inte längre tänka på förhållandet mellan bilens tjänstevikt och husvagnens totalvikt.
Tyvärr kommer detta inte ske förräns tidigast 2013 då de gamla reglerna upphör att gälla. Men det är på väg åt rätt håll. Tycker dagens regler är så omorderna. Men som man kunnat läsa om i debatten här, så är det viktigt med att få en utbildning, eftersom kombinationen bil-släp inte är att leka med.
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt