Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

Husvagnar - modeller
Forum - Husvagnar - modeller - Hobby Prestige 535
Användare
Erica & Kristian Lindell
Skrivet: 2005-02-13 13:52:39

Hobby Prestige 535

Hej!

Vi funderar på att körpa en begnagnad vagn till årets säsong. Var ute och provkörde en Hobby Prestige 535 från 87 igår. När vi körde 70-80 km/h och släppte på gasen började bilen och vagnen att kränga/wobbla. Har hört att Hobby är en vagn med bra köregenskper. Är det någon som vet om det finns problem med just -87orna eller den modellen? Har detta hänt någon annan? Finns det någon som har en bra förklaring till varför ekipaget betedde sig så här?

Tacksamma för svar/tips/råd!

Erica & Kristian
Svar
Micke.A
Skrivet: 2005-02-15 21:08:43
Hej Erica och Kristian.
Jag har själv en 535T 84 som jag drar med en gammal Audi 100 Avant 87 eller en gammal
volvo 744 90:a och jag har inga sådana problem som ni skriver om har nog även kört lite fortare ibland men inga problem då heller.
var vagnen lastad eller tom var den tom kanske kultrycket var lågt då kan man få dom tendenserna oavsett vilken vagn man har på kroken,rätt lufttryck i däcken är också bra viktigt både på bil och vagn,så även stötdämparna inte minst på bilen.
vill bara tillägga att det är en trevlig vagn ni har tittat på jag trivs jättebra med min.
hälsningar Micke.A
Björn Löfvenius
Skrivet: 2005-02-16 12:20:04
Hej Erica&Kristian
Jag har själv ingen egen erfarenhet av just hobbyvagnar, men jag kan dra mej till minnes när vi semestrade i Italien i slutet på 80-talet.
Då träffade vi ett par som hade en ganska ny Hobby, och dom hade väldiga problem med just vobbling av sin Hobbyvagn. Hur dom än hade försökt att ändra lasten i vagnen, för att få ett bättre kultryck, så hjälpte det inte.
Enligt vad dom själva uppgav, så kunde dom inte köra fortare än 75-80 km/tim. innan vagnen började att vobbla.
Själv så kör jag Solifer, och har gjort så i många år, och har aldrig upplevt dom problemen, trots många mil med vagn både i och utom Sverige, bla. på tyska autobahn.
Hoppas att Ni får tag på en vagn som uppför sig på vägen som mah kan förvänta sig.
Det är ju en alldeles utmärkt ide` att provköra en vagn innan man ev.slår till.
Mvh. Björn Löfvenius
Claes Björkdahl
Skrivet: 2005-02-21 09:44:53
Hej.
Var och hämtade min "nya" vagn i Söndags
en Hobby 535 -87à och den följde med bilen utan protester i 100 km i timmen.
Du kan kolla så att luften i däcken är lika, jag har runt 3kg i dem.
Lycka till
Hälsningar Claes
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
Dethleffs
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se