CampingSverige.se

Utrustning - Elektronik
Forum - Utrustning - Elektronik - Inverter/omformare i bilen før campingvagn
Användare
Markus
Skrivet: 2004-03-19 19:37:09

Inverter/omformare i bilen før campingvagn

Hej igen

Har tänkt lite med tanken att ha en ordentlig metall/aluminium låda bak i bilen. Där jag tänkte ha tre 100 A batterier som är koplade till en inventer/omformare av en større dimension. Som skulle klara av vagnens 220 V behov vid stopp/camping.
Självklart ordentligt fastankrat.

Då skulle man inte slippa upp för 220 V var du än är. På campingplats eller vid "vägkanten".

Om man drar en ledning från Dynamoen eller batteriet som i sin tur laddar upp batterierna (3 st. 100 A seriekoplade) vid färd/körning. Och sedan drar en 220 V ledning till där bak som extra kontakt vid släppvagns kroken. Bara att kopla till vagnens 220 V utag vid stopp, väl och märk!!

Hur skulle det fungera tror ni? Tanken bak det hela är att den tungden som det blir av "pakketet" inte kommer att föringa vekt problematiken ytterligare i en vagns lastförmåga.

Då jag har en Toyota landcruiser som tål trycket av den där bak i bagasjen så skulle det väl fungera eller?

Kom med åsikter! Det är väl inte lov eller smart att åka med 220 V påkoplat? Tanken är bara vid stopp. Hur tar Bilens Elsystem ev. skada av en sådan pakket? Har inte tänkt att ha inverten/omkoplaren på vid färd, bara ladda upp de 3 battterierna

Tack & Hej
Markus
Svar
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-20 11:43:28
Hej Markus
Varför skall du ha så mycket 220v?Vagnens system är på 12v.Moderna TV 14 eller 20 tum drar inte så mycket strom inte heller video eller dvd.Mikron fins från 600w ock upåt så jag skulle tro att de är bätre med sol panelen på taket ock en till 75 amp fritids batteri,komp. med Maxpower så har man ström så det räcker.Skulle tro att din tanke är den första ock ingen man hört tidigare.Är det seriöst eller är det bara så kallad Norge historia.?
Mvh
Zlatko S
Markus
Skrivet: 2004-03-20 20:28:09
Helt seriöst Zlatko...

Ofta när folk tar in på camping så vill man ha 220 V till div. ting. Speciellt vid höst,vinter och vår...

Vet att det mesta fungerar på 12 V. Men 220 V får du Power på sakerna...

Bara fortsätt, kom med inlägg, du ochså Zlatko...

Tack igjen
Markus
Janos André
Skrivet: 2004-03-20 21:51:48
Jag håller med Zlatko om att det är tveksamt om du behöver göra allt det ombyggnadet. Seriekopplat 3ggr12Volt blir 36 V nominellt. Har du lämplig generator, eller under laddning blir batterierna paralellkopplade? Det är inte så enkelt att ladda parallelt 3x100Ah batterier. Inte omöjligt förståss, men mycket mer komplicerad än det ser ut vid snabb tanke. Jag skulle avstå, om jag inte redan hade i bra ha lådan: lämplig generator, styrsystem till laddning, och en mastig omvandlare. Att köpa allt det här och pula ihop, tja, det finns folk som bygger flygplan, men annars är nog ingen större nytta med det. - Det här är min åsikt. Hälsningar! Janos
Markus
Skrivet: 2004-03-21 16:15:01
Takk Janos

Men man blir mer och mer avhängig av 220 V nu för tiden. Men alla Funderingar tas emot med Tack...

Jag har golv värme som går på 220 V. Men den kan jag gott vara utan när jag inte har ström. Men så är det andra ting som jag skulle vilja ha 220 V till. Som Elpatronen, dator, DVD brännaren (Som tyvär inte är inbygd i dator) Trådlösa Hörlurar, Batteriladdare till små batterier (Till Digital kamera)m.m...

Poänget mitt är att bli så oavhängig av yttre kraft som mögligt. Det är inte svårt att ta EL när man kommer till campingplatsen. Men tänk va skönt att kunna alstra det själv, när man ändå kör. Dynamoen är ju överlägsen ström produsent i förhåll till Solenergi eller annat som skulle passa våra fordon.

Ja! Det med att serie kopla batterier är en konst, för att det skall fungera. Dels måste batterierna vara helst av samma märke, ålder och vara koplade med lika långa och grova kablar. Plus så nära Inverteren som mögligt (Lådan min i tanken). Men som du säger Janos inte omöjligt.

Tack igen
Markus
Kjell A
Skrivet: 2004-03-23 11:42:42
Hej, i stället för att mixtra med allt det här...Har du tänkt på vad som kan hända vid en olycka? Svavelsyra inne i bilen, "lösa" battarier, explotionsrisk. Vid laddning alstras ju knallgas.

Skall du borra dig genom durkgolvet, med avluftningen? Dessutom skulle jag tro att du får körförbud om polisen stoppar dig, detta är helt enkelt inte tillåtet!

Kör du lastbil så måste du ha ADR intyg för att få transportera batterier på flaket, och då är dom inte ens fyllda med syra...Tala du med polisen först!

Nej, glöm hela "projektet".
Köp dig i stället ett litet elverk o anslut till vagnen, det finns ju perfekta sådana, just för dina önskemål.

Hälsningar Kjell A
Markus
Skrivet: 2004-03-23 15:40:58
Tack för ditt inlägg Kjell A.

Interessant inlägg du kommer med. Skal granska mer angående detta med ADR intyg.

Har tänkt på Olyckrisken, därför metallåda med ventilation. Som är tänkt fastspent. Självklart skal lovligheten först ansökas.

Nej! ett elverk som brummar vill jag inte ha.

Just därför att ni kommer med inlägg. Är orsaken att jag vill ta detta upp på nätten. Kul att få höra om iden av andra. Tack vare deg Kjell detta med ADR intyg.

Inte tro nu att jag är envis. Som jag skrev i början så är det bara en ide jag har, inte att den skal förverkligas till varje pris...

Tack igen
Markus
Kjell A
Skrivet: 2004-03-24 10:50:28
Hej Marcus...

För att få ett ADR intyg måste du gå på skola med en grundlig utbildning i transport av farligt gods, vad du får köra, hur du skall göra vid en ev. olycka osv.

Sedan är det en massa bestämmelser om godset, i ditt fall bilbatterier, särkilt lastutrymme, godssäkring, orange skylt med angivande av koder vilken typ av farligt gods du transporterar, dubbla brandsläckare, skyddskläder, andningsmask...osv.

Du blir nog den enda som drar husvagn med "farligt gods" skylt bak på vagnen...

Låt oss veta hur du gör...

Hälsn / Kjell A
Peter B2
Skrivet: 2004-03-24 16:58:33
Hej Markus!
Jag förstår din fråga och din tanke och tror inte att den är så omöjlig. Jag skulle dock spontant inte seriekoppla, utan parallelkoppla batterierna.Jag har under många år varit i "båtvärlden". Där är det inte ett dugg märkvärdigt med 3 eller 4 paralellkopplade batterier i storleksordningen 75-100 Ah. Det finns gott om speciella laddningsregulatorer (TWR t.ex.) som ser till att man får bästa laddning. Som du säger, generatorn (dynamon) har massor av effekt att ge. Jag hade själv 4st 75Ah-batterier i min senaste båt. Det du slipper fundera på (som gör det lite trassligare i en båt) är ju att gruppera batterierna i 2 banker, dvs ett startbatteri och 2-3 förbrukningsbatterier och då behöva styra laddning och uttag med relä, diodbrygga eller switch, så sett ur den vinkeln blir din installation något enklare.

Att det skulle vara förbud att frakta ett litet antal fast förankarde batterier i bilen tvivlar jag på. Om bara avluftningen ordnas på ett bra sätt och allt förankras väl, har jag svårt att tro att någon polis skulle ha synpunkter.

mvh
Peter B2
Markus
Skrivet: 2004-03-25 18:13:56
Hej igen

Ni skal få veta allt, den dagen tanken blir något mera konkret...

Min bil har som standard redan två sycken 100 Ah batterier i motorrummet.

Men dom vågar jag inte börja att kopla till en omformare även om jag har 12 V utag der bak. Vill inte sitta der en dag och inte ha strøm till en Ekipage på nästan 15 m ute på landvägen tack vare tomma batterier.

Dessutom så tror jag inte att det kommer att fungera 100%. Då det blir allt för langt från batterierna till Omformaren där bak i bilen. Och vet att omformaren måste koplas till pluss och minus med betydligt grovare kaplar.

Din inlägg är mycket interessan Peter B2. Desutom så bor jag i Norge så frågan är vad som gäller för oss? Det är mera det praktiska og tekniska som jag är ute efter och få lite komentarer om, som jag får från deg.

Så tack för ditt inlägg Peter B2 pluss alla ni andra.

Hoppas det kommer flera inlägg...

Tack igen
Markus
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt