CampingSverige.se

Semester i utlandet
Forum - Semester i utlandet - Köra på Autobahn
Användare
Markus
Skrivet: 2004-02-29 12:35:45

Köra på Autobahn

Hej

Hur är det egentligen? Får man köra om lastbilar og div. med Husvagn på släpp på Autobahn? När det gäller t.ex vid uppförsbackar, är det inte lov?

Eller gäller sunda förnuftet?

Tacksam för alla svar...

Tack & Hej
Markus
Svar
zlatko schneberger
Skrivet: 2004-03-01 13:30:18
Hej Markus
Generela hastighet för bilar med släp är 80km,sen fins det husvagnar som är godkända för 100km,men det gäller vagnar som är registrerade i Tyskland men vist får du köra om lastbilar om du orkar.Oftast fins de en extra fil för långsama fordon.Men kan du köra 120 så de är vel inga problem(Nu får ja säkert på näsa från privata poliser)Vist de går åt sopa men de drabar ju bara egen plånbok.Såm sagt följ trafik ritmen men kör inte för fort vid vägarbetena för der är autobahn polisen stenhårda med alt rät.Ha bra däck på vagnen så är de inga problem å tänk alltid minst 4-5 bilar framför dej va dom skall göra.Om vi har tur så vinkar vi på varan.Ha en bra måndag!
Mvh
Zlatko S.
Tomas G
Skrivet: 2004-03-01 17:38:28
Marcus....

Ta det nu lugnt och kör inte om några lastbilar. Lägg dej i högerfilen och stoppa in en bra cd i spelaren. Luta dej tillbaka och bara njut.
Kosta på dej att småle åt alla sönderstressade bilister som blåser förbi medan du helt avstressad njuter av både målet samt vägen dit ;-)

Mvh
Tomas G
Joan Petersen
Skrivet: 2004-03-01 19:00:12
Hej Markus.

På de tyske motorveje er der skiltet, om du må overhale. Overhalingsforbudet plejer at blive ophævet før lange stigninger så du kan køre omkring lastbiler og vejen bliver som reglel 3 eller 4 sporet.

Du skal bare være opmærksom på skiltene, for der kan være mange kilometer mellerm overhalingsforbudskiltet og ophør af overhalingsforbudet.

Vi har nogle gange været i tvivl, og vi tager ingen chancer. En af vores venner blev taget for at overhale en lastbil, hvor der var forbud og han måtte på stedet betale en bøde svarende til 500 d.kr. og fik senere brev fra de tyske myndigheder om at hans kørekort var betinget frakendt i 2 år.

Håber det kan bruges.

MVH Joan
Hans L
Skrivet: 2004-03-01 19:51:55
Det finns ett litet vägmärke som visar när fordon med släp måste köra längst till höger. Då får man inte köra om när man har husvagn. Jag vet, för jag blev stoppad av Tyska polisen när jag gjorde det (jag hade inte förstått betydelsen av skylten). Ofta sitter denna skylt nära städerna där det är mycket trafik. Detta innebär också att långtradare med släp inte heller får köra om oss som har husvagn. Istället ligger dom väldigt nära bakom husvagnen och man gör klokast i att hålla samma fart som alla långtradare d v s runt 100-110 km/tim. Är det väldigt mycket trafik känns det mycket nervöst...

MVH/Hans
Markus
Skrivet: 2004-03-03 17:28:05
Tackar för alla fina svar!

Nu blev även jag lite klokare. Så kruxet är att passa på att köra om en långtradare/trailer med slep/ innan en eventuell uppförstigning, om man får lov och situationen tillsäger det.

Det är väl ungerfär som hemma då. Tack för infon om dom olika skyltarna. Resan i år är spikat!... Det blir Syd Frankrike och upp via Atlanterhavskusten för att anlända till Düsseldorf Caravan Mässa på tillbaka vägen.


TIPS: hur får man skrivit ü? Jo! gennom att trycka på tangenten brevid (Å) och sedan på (U)

Tack igen
Markus
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-05 14:43:46
Hej Markus
Du har upfatat rätt.De är bara å köra som hemma litte fortare utan pekpinar från privata poliser.Ha så trevlig semester i Syd Frankrike ock kanske vi syns på Düsseldorf Mässa.Tack för tipset
Mvh
Zlatko S.
Markus
Skrivet: 2004-03-06 21:50:10
Hej Zlatko

Ja! Det hade varit trevligt att träffas på Mässan. Titta in vet jag om du hittar oss på den stora Parkeringen.

Tack igen
Markus
Sören Westman
Skrivet: 2004-03-14 17:40:12
Visst går det att kör undan på autobahn. Men tänk på att däcken på en husvagn inte är anpassade för några högre farter. Fick däckexplosion efter ett antal mil i 120/kmh.
Inte rolig att ligga och byta vänster däck på autobahn. När jag kom hem pratade jag med min däckhandlare och han sa att "knådningen"
på däcket i dessa hastigheter blir för stor och däcket för varmt och sedan PANG!
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-15 12:00:06
Hej Sören
Undrar bara vilken däck dimension hade du på vagnen?Jag själv har 195/70-14 ock har inte märkt såna egenskaper.Jag förmodar att "knådningen"gör däcken varm men såm sagt inga såna tendenser.Hade du så kallad C-däck do kan ja förstå,dom har högre bärighet men tål sämre höga hastigheter för egentligen är dom lastbils däck.Så våra däckhandlare lever ibland i gamla tider ner husvagnarna framfördes i 60-70 km.så skall du köra stabilt ock fort då är de bara låg profil som gäler,lite dyrare men väl investerade pengar.
Mvh
Zlatko Schneberger
Thomas Eliasson
Skrivet: 2004-03-16 00:05:20
Hej Sören o Zlatko !!

Varför kör ni så fort på autobahn med bil o husvagn ????
Menar man har ju semester o varför köra över 80 km i tim ?
Hälsar Thomas.E
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-16 13:46:57
Hej Thomas E
Varför kör man fort på autobahn ja jag vil koma i trafik rytmen+då är man på väg till målet semester har man inte på autobahn samtidit är det himla råligt.Har man en bil ock husvagn som tål snabb så varför inte.

Påpekar att i Tyskland med litte ombygnad så får man köra 100 km med vagn.I frankrike så får man köra 130 km med vagn,ville bara visa att Vi är inte den land som har det bästa hastighets anpasning eller.På vilka vägar åker du här hemma både med eller utan vagn,för håler du den lagstadgade hastigheten så är du stopklos i trafiken märk inte enligt mej men många andra.Så ner tilfäle ges så blåser jag på.

Ock som sagt autobahn är bara transport sträcka.Så ha du så kull med dina 80 km ock ja med mina ?????
Hälsar Zlatko S
Tomas G
Skrivet: 2004-03-16 14:19:38
Att köra fort med släp av någon sort ökar markant risken för att hamna i den "kritiska hastigheten" där biltyp - släpkombinationen är som sämst och därmed förorsakar en incident eller olycka.
Beroende på faktorer som bl.a, viktfördelning, aerodynamik, kultryck, vindhastigheter, avstånd kula - bakaxel på bilen, avståndet draget - hjulaxeln på vagnen, bilens däck, väglag och naturligtvis däcktyp..

Definitvt inget att rekommendera med C-däck.
C-däcken fyller en funktion, nämligen bärighet. Alltså är dessa ej att rekommendera i högre farter.

Jag rekommenderar riktiga lågprofildäck på vagnen vid autobahnresor i högre hastighet än vad svenska regler förespråkar. En mycket noggran viktfördelning i vagnen. Samt givetvis en bil som har de egenskaper som krävs.
4wd är överlägset bäst.

Sen det viktigaste av allt, sunt förnuft och förmågan att förstå var gränsen går.

Mvh
Tomas G
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-17 13:19:09
Hej Tomas G
Blir det riktigt batalj på sidan?De va bra sagt med sunt förnuft ock förmågan men sen visa fabrikanten skiter oxå i de oroar mig.Läste i senaste allt om husvagn ock camping KABES representant som säger att deras vagnar har kritiska grensen vid 115 km/tim.Inte undra på då att för deras del är behaglighaste hastigheten är under 80 km/tim.Inte undra på dom anvends mest som sommarstuger?Ala blir vi saliga på något du på 4wd,jag på Citroen,skulle tro att jag vinner kampen på 95%.Den resterande 5% everlemnar jag till dig.Som sagt med rigtigt bakaxel 70 cm till kulan rigtigt framvagn med tillåten belastning på kulan 110 kg,hydrauliskt nivå reglering med måjlighet att lyfta upp karosen så klarar jag ganska så bra kniviga situasioner utan 4wd ,men som sagt alla är vi saliga på något.Viktfördelning i vagnen den ska fabrikanten svara för likaså med bra chasi/AL-KO/.Men de är tydligt att den delen/vikt fördelning/överlåter fabrikanten åt kunden.Svagt,så darför kör jag Tysk.Så med bra vägvagn bra dragare är det ingen risk att köra fort.C-däck hör till lastbilar inte till husvagnar men jag säger som jag sa förut att våra däckhandlare lever fortfarande i gamla tider ock om husvagnar så vet dom väldigt litte.
Mvh
Zlatko S
Kjell A
Skrivet: 2004-03-17 21:32:03
Varför inte argumentera för att köra i 150km/tim med vagn på autobahn. Varför inte ta flyget...?
Man kan bara hoppas att tyska polisen är vaken...
Snacka går ju...
Avsluta tråden...detta är ju löjligt!
Kjell A
Markus
Skrivet: 2004-03-18 00:47:21
Hej igen Zlatko

Men du kan inte prata bort det faktum att ekipaget blir vingligare vid högre farter...

Då är det bättre med en så tung bil som mögligt, som dragare. Om man nu skall hålla seg till höga farter så är en tyngre bil bättre som dragare, ifall det händer något oväntat.

Som om någon kommer upp som hindring på vägen och du måste undanmanövrera. Eller att du kör om långtradare eller själv blir omkörd.

Vist alla ekipage går väll rätt så hyffsat framåt ochså i höga farter. Men vid kritiska ögonblick så är inte en 4X4 så tokig som dragare. Tack vare sin tyngd. Men okey! Det behöver inte bara en 4X4 utan alla bilar som är tynga är att föredra framför lättare dragbilar.

Sen är det en annan femma om alla behöver eller vill satsa på det...

Väldigt va du fastnar på att säga si och så om Kabe och andra nordiska. Du är nästan värre än jag... hi... hi...

Nej! Jag tror att många men inte alla, som har köpt Kabe eller andra stora Nordiska vagnar. är kanskje upp till åren och sett seg rundt här i livet redan? Och vill ta det lungt på någon ställe.... Fortsätter....
Tomas G
Skrivet: 2004-03-18 07:45:42
Zlatko....

(Nu frångår jag huvudtråden igen)

Angående ditt inlägg om att 4wd kontra 2wd
Det begriper nog alla att 4wd blir både stadigare och stabilare att dra med.

Sen är det en bra allroundbil. Både som dragare och i vårt långa vinterklimat med taskigt väglag.
Själv bor jag på landet där det inte alltid är plogat. Skulle vilja se din bil passera snödrivorna, även om du har nivårglering ;-)
Jag har haft både fram och bakhjulsdrivna bilar. Har upplevt en sådan fördel med 4WD att byta tillbaka gör jag aldrig.
Hoppas fler får förmånen att prova detta.

Sen angåeende citroen så tycks den inte klara speciellt tunga släp, 1500 är max ( V6 1600kg) Det är ju tom sämre än Både V70 och S80. Så den bilen är definitivt inget för större vagnar.
(Nu snackar vi inte om du har E-kort eller ej)

Marcus.. du har givetvis rätt att en så tung bil som möjligt är bättre dragare.

Håller med Kjell A, sanslöst otroligt sjuk diskussion om höga farter med husvagn som är och förblir ett vansinnigt projekt, med eller utan c-däck ( OBS min åsikt )

Mvh
Tomas G
Salig på 4WD ;-)
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-18 11:02:57
Hej Markus
Kull att prata med dej.Jo,ner jag hade Polar vagnar så kunde jag inte köra fortare en 90-95 de va max ock då hade man problem ner vid KASSEL backarna,Kabe har jag aldrig ägt kommer inte heller de å göra.Jag kan bara säga att min ekipage går bra på vägen,men med axel avstånd på bilen över 2700 ock med vikt 1580kg så går de bra att köra fort.Jag själv är kanske inte så ung 59årgamal men för de är jag inte gube med keps.Jaså du du är oxå kritisk ha..ha...Att jag rackar ner på Kabe ock andra nordiska vagnar/har ägt Solifer 550dl fatar inte vad är de luxe på den/är att dom vill framstå som världens bästa men sen ner man synar dom i detaljena så visar dom många brister åtminstone för den pris klasen.Ta den lugnt på nåt ställe ja då kan man köpa seg en sommar stuga men de är klart stt de blir svårt å dra på slepet.Nu blir det liv i lyckan inte från deg Markus men har märkt att några rekomenderade att ta Flyget,de är säkert några Volvo ägare som inte årkar med ha..ha.
Ha en bra dag!
Mvh
Zlatko S
Markus
Skrivet: 2004-03-18 15:13:07
....Forsätter

där dom vill stanna lite mera permanent och njuta av livet. Det är väl inget galet i det?

Dom har säkert bytt upp seg här i livet med vagnar och har kommit dit hen att dom har råd att satsa på en stor nordisk vagn av det större format med alla bekvämligheter.

Kanskje därför att du ser så många stora nordiska vagnar som "Sommarstugor". Men har varit lite ute på vägarna och setta att det blir mer och mer vanlig att köra med dom ochså. Så som då vi var i Åland föra sommaren och det kom ett finskt par med ungar med en Kabe 780 och en 4X4 Pajero.

Dom kom från en Europa semester...

Så allt är relativt....

Tack igen
Markus
Sören Westman
Skrivet: 2004-03-23 13:50:23
Hej Thomas och Zlatko!
Först Zlatko.
Kommer inte ihåg vad det var för däck. Det är 10 år sedan det hände men då hade jag en Solifer 540 med orginaldäck Numera har jag en Polar 560 som enl regbevis skall ha C-däck.Dessutom 4,5 kg däcktryck vilket kan vara knepigt då inte alla luftklockor klarar det.
Sedan Thomas:
Håller med dig om hastigheten. Tll mitt försvar måste jag tillstå att det var sonen som för tillfället var förare. Ibland orkar man inte tjata.
Mvh, Sören
Thomas Eliasson
Skrivet: 2004-03-23 17:56:27
Till zlatko schneberger

Är nu nyfiken?
Det stämmer väl att 80 km med bil o husvagn är högsta maxgräns på tyska autobahn ?

MVH Thomas.E
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-23 21:22:22
Till thomas eliassson
Om du läser första inläget på den här sidan så får du svaret på din fråga!

MVH Zlatko S.
Thomas Eliasson
Skrivet: 2004-03-24 04:25:18
Jo visst . Men jag frågade om vad tyska trafik lagen säger om husvagnar på autobahn. om du har något kopia på reglerna gällande husvagnar på autobahn så får du gärna lägga in den här i forumet.
MVH Thomas.E
Peter B2
Skrivet: 2004-03-24 09:09:43
Zlatko: Det är klart att du ska säga vad du tycker, och du har full rätt att racka ner på vilka märken du vill. Problemet är bara att en del av oss har svårt att tro på dig när du är så starkt polariserad. Det blir liksom lite för mycket starka åsikter och man föstår att du bara för fram det som talar för "din sak", det låter mer som en prestigefråga för dig. Det vore synd om du tappade din trovärdighet, i stället för att komma med värdefulla tips och råd som andra kan ha nytta av, ifall du är erfaren och har sådana.

I all välmening..
Peter B2
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-24 11:00:59
Regler ock regler,tror inte att de är någon som läser Tyska trafik lagen lika lite som Tyskarna läser Svenska trafik lagen,så va det gäler i Tyskland ock Övriga Europa kan du läsa i CAMPING FÜHRER som går att köpa här i landet eller läsa på biblioteket om dom har det!Men som sagt 80 km är gälande eller 100 om husvagnen är godkänd för det.Sen vill jag råda dig att du kollar gasol flaskor att dom är fast spända ock att den har hatten är på.Jag är inte nån paragraf rytare som de verkar finas på den här sidan,så kör med omdome ock väder ock trafiksituasunen,men framför alt kola skicket på vagnen ock kör inte med dåliga däck eller regumerade så om du råkar köra 5,10 km fortare va då de gör du säkert här hemma oxå eller håller du det hella tiden inom lagens ramar?Tack för mig på den här tråden.
Mvh
Zlatko S
Karl-Erik E
Skrivet: 2004-03-24 15:28:55
Hej !
Mina erfarenheter från att köra med husvagn på autobahn är:

-skall man hålla de flesta lastbilars tempo måste man köra mellan 90-100 km /h ev kanske lite mer än 100 km h.

-att tunga lastbilar sackar ner mot 50 km/h vid långa uppförslut.

Jag försöker därför att hålla dem bakom mig
inför uppförsbackarna och om bakomliggande trafik ( dvs det är fritt) tillåter kör jag om dem i uppförsbackarna. Det går ganska snabbt att komma förbi. Lagligt eller inte jag gör så.

För den skull upplever jag mig inte stressad på semestern. Jag vill hellre lägga min tid på annat än att masa bakom långtradare. De flesta av oss är väl lite otåliga i trafiken, annars skulle vi väl inte köra om.

Man får köra med omdöme tex hur är vindförhållanden, trafik mm

En som kört mycket utan och med husvagn i Europa.

MVH
Karl-Erik E
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-24 19:08:04
Hej Karl-Erik E
Tack
Entligen,fins en människa som gör ock tänker som jag ock för den skull leker inte privat polis.Du kunde väl inte säga bätre så jag hopas att vi nu slipper vidare debaten om 80-90 eller enu fortare.Man får köra med omdöme så enkelt är de.Tack för hjälpen!
Mvh
Zlatko S
Tomas G
Skrivet: 2004-03-24 21:17:07
Hmmm......

Om man satte spoiler bak på husvagnen och skaffade en Porche 911 Turbo som dragare, då kanske man kan marscha i en 200 eller liknande.

Det låter väl vettigt ;-)

Eller varför inte montera ett par 275/R75X19 på vagnen. Sänka taket med 50 cm. Tänk va många långtradare som man hade kört om !

Det gäller ju bara att köra med omdöme.

/Tomas G
(Seriös debatt detta här så det är väl bara att hänga på)
Peter B2
Skrivet: 2004-03-26 09:56:31
Bra inlägg, Tomas G!

Dax att avsluta den här tråden kanske? :-)
Är det okay för dig, Zlatko?

/Peter B2
Karl Erik E
Skrivet: 2004-03-26 13:31:16
Hej Tomas G!

Det är precis vad du skriver, köra med ömdöme.

En sak är vad lagen säger eller hur ? 80 km /h i Sverige och vad den tillåtna hastigheten är i Tyskland.

En annan fråga är hur vi gör, hemma och utomlands. Kör du i 80 km/h lutar dig bakåt och kopplar av här hemma. Eller tycker du att du kan köra med omdöme i lite högre hastighet ?

Om svaret är ja, förstår jag dina svar tidigare.

Om svaret är nej förstår jag inte varför du skall bli så anpassningsbar i Tyskland där all trafik flyter i lite högre hastighet.

Du bidrar ju bara med att polarisera debatten med ditt sista inlägg , vad ger det ? Ännu mer tokiga inlägg istället för att vi skall hjälpa varandra.

MVH
Karl-
Kjell A
Skrivet: 2004-03-26 14:06:42
Hej, jag frågade en tysk kampingvän vad som gäller i Tyskland ang hastigheter med husvagn. Här är vad han svarade, sen kan alla dra sina egna slutsatser...

Hälsn Kjell A


"Vanligtvis får du köra 80 km/timme på tyska motorvägar som i Sverige.
I speciella villkor erhållar man tillåtelse att köra 100 km/t.
Ett (av cirka fem) villkor är t.ex husvagnen väger 1500 kg total, så måste bilen ha en tomvikt med 1875 kg! - Det betyder: Husvagns totalvikt är 80 % av bils tomvikt. Se upp! Man behöver ett ämbetsintyg! Intyget kan man se på husvagns baksida: en vit oval skylt (som en national skylt) med en svart "100" och med ett officiell sigill.
Tyvärr, jag får köra bara med "80".
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-26 14:34:57
Hej Peter b 2
Som du har sett så har jag redan slutat men tycker att de fins andra(Tomas G) som inte tycker de.Är inte privat polis ock kommer aldrig ock blir heller.Men gillar inte å få helljus blinklignar i rygen.Så tack för mig på den här tråden!
Mvh
Zlatko S
Tomas G
Skrivet: 2004-03-26 15:40:33
Hej allihopa....

Oj va den bet ;-)
En del förstod inlägget, andra inte

/Tomas G
anonym
Skrivet: 2004-03-27 11:09:58
Ett eventuellt farväl !!!

Nu tar jag bort denna sajt från mina favoriter och minskar mitt läsande läsa och deltagande i debatten. Det verkar som det finns fler som tystnat.

Passar inte synpunkter hos vissa av debbatörerna skall tråden avslutas eller polariseras ännu mer. Tänk om!

Kanske har ni bäst utrustning och bil och vet en hel del om detta. Men försök att tänka hur ni uttrycker er. Skulle ni uttrycka er på samma sätt om det tydligt framgick vilka ni är?

Om ni utrycker er på ett mer nyanserat sätt ökar ju även förtroendet för era åsikter.

Vill ni ha ett levande forum så skall alla känna sig välkomna med att utbyta erfarenheter.

Jag ger forumet ett par veckor till

MVH
Anonym
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-03-27 19:51:24
Hej på dig Anonym!
Jag kan inte låta bli å svara på inläg i debaten om frågan*körning på autobahn*.Va de gäler mig så framgår av hella mit namn att jag stor för de jag säger i motsats till visa andra som vill inte synas utan kommer med abstraktna namn som g b2 ock god vet vad!Jag har aldrig upplevt att Svenskarna är Gods bästa barn att hålla se till lagen om hastigheten 50-70-90-110,Men plåtsligt (som alla vet) ner gäller Tyskland med dess högre tempo på vägarna då skall man vara bror duktig.Tror nog att med 38 år körning i Tyskland både med ock utan husvagn kan säga att ha åtminstone litte erfarenhet.Så folk som lutar se bakåt ock tror på semester på autobahn år ganska lätträknade.Tack ock lov!Skulle tro att dom inte sticker nosen utanför Svenska gränsen.Hade inte tänkt att skriva längre på den här sidan men inläget från en vis tomas . g gjörde att jag skrev igen.Va jag inte fatar fortfarande varför fins de folk som vill vara anonyma då stor dom inte för de va dom säger eller skriver i detta fall.Du vill oxå ha en levande forum men då måste du kliva fram ock inte göma dig!De verkar att de med hastigetena är väldigt inflamerat fråga?
Mvh
Zlatko Schneberger
Tomas G
Skrivet: 2004-03-27 20:00:57
Hej ANONYM !!!

Jag måste nog säga att detta forum verkligen lever. Sen att du inte delar eller tycker att vissa åsikter eller inlägg överenstämmer med dina egna värderingar må ju vara hänt.

Exempelvis i debatten om höga hastihgeter med husvagn. En del här tycker det är ok och motiverar också varför vilket är bra.

Andra, inklusive mej själv anser att den debatten är vansinnig och motiverar också varför vilket du kunnat läsa i ett tidigare inlägg.

En del förstår ironi och den tanke som ligger bakom. Även de som inte delar mina peronliga reflektioner, erfarenheter eller unika åsikter. Rätt eller fel avgör ni själva.

När det gäller utrustning oavsett pris, vilket tycks irriitera en del så finner jag det oerhört lärorikt och intressant att få ta del av vad andra använder. Vill även dela med mej mina erfarenheter.

Sen är jag inte rädd att sticka ut hakan och ibland provocera för att få fram synpunkter som ibland inte framkommer i första skedet.

Att reagera häftigt på det skrivna ordet är ett sundhetstecken.

Men...valet är ditt.
Fast jag hoppas att du fortsätter att deltaga i detta forumet, för du behövs också.



Mvh
Tomas G ( G som Gillberg ) om det nu har undkommit någon ;-)

PS/ Utan de som köper nya husvagnar eller dragbilar, finns inga begagnade att tillgå. /ds
ANONYM2
Skrivet: 2004-03-28 12:50:13
Kul att det finns någon som tycker om rollen som ordningsman.Vad vore livet utan ordningsmän? Levande forum utan polarisering och åsiktsskillnader finns inte. Klarar man inte att hantera detta så är ju sessionen här frivillig

ANONYM2
Tomas G
Skrivet: 2004-03-29 08:48:40
Hej igen Zlatko....

Mitt fel att du inte kunde hålla fingarna från tangentbordet ;-)
Du är nog som mej... sitter inte tyst och svarslös. BRA ! Fortsätt i samma anda.

Mvh
/Tomas G... oops..sorry, Gillberg
Markus
Skrivet: 2004-03-29 17:13:21
Hi..Hi..

Gutter! (Norska för Pojkar) vi är väl alla campister, glöm inte det. Här behövs alla som en. Synd om du vill lämna oss Anonym. Men hoppas på att du ochså i fortsättningen blir kvar och debatterar. Men en öppen forum är nu vad den är, på gott och ont.

Jag trives att få skriva om det jag är interesserat av. Om mina inlägg har stöttat någon eller irriterad så ber om ursäkt i efterskott. Men det är så i en öppen debatt att man har sina åsikter. Bara sunt att det är så, bara man försöker att vara vänlig i sitt umgänge på nettet. Vilket inte alltid är lätt...

Så kom igen Anomym och häng med. Hoppa glatt över det som irriterar deg...:)

Tack & Hej
Markus
Berthon S
Skrivet: 2004-03-29 17:20:45
Hej Tomas G och ni andra...........

Går ibland in och kollar vad som hänt i debatten och försöker t o m att delta lite.

Kan enbart hålla med dig att det är ett levande forum. Det kan bli ännu bättre ! Det beror på oss själva, vi har fått ett verktyg som skall användas.
Har också en känsla att allt fler deltar.

Anm:
Om vi jämför med våra grannar är vi betydligt mer aktiva. Det är ju bara att gå in och kolla längst upp till höger.

MVH
Berthon Salomonsson
anonym
Skrivet: 2004-03-30 16:50:08
Hej, Tomas ,Markus och er andra !

Med risk för att utöver ordningsman bli kallad moralist skriver jag även detta inlägg.

Tomas, du refererar till debatt och då börjar jag förstå dig och dina inlägg när du hänvisar till debatt.

Min syn på vad olika kommunikationsmöjligheter står för.

Man kan kommunicera på olika sätt och debattformen är en av flera möjligheter. Politiker använder ju ofta denna form när man vill tala om sin förträfflighet och till och med utnyttja detta i motståndarens svagheter. En duktig debattör är ofta även skicklig i retorik och argumentation för att övertyga andra.

Debatt är ej ett samtal utan man ställer åsikter mot varandra, "Rätt eller Fel" , "Bra eller Dåligt" mm

Det finns ennan form man kan utnyttja och det är "Dialogen". Den skapar mervärden, man brukar ibland illustrera att man med dialog uppnår 1+1=3. Genom en bra dialog får man ofta fler att känna sig inbjudna att delta för att föra frågan framåt

Om du läser andemeningen med frågor och svar i detta forum förstår du säkert vad jag menar. Det är inte ord som trångsynthet, ironi när argumenten tryter osv som man använder vid dialoger.

Till sist jag är inte arg eller sur. Tycker att du, Tomas och alla andra har oerhört mycket att ge detta forum+ att du skriver många tänkvärda saker samt tar upp intressanta frågor.

Ett litet vänligt råd. Försök tänka på hur du uttrycker dig. Vissa frågor passar i debattform och men fundera mer än en gång innan du för över en dialog till debattform.

Varför mina inlägg ?
Jag vill värna om de som vill delta i enligt andemeningen i forumet skall våga göra det också.

Markus, jag har ej blivit irriter
Turbo
Skrivet: 2004-08-18 20:24:10
Knaus Tabbert gruppen fortæller i deres presserum, at under en højhastighedstest i maj 2004 har Tabbert og det tyske tuningsfirma Porsche Tuner TechArt sat en bemærkelsesværdig rekord. Et vogntog, der bestod af en Porsche Cayenne Turbo og en serieproduceret T@B XL, der har en egenvægt på 1100 kg. kørte med en hastighed på 199,53 km/t.

Med andra ord - 200 km/t går bra med husvagn - gasa på !!
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-08-24 06:50:34
Sent svar till anonym

Huruvida en frågeställning övergår till dialog eller debatt tycker inte jag spelar någon roll.

Viktigast är att fakta, synpunkter och olika infallsvinklar kommer fram. Ur olika perspektiv kan samma frågeställning få helt olika svar. Likaså att en diskussion kan få saker att komma fram som ingen deltagare från början hade räknat med.

Sen är det ju upp till var och en om man nöjer sig med ett svar eller om frågan är intressant och ger utrymme för tyckande och tänkande.

Som allt annat här i världen är ju smaken som baken. allt är inte svart eller vitt heller.
Tips & Råd är alltid tacksamt oavsett formen de delgives på.

Mvh
/Tomas Gillberg
Jimmy
Skrivet: 2006-09-05 20:57:18
Hallå alla,

på min Hobby sitter de några dekaler att man får köra hundra i Tyskland. Själv är jag rookie i husvagnsgrejen men jag åkte ner till Kroatien och körde nog 90-110 snitt 100 igenom europa (stora vägar) och de gick precis hur bra som helst. Vagnen markerar tydligt när man överskrider lagom hastighet eller vindar säger ifrån när de inte är lämpligt.

Men jag är iofs typen som aldrig håller 70, 90, 110 utan vagnen i sverige heller även fast de finns så otroligt mycke statistik och fakta som pekar på att de är farligt, skitfarligt. Men jag kanske inte platsar in i husvagnsgänget...
K.A
Skrivet: 2006-09-08 19:28:41
Jag kan bara hålla me de...
Kör så de ryker, hoppas bara du har rätt klassning på decken, så du inte får punka, då gå de åt h--e. Du kommer inte att klara dig kvar på vegen, o har du familj så kanske dom avlider, men...va f*n, "livet leker o jag skiter i konsekvenserna"...
Kör hårt så länge de går...
Dragan Milos
Skrivet: 2006-10-12 01:26:09
Kom för ett par dagar sedan från en lång resa genom bl.a. Södra Frankrike , Italien och Kroatien, ca 1300 mil. Solifer G5 med 185/80 C 14 som jag drog med en ny Opel vectra på 155 HP klarar sig absolut perfekt upp till 110 och snitt på 100...( inte sällan med farthållare på) Men när " Bura " börjar blåsa i Kroatien så kör man 30 och tycker att det känns så j...farligt. Alltså , det gäller att vara realistisk och lyssna vad "vagnen har för synpunkter..."
Och några poliser eller ev. reaktioner från andra trafikanter har jag aldrig märkt...
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt