CampingSverige.se

Husvagnar - modeller
Forum - Husvagnar - modeller - Kultrycket
Användare
Jonas
Skrivet: 2004-04-04 20:22:27

Kultrycket

Man läser ofta att kultrycket skall vara ca:80 kg för att vagnen skall gå stadigt och bilen inte säcka ihop,men då min bil(minibuss) har automatisk nivåreglering och vagnen är en kabe 540 boggie ,vad är då lämpligt för att mitt ekipage skall gå så stadigt som möjligt?
Svar
Tomas G
Skrivet: 2004-04-05 12:00:24
Hej...

Nivåregleringen gör bara att bilen står vågrätt.
Trycket över bakaxeln blir detsamma oavsett.

Ju fortare du kör med vagnen desto mindre blir kultrycket. Därför är det viktigt att det ej är för lågt när vagnen står stilla.
Skulle tippa att ett kultryck på minst 75 kilo inte skulle vara fel.
För lågt kultryck ger farliga vägegenskaper.
För högt kan ställa till det, speciellt om en bil är framhjulsdriven.

mvh
/Tomas Gillberg
Markus
Skrivet: 2004-04-05 22:03:20
Hej Jonas

Att ha ordentlig kultryck på kroken är hyper viktigt med tanke på att motvärka att vagnen börjar att slänga med baken i högre farter.

Det kommer snabbt och lika otäckt varje gång. Specielt vid nedförsbackar. Då får du liten hjälp av nivåregulering.

80 kg är okey!

Tack & Hej
Markus
Hans L
Skrivet: 2004-04-06 22:45:49
Hej

Engelska Caravan Club hävdar att man bör ha ett kultryck som är 7% av vagnens verkliga vikt och det stämmer bra med tidigare råd eftersom det då i allmänhet hamnar nån stans runt 80-100 kg. När det gäller nivåreglering så har jag begränsad erfarenhet men min nya bil har en typ av nivåreglering inbygd i dämparna och det verkar i alla fall som om det ger en något stadigare bakvagn och därmed borde risken för svängningar rimligen vara mindre. Sommarens planerade långresa får ge mer erfarenhet!

Hälsningar/Hans
CPHB
Skrivet: 2004-04-08 15:02:01
Hej
Är kultrycket lika viktigt på en dubbelaxlad vagn som på en enkelaxald?

Jag trodde en dubbelaxlad vagn gick mycket stadigare och var mindre känslig för lågt kultryck.

Jag har själv ingen erfarenhet av att köra med dubbelaxlad vagn.

Glad Påsk
CPHB
Tomas gillberg
Skrivet: 2004-04-11 14:21:03
Ja kultrycket är lika viktigt på en boogievagn.

Har haft både boogie och för tillfället en enkelaxlad. Generellt så beror det helt och hållet på hur husvagnen är lastad samt på vagnens areodynamiska form.
Givetvis har dragbilen stor betydelse också.

Fördelen med en boogie är ju bl.a om du får punktering, bara att köra vidare och få lagat.
Sen upplever många en boogievagn som stadigare och mer kursstabil.
Det är bl.a lättare att hitta bra däck, du slipper köra med c-däck utan kan montera fina lågprofilare. Pga att belastningen inte blir så stor på det enskilda däcket.

Jag hade bl.a en Hobby 650 -01, och det var som att dra en ladugårdsväg, samt att den ville inte alltid gå rakt fram. Det kan ha berott på något specifikt förstås. Den drog jag bl.a med en S80.

Nackdelen med boogievagn är att du kan inte svänga runt den för hand speciellt enkelt.
Det finns för och nackdelar med bägge varianterna.

ps/ gå in på:
www.campingstuff.dk
där skriver Markus Vesala om sina erfarenheter med körning av en stor Boogievagn/ds


Mvh
Tomas Gillberg
Markus
Skrivet: 2004-04-11 15:17:58
Hej CPHB

Jo! Så är det. Dubbelaxlade vagnar har den fördelen att dom inte märker så mycket av just kultrycket.

Men därmed inte sagt att du bara kan glömma det. Problem uppstår ochså där vid allt för liten kultryck. Vagnen kommer i svängningar med baken. Men som sagt att köra med boggie bakom bilen är en stor skillnad i stadighet.

Så facit: Inte lika viktigt, men viktigt.

Tack & Hej
Markus
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-04-14 16:36:07
Hej igen...

Med kultrycket avser vi framförallt trycket på bilens drag. För mkt och bilen lättar i framvagnen eller får taskiga styregenskaper.

För lågt eller i värsta fall negativt gör att bakändan lättar på bilen och vagnen börjar wobbla.

Detta sker oavsett om vagnen är enkelaxlad eller har boogie.
Så...Markus... jag vidhåller att kultrycket är lika viktigt oavsett.

Sen kan en boogie vara stadigare att dra..men inte är det alltid en garanti. Kombinationen bil-husvagn är av stor vikt.
En olycklig kombination kan få den kritiska hastigheten att komma tidigt.

Men...vi har behandlat detta ämne i tidigare trådar.

/Tomas G
Markus
Skrivet: 2004-04-15 19:17:02
Okey, okey hi..hi...

Kultrycket är viktigt oavsett vagn...

Ideal ekipaget är största mögliga bil och minsta mögliga vagn. Men värkligheten är tack och lov inte sådan. Kompromiser behöves här. Cenerellt Jonas som startade denna tråd är att passa på att lasta "mer" framme än bak i vagnen för att motverka Wobbing. Men självklart inte överdriva...

Den bra regelen är att vagnen och bilen med alla i bilen pluss last skall vara vågrätt i förhåll till marken, ungefär.

Tack & Hej
Markus
Jonas
Skrivet: 2004-04-15 21:12:50
Hej och tack för flera bra svar på min fråga,men en fundering kvarstår-Då min bil (chevrolet transport) står "vågrätt" enl.Markus senaste inlägg, oavsett om kultrycket är rejält över ca:80 kg,är detta då en fördel?
Markus
Skrivet: 2004-04-16 09:11:42
Då kommer frågan i mitt huvud;

Varför är den så mycket mera rejält över 80 kg? Kan du lasta annorlunda i vagnen? Hur mycket är rejält över?

Tack vare att du har Nivåregulering bak så stabiliserar du det som annars hade varit tillfälle. Att framvagnen börjar att lätta på bilen och då till fölgd, dårliga vägegenskaper.

Men hur mycket är rejält över och varför? Men det bästa sättet att prova detta ut är att komma deg ut på vägen och prova hur ekipaget fungerar i värkligheten.

Att din bil står vågrätt oavsett beror som du säger på din nivåregulering. Faran härvid som jag ser det är överlastning antingen framme eller bak. Tungsta lasten så lågt och så nära axelen på vagnen din gäller ochså här. Men klart farligare ur stabiliseringspunkt är överlast bak på vagnen. Din Nivåregulering hjälper bara lite när vagnen eventuellt i så fall börjar att Wobba.

Så är en kultryck rejält över 80 kg, med nivåregulering på bilen en fördel?

Svar: Nej det kan inte vara en fördel att tungden i vagnen är så fördelt att den normala balansen som efterträvas om att all tungd så nära och så lågt som mögligt mot husvagnsaxelen rubbas för mycket. Slitasen på delar som dragkrok och husvagnens bromsar, hjulakslar m.m... blir onödigt stor och skjevt.

Men frågan kvarstår vad är rejält över? Ta en sväng med bilen och vagnen med last är mitt råd så finner du ut vad som passar just ditt ekipage.

Tack igen
Markus
Rolf Braun
Skrivet: 2004-04-16 10:41:48
Hej.
i besiktningsinstrumentet till bilen står ett max kultryck som gäller för bilen. Detta får ej överskridas.

RB
Jonas
Skrivet: 2004-04-16 18:41:28
Tack för svaret Markus!
Anledningen till min fråga var att jag läste någonstans att om man tänker köra neråt vissa länder i europa(Frankrike tror jag) där husvagnshastiheten är 120km/h måste man tänka på att öka kultrycket till ca: 120 kg för att kompensera hastigheten men man kör ju även då i lägre fart och det måste ju fungera även då.
Nu tänker jag naturligtvis inte köra i 120 på våra svenska vägar .
Till sist som du säger,det bästa är att åka ut och testa.
Då jag som nybliven husvagnscampare definitivt vill undvika wobbling så söker man efter tips från de mer erfarna.
MVH Jonas
Hans L
Skrivet: 2004-04-17 17:14:46
Hej igen!
Först det här med hastigheterna nere i Europa: husvagnshastigheten i Frankrike ÄR inte 120, vad som gäller är att man inte får köra FORTARE än 120 (fast om rätt skall vara rätt så är det enligt Motormännens Riksförbund 130 på motorväg i Frankrike). Det finns alltså utrymme för det egna omdömet också!
Om man vill undvika wobbling så finns det mer än kultrycket att tänka på; viktrelationer mellan bil/husvagn, lufttryck i bakdäcken på bilen, bilens stötdämpare (är dom alltför slitna är det en god ide att byta innan långresan), hur lasten är fördelad i husvagnen (mindre risk om den är koncentrerad kring axeln än placerad lälngst fram och längst bak), typ av koppling (friktionskoppel typ AKS 2004 gör nytta) mm. Jag menar inte att det jag nämnt förhindrar wobbling helt och hållet men det hjälper till att dämpa svängningarna om man nu skulle råka ut för det.

Hälsningar/Hans L
Markus
Skrivet: 2004-04-17 18:29:49
Hej igen Jonas

Det var kul att du hade nytta av min förklaring. du kan ochså gå in på, om Campingforum förlåter :)

www.campingstuff.dk och läsa min artikel om körning med stor vagn som tar upp lite just om detta ämnet.

Annars kan du fråga meg när som helst på min hemma adress

markusvesala@everyday.com

Precis som du har läst så minskar kultrycket med hastigheten. Så vet du att det kommer att gå undan utomlands så kan det vara en god ide att öka kultrycket något där och då. I dom hastigheterna kan det gå riktigt galet om du blir omkörd...

Tack & Hej
Markus
Markus
Skrivet: 2004-04-19 18:13:15
Flott Hans L.

Kunde ikke sagt det bättre själv. :)

Tack igen
Markus
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-04-19 21:15:17
Rolf...

Om du avser bilens registreringsbevis så hittar jag ingen uppgift om högsta tillåtna kultryck !!
Har lusläst.

Mvh
/Tomas Gillberg
tobbe
Skrivet: 2004-04-20 17:49:52
Högsta kultryck på min är 100kg
Benke
Skrivet: 2004-04-21 09:54:59
Om man belastar kulan med 100 kg så ökar
man lasten i bilen med samma vikt = lika med
att man måste ta hänsyn till det när man
lastar bilen. Husvagnens vikt måste väl gå ner
med lika mycket, och man får mer att lasta i den. Rätt eller fel ?
Zlatko Schneberger
Skrivet: 2004-04-21 22:01:41
Rätt ock Fel Benke!
Vad de gäller bilen så stemmer det.De är inte bara kulan du räknar i last vikten på bilen utan oxå pasagerare,utom förare han ingår i bilens tjänste vikt.Så om du har tre pasagerare =210kg+100kg/kula/summa 310kg.Bilen lastar kanske 400/stor i besiktnins instrumentet/Återstor att lasta 90 kg.Tänk hur många som åker med överlast?Vad de gäller vagnen så har du tjänstvikten ock totalvikten.Är den första 1000kg ock den andra 1250kg då kan du lasta 250kg,oavset belastningen av kulan.Så enkelt är det Benke!
Mvh
Zlatko Schneberger
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Caravan Club of Sweden
Autohallen husbilar
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt