Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

Utrustning - Gas, kyla, värme
Forum - Utrustning - Gas, kyla, värme - Kylskåpsdrift 12 v
Användare
Claes
Skrivet: 2004-04-27 20:19:45

Kylskåpsdrift 12 v

Jag har Elektrolux stora kyl med separat Frys. Detta drar 160w på 12 volts drift.
Efter c.a 2 timmars körning börjar batteriet i husvagnen att ta slut.
Dragbilen är en Volvo V70 med husvagnskoppling. Vad är det för fel?
Svar
CPHB
Skrivet: 2004-04-28 11:45:59
Hej!

Råkade ut för något liknande med min nya vagn (Polar) för två år sedan. Det visade sig att husvagnstillverkaren hade kopplad bort ledningen som skall "mata" husvagnsbatteriet från bilbatteriet pga att många biltillverkares orginalledningar till släpvagnskontakten lägger in dimbakljus eller backljus eller annat "tjafs" på detta stift. Husvagnarna matar då bilens back- eller dimljus "bakvägen"

Se alltså till att bilen har rätt ledningar till släpvagnskontakten och att husvagnen är rätt kopplad ( I mitt fall gjorde jag en enkel "bygel" av 6 mm2 lening mellan två kabelhärvor somm fanns i "skolådan")

Glöm inte att ledningarna till bilens släpvagnskontakt bör vara på 6 mm2 både på + och - när det gäller just batterimatning.

Sedan borde det fungera med 12v-drift under färd. Detta är ju att fördera framför gasdrift pga att man ej riskerar att kylskåpet slocknar pga vindstötar samt slipper besväret med att släcka och starta kylskåpet vid tankning

MVH

CPHB
Zlatko Schnebergerz
Skrivet: 2004-04-28 12:30:35
Hej Claes!
Kan tänka mej att du har för klen generator på bilen.Kylen drar 13.3ah ock alla agregat som du har säkert inkoplade i bilen under färden som radio a.c. belysning så räcker inte generator till.Tror att du har en 100amperare i bilen.Har du ingen boster i husvagnen?Om inte så instalera en ock då tror jag att dina problem är borta.En som är bra är Danska
Dan Power1212.Kan köpas på husvagnsSvensson art.nr.449-03-01 pris 1.595
Lycka till!
Mvh/
Zlatko Schneberger
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-04-28 13:10:35
Hej..

Du skall inte driva kylskåpet med husvagnens batteri under färd. du skall driva det med ström från bilens batteri. Helst via en 12 v-booster
Jag klistrar in ett tidigre inlägg om detta som jag skrivit
.
Mvh
/Tomas
**********************************
Hej...
Permanentplus betyder att det ligger 12v spänning på hela tiden. Används bl.a för att ladda husvagnens batteri under färd.

Ett tips är att du lägger ett relä i mellan som styrs via t.ex bilens parkeringsljus, så är spänningen avstängd när bilen är avstängd.
Likaså en diod(likriktare) så att inte bilen snor ström från husvagnen.

Stift 10.
Ja.. annars får ju inte kylskåpet jord.
Om nu inte kylskåpet får jord någon annan stans.

Tips:
Montera in en 12v-Booster ( typ Dan Power) eller liknande i husvagnen så får du optimal laddning av batteriet.
www.danpower.com
Använd rejäla kablar.
Dessutom så kan den boostern också driva kylskåpet, vilket medför att stift 10-11 ej behövs.

Jag brukar dra plus direkt från batteriet i bilen med 4-6 mm kablar.

Du kan läsa mer här:
home1.swipnet.se
**********************************
Arvid
Skrivet: 2004-04-28 14:28:40
För det första:
har du verkligen laddning från bilen?
Om du har det bör du dra en kabel med stor
kabelarea (>6 mm2) från bilens pluspol till dragets kontakt. Sätt en hängsäkring på kabeln med en 30 A säkring (mot kortslutning). Se samtidigt till att jorden i dragets kontakt har rejäl kabelarea.
Detta för att minska förlusterna. Du måste naturligtvis ha samma grovlek på kabeln från draget till vagnens batteri. Det brukar det vara, men jag har hört att moderna vagnar inte har det som standard.
Det bästa om man vill köra 12 V på kylskåpet under färd är att ha någon typ av booster, t ex Danpower 1212 ( se www.danpower.com). En sådan ger bättre laddning under färd, och ser till att kylskåpet drar 12 V när bilen laddar och från husvagnsbatteriet när bilens tändning är avstängd.
Claes
Skrivet: 2004-04-28 15:31:57
Har testat med Booster Danpower 1212. Och kopplat den så att den enbart försörjer kylskåpet, har även kopplat den så att laddning sker till husvagnsbatteriet.
I båda fallen så blir boostern väldigt varm och att säkringen sedan löser ut (10 A).
CPHB
Skrivet: 2004-04-28 16:49:52
Hej
Har gjort flera reor till medelhavet med kylskåpet gående på 12V utan någon booster. Jag vill mena att det är tillräckligt med den matning som husvagnsbatteriet får från bilbatteriet under färd med den koppling som Arvid (och jag) skriver om här ovan. På min vagn finns ett relä som stänger av 12V till kylskåpet då positionsljusen släcks och detta innbär ju ett slags automatik så att kylskåpet släcks när bilens motor stängs av och vice versa.

Trevlig resa

CPHB
Arvid
Skrivet: 2004-04-29 22:36:19
Det verkar konstigt, men om ditt husvagnbatteri är dåligt kan konstigheter uppstå. Om det inte tar laddning utan det "rusar" ström igenom det då ryker säkringen.
Vet inte om det kan vara så, men kolla batteriet.
CPHB
Skrivet: 2004-04-30 07:37:19
Hej Claes

Är säkringen till räkligt stor?

Enligt min gamla skolfysik gäller följande formel:

160W/12V = 13,3A

Du borde alltså ha en säkring på minst 15A

MVH

CPHB
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-04-30 14:10:49
Hej...

Jag kör med DanPower 1212.
Har aldrig haft någon säkring som löst ut.

Mvh
/Tomas
www.bryggforum.com
Skrivet: 2004-05-12 23:29:36
checka in www.bryggforum.com bör intressera camping folk!
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Caravan Club of Sweden
Autohallen husbilar
Dethleffs
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt