CampingSverige.se

Utrustning - Gas, kyla, värme
Forum - Utrustning - Gas, kyla, värme - Primus 2470 gasoldrift
Användare
michael
Ny medlem
Skrivet: 2010-04-19 16:52:16

Primus 2470 gasoldrift

Hejsan!

Min primuspanna går tyvärr ej igång på gasol... gör jag något fel eller är pannan sönder....

Lite frågor...:
---------------
Jag undrar om någon vet hur man startar en Primus 2470 gasolpanna. Vilka knappar skall tryckas
in på manöverpanelen inne i husvagnen och finns det några vred knappar på gasolpannan eller längs med vägen mot manöverpanelen som jag kan ha missat att aktivera
(Den sitter i en knaus azur 530 90-årsmodell ).

Dels undrar jag angående manöverpanelen. Det finns en knapp med en symbol som ser ut som en 'droppe'. Denna har jag tryckt in, sedan finns det två knappar med 'blixt-symboler', skall
dessa vara intryckta vid gasoldrift (dessa trycker jag in när jag kör elpatronen, då kommer värme)

Sedan undrar jag vidare på vad det är för 'spakar'/vred vid anslutningen till själva gasolvärmaren

Kan man höra märka av någonting om den startar eller ej?

(Gasol finns i flaskan och kylen och köket fungerar på gasol)

----
ps.
Med 220V-elpatron så får vi värme
ds.

Jättetacksam om någon kan fundera på detta huvudbry, skall snart iväg på första turen.....

Mvh Michael
Svar
L-E
Ny medlem
Skrivet: 2010-04-19 22:18:37
Svarta lådans funktioner ifrån vänster sett.
1) Tempvred. I läge högst upp ca 22c.
2) Indikatorlampa i triangeln, lyser rött när det är fel.
3) Eldlåga. (Din droppe) Gasoldrift.
4) Kran, Varmvatten, Används för att värma upp vatten, kopplar förbi termostaten. Stäng av cirkulationen i vagnen, blir väldigt varmt annars.
5) Dubbla blixtar, 2kw läge, fungerar endast om enkel blixten är intryckt.
6) Som du säkert har gissat dig till så är detta elpatronens första steg på 1kw.

Gasollågan för endast gasoldrift.
Gasolllåga och elpatron för snabb uppvärmning vintertid.
Det ska "tjoffa" till efter ca 10-30 sekunder ifrån pannans avgasrör. Sen hörs det när det brinner.
Vipparna nedtill på pannan styr du effekten på pannan med.
I första stegen med vipparna av ger pannan ca 2100w. Med en brännare till ca 4200w och med alla tre brännarna igång så ger pannan 6300w. Första steget manövreras med magnetventil.

Eventuella fel... (säger inte att det är detta)

a) Glödstift.
b) Låg spänning
c) Trasig smältsäkring
d) Vattentermostaten
e) Pyrostaten
osv...

Lite mer info om pannans beteende samt ditt handhavande så kan vi nog kläcka gåtan... :-)
Brugeren er slettet
Skrivet: 2011-03-29 23:43:59
Hej,

Jag har exakt samma problem. Min pannan startar ej på gasolen. Jag vet inte hur jag ska kolla om det är glödstiftet eller något av det andra. Vet bara att reservdelarna är dyra som attan så man vill inte chansa på att beställa hem det ena eller det andra.

När jag sätter på gasolen, knappen med en droppe, så lyser det grönt, men det hörs inget klick. Lyssnar man vid brännaren hörs att något händer o att gas kommer, men inget startar.

Vad är ett bra tillvägagångssätt för att komma fram till felet?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Martin
suraeight
Ny medlem
Skrivet: 2011-06-14 22:59:13
Hej

Samma problem även här. Hör att cirkulationspumpen går igång. Gas når fram till pannan men den tänder inte. Finns spänning. Pannan har inte körts på ett par år så jag gissar att det är problemet, dvs att något ärgat ihop.
Någon idé någon?

Mvh
Henrik
Dontony
Ny medlem
Skrivet: 2012-06-09 14:24:07
Jag har låga men ingen bra drag. Hur gör jag rent Brännaren lättast?
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Hobby Husvagnar
Dethleffs
Autohallen husbilar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt