CampingSverige.se

Utrustning - Gas, kyla, värme
Forum - Utrustning - Gas, kyla, värme - Primus 2470 värmare fungerar ej vid gasoldrift
Användare
uffep
Ny medlem
Skrivet: 2016-05-18 22:41:07

Primus 2470 värmare fungerar ej vid gasoldrift

Hej,
Jag köpte nyligen en Hobby special -89 med en primus 2470 brännare. Den fungerade bra med eldrift men tänder inte när man kör på gasol.
Vill delge lite information om vad som kan vara felet.
Jag felsökte mycket innan jag till slut kom fram till problemet.
Först när jag testade brännaren med gasoldrift (droppe på kontrollpanel i husvagnen) så verkade den helt död.
Detta visade sig bero på en glappande microbrytare (liten strömbrytare) som sitter monterad i framrutan av vagnen. Jag kopplade förbi denna temporärt och nu hörde jag ett klick från brännaren när jag vridit upp termostaten och satt igång driften med gasol (droppen). Klicket man hör betyder att magnetventilen drar vilket gör att gasol förhoppningsvis börjar strömma ut i brännaren. Jag kände även en gasoldoft så då vet jag att försörjningen av gasol verkar vara ok. Dock så ville inte gasen antända utan brännaren slog av efter ca 30-40 och går in i säkerhetsläge. Detta fel får man bort genom att trycka på "RE"-knappen som sitter på brännaren.
Jag fortsatte felsökningen då jag förmodade att glödstiftet verkar kasst. Detta är enkelt att skruva bort bakom plastkåpan som sitter på brännaren. Jag anslöt ca 2.5V (upp mot 1,6A!!!) och glödtråden började glöda fint.
Sen monterade jag tillbaka glödstiftet och mätte mellan jord och plusmatningen till stiftet och det var endast ca 1,4V. Jag tog kontaktspray på kopplingsplinten vid brännaren vilket gjorde att jag nu hade iaf 1.7V. Dock så verkar fortfarande inte gasen antändas. Jag har läst om att brännaren är mycket känslig för spänningsfall från batteriet så för att minimera spänningsfallet över kablarna så kopplade jag förbi microbrytaren. Det finns en kopplingsbox under högra främre soffsätet och genom att koppla Gul ledning direkt mot gul ledning (går ej via fönstrets microbrytare). Detta gjorde att jag nu hade ca 2.0V vid stiftet och gasen antändes direkt och allt fungerar som det ska.
Måste också påpeka att detta ENDAST är för test. microbrytare skall jag byta och sätta nya ledningar för att minimera spänningsfallet till brännaren. MICROBRYTAREN FÅR INTE KOPPLAS BORT VID ANVÄNDNING AV VAGNEN! Det är en garanti för att fönstret inte ska stå öppet och farliga gaser kan då komma in i vagnen!
Summerat: Minimera spänningsfallet från batteri till brännaren!
Svar
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt