Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

Husbil
Forum - Husbil - Värmen i Fiat årsm.2003
Användare
Teuvo Widdeman
Skrivet: 2004-03-03 14:57:34

Värmen i Fiat årsm.2003

Jag har en husbil av årsm.2003 2,8
och enligt fiat så har alla bilar från denna årsmodel fel på värmen ,den går inte att ställa in det blir antingen varmt eller kallt.
Har någon haft samma fel?
Fiat håller på och försöker att lösa problemet.men när.
Svar
Bo Einarsson
Skrivet: 2004-03-06 10:49:54
Har samma problem med min 2003 Ducato.
Antingen iskallt eller jättevarmt finns inget mellanting.
Fiat i Uddevalla påstår att det inte går att åtgärda.
Anders Ericsson
Skrivet: 2004-03-06 14:26:09
Vi har haft vår Fiat sedan hösten 2002. Vi har även märkt att det är lite knepigt att ställa in värmen. Om man tycker att det är lite för varmt och ska försöka ändra det till lite svalare är det lätt att det istället blir för kallt. Det är svårt att hitta något mittemellan. Är det likadant för dig?
Lennart E
Skrivet: 2004-04-03 20:58:12
Har en ny Ducato 2.3 provade den första gången i veckan körde ca 90mil helt omöjligt att ställa in värmen under färd
Carl Lago-Lengquist
Skrivet: 2004-04-07 11:08:17
Har en ny 2003 Ducato (husbil) med värne enbart på förarsidan. Har pratat med Fiat i Östersund som är medvetna om felet och säger att det är en garantisak. Går att åtgärda av Fiatverkstad genom att få igång reglagen som inte lyder inställda lägen utan kärvar.
Skall in för åtgärd om en månad så får vi se sedan!
Teuvo Wideman
Skrivet: 2004-04-14 12:48:40
Hej,Carl Lago- Lengqist,

Kan du maila över telefon nr till den där firman som du skulle.

Teuvo Wideman
Kenneth Carlsson
Skrivet: 2004-05-24 15:31:58
Har samma problem på min -03 Helt omöjligt att ställa in lämplig värme. Får ta upp detta vid första service!
kenneth carlsson
Skrivet: 2004-11-23 10:44:52
Återkommer i ämnet efter samtal med Italienska Bil AB generalagenten för Fiat. Trotts noggrann beskrivning av problemet så försökte dom förklara sig med att, vad dom visste så är det bara Fiat modeller till Kabe byggen som har "Norden paketen" I detta paket ingår utökat ordinarie värmesystem (extra värmeväxlare under förarstolen) samt tillsatsdieselvärmare (Webasto Termo Top).
som standard. D v s vi andra som till äventyrs har byggen som kommer från Tyskland, Italien och Frankrike har inte detta. Efter ett nytt försök där jag åter försökte förklara våra gemensamma problem, som inte har med dessa faktum att göra blev svaret att den auktoriserade verkstaden kan naturligtvis göra en kontroll på att reglage och så vidare fungerar som de skall.

Kontenta: Utifrån allas våra inlägg torde problemet vara väl kännt efter att säkert många påtalat detta vid service. Om man omvandlar det här till personbilar så hade med all säkerhet ett meddelande gått ut till alla ägare att snarast beställa tid för åtgärd. Varför fungerar inte detta hos Fiat kan man undra.
Sören Bjärving
Skrivet: 2004-12-13 08:51:11
En möjlighet tills dess Fiat klarar att åtgärda värmereglaget är att även använda friskluftsreglaget för att få jämmnare värme. Ställ värmereglaget ganska högt och minska friskluften, det gör det lättare att få "lagom" varmt.
Kjell Eriksson
Skrivet: 2005-02-02 22:17:26
Har en Adriatik husbil 04 värmen helkass. Kalldrag på h. golv hela tiden, men sänker man värmen något blir det iskallt från utblåset på golvet. Det mästa draget kommer från spjället för återcikulationen. Åtgärd. stoppa in skummgummi där så kan man ändå sitta på högersidan. Ynkligt konstuerat!
Lars Erik Paulsson, redaktör CampingSverige
Skrivet: 2005-04-13 00:15:14
Problmet är välkänt, och Fiat har låtit ta fram en vattenventil med större noggrannhet. Kontakta din Fiat-verkstad, så får du veta mer.
kenneth carlsson
Skrivet: 2005-04-15 18:13:59
Hej Lars Erik!

Jag tackar för ditt inlägg den gav vid hand att jag och många med mig troligen blev varse om att detta nu även har kommit till Fiats kännedom och att dom tagit fram en lösning. Det man kan bli irriterad på de är att varför har dom inte gått ut med ett brev och påtalat att detta problem har uppmärksammats och ifall man har problemet ta kontakt med serviceverkstad. Jag talade idag med en Roger Karlsson på Italienska Motor som svarar på garantifrågor och svaret var att dom bara går ut med upplysning om problemet är kopplat till säkerheten i bilen. Men inte nu när det "bara" gäller värmen. Så om ägarna inte själva påtalar/upptäcker saken så går Fiat fria från arbetet under garantitiden och ägaren får ta smällen. Mycket syniskt tyckert jag!

Men de är klart, är Fiat ett prestige märke Nä knappast.
Lennart E
Skrivet: 2005-12-02 22:46:11
Har någon bytt till Fiats nya vattenventil och märkt någon förbättring eller finns det någon piratventil som fungerar lika bra eller bättre.
Anders Brandin
Skrivet: 2005-12-09 10:20:54
Problemet äratt det är för hög kapacitet på dn lägsta inställningen 40 på sommaren, däremot när det är kallt ca runt 0 då är det perfekt. 60 läget behöver man knapt använda för när det är så kallt fryser allt annat oxså jag har inte värme i avloppstanken men det går ju att ha kranen öppen.Omni har truman i en garderob går det att ha varmvattnet på samt sätta en liten minifläkt finns på CO ca 80 kr och fläkta ut värmen från Truman.
Detta problem äri båtarna oxså det bordevara ett läge halva 40 läget
Min bil är en Adriatik Coral 2000
Anders Brandin
Skrivet: 2005-12-09 10:41:14
Jag ser att jag hade för bråttom jag har inte haft problem när jag kör men nattetid när man sover, jag menar att värmen skulle gå mer men eftersom luften är så varm så blir det korta intensiva utsläpp
anders
kenneth carlsson
Skrivet: 2005-12-21 10:15:22
Hej Lennart E

Jag har bytt och märkt en påtaglig förbättring så mitt råd är, byt innan garantin går ut!
Sune A
Skrivet: 2005-12-26 14:54:34
Har haft samma problem med vår Husbil KABE -04, Har bytt ventilen och fick rådet att man Ej får vrida reglaget i ett kör utan ta steg för steg i båda riktningarna. "Det tar sin tid"
Vad beträffar kalldrag på högersida så måste man strypa "göra mindre"värmeursläppet på vänstersida för att erhålla jämnare fördelning.
PS! Bilen är byggd som transportbil varvid det är iregel endast chauffören ensam"
heikki tiitinen
Skrivet: 2006-02-02 06:22:03
har även värmeproblem, och nu kan jag inte ens starta min husbil, Fiat Knaus -05. batterikabel lossnade och jag har en kod men vet inte hur man matar in den ????? inte heller Philioson ? please, hjälp !
m v h Heikki
Peter Heed
Skrivet: 2006-03-13 18:58:31
Värmen i 2,8 tdi.
Har en Hobby 99a med ´värmepaket som fungerar bra ner till 0-ca 5 minus, sedan räcker det inte längre, synd på en sån i övrigt bra bil, bla kände man att det drog från öppningshandtaget på dörrarna, tejpa för ventillationsgallret i bakkant på dörrarna så försvinner draget. sedan kan man säkert isolera golvet bättre både ut och invändigt.
Per-Åke Jansson
Skrivet: 2006-05-10 19:08:31
Värmen i Fiat Ducato 2,8 TDI
Jag har en CI / Roller Team 2004 som har det beskrivna problemet med värmen.

Den ojämna fördelningen av golvvärmen höger/vänster kan åtgärdas enkelt med en aluminium flexslang diam. 30 mm , längd 30 cm (Biltema) som stickes in i utblåset vid golvet på förarplatsen och böjes bakom konsolen och utmynnar vid passagerarsidan.
Installationen syns ej och fungerar utmärkt genom att luftflödet strypes till 50% på förarsidan och ökas på passagerarsidan.

När värmereglaget skall ändras - vrid först till max och sedan tillbaka till önskat läge.
Vänta en stund mellan förändringar eftersom system har en tröghet vid förändring.
Ronnie
Skrivet: 2006-11-24 15:24:18
Hej,
Det är så att husbilar byggda på Fiat chassi INTE har det så kallade "norden paketet" (med undantag från KABE).
Det är så att diesel motorn blir inte tillräckligt varm så den behöver en tillsatsvärmare (Webasto eller liknande).
Min far har efter efter mycket gnäll fått reda på att Fiat inte står för att installera det och Adria har inte svarat (ännu). Hans bil är en -05:a och den blir inte varm alls.

Mvh Ronnie
Sven Månsson
Skrivet: 2006-12-11 11:02:28
Det går bra att täcka för framför kylaren (grillen),som för när man hade en kylargardin.Då ökar tempen på motorn när det är kallt ute.Och då ökar oxå värmen i kupen.För det hjälper inte att byta termostat,om den inte är kass.
Leif Appelqvist
Skrivet: 2006-12-22 13:12:26
Det gäller Dethleffs A-5881 Årsmodell 2001
Uttagen ifeb 2002.
Vid första besiktningen på bilprovningen i Kungsbscka juni 2006 uppttäcktes glapp i vänster inre styrled,bilen hade då gått 2755mil.Styrleden går inte att byta,utan hela styrväxeln måste bytas ut,en kostnad på 15000 kr inkl moms.Vid kontakt med verkstäder och kontroll tror man att det är ett fabrikationsfel.Codat soom sålt bilen har kontaktats i ärendet,men hitils ingen åtgärd.Hoppas få hjälp snart.Har någon annan liknande problem?
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Dethleffs
Caravan Club of Sweden
Autohallen husbilar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt