Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

Utrustning - Gas, kyla, värme
Forum - Utrustning - Gas, kyla, värme - Ventilatonen i husvagn
Användare
Magnus
Skrivet: 2004-01-08 16:00:58

Ventilatonen i husvagn

När kvicksilvret sjunker under -20 grader så skulle jag vilja strypa ventilationen något, då det blåser isvindar rakt in i genom vagnsgolvet. Vagnen är typad för 6 personer.
Vi är två vuxna samt två mindre barn så det borde finnas utrymme för att strypa litegrann. Jag vet att det kan vara livsfarligt att strypa luften för mycket, men är det någon som vet om man sätter en "marginal" vid provning?

(Vagnen är en Hobby 650 KFU)

Mvh/Magnus
Svar
Markus
Skrivet: 2004-01-09 22:22:46
Hej Magnus

Vågar inte svara sån rakt av på din fråga. Men du kan kompensera luftningen genom att öppna någon taklucka lite där ni sover. Det gör jag och det kommer in ordentligt med friskt luft in. Skön nattsömn får man ochså. På dagtid kan jag inte se det stora problemet då man är "vaken" på problemet.

På min Knaus har jag en sådan ventilation längst ner på själva dören som det drar ordentligt in på vinteren. Inte tal om att jag låter den stå sånn. Täpper den till. Så får alla oros kråker tjata så mycket dom vill. Men tjata i egen vagn i så fall. Nej! Nu var jag elak...

Tack & Hej
Markus
krister j
Skrivet: 2004-01-12 21:45:54
håller med markus stäng dom som går att stänga.
övriga går INTE att stänga av den anledning magnus själv skriver.
krister j
Skrivet: 2004-01-12 21:48:19
håller med markus stäng dom som går att stänga.
övriga går INTE att stänga av den anledning magnus själv skriver.
krister j
Skrivet: 2004-01-12 21:53:06
hej!!
jag håller med markus stäng dom som går att stänga.
dom övriga går INTE att stänga av den anledning magnus själv skriver.
Magnus
Skrivet: 2004-01-16 11:42:42
Krister J:
Vad menar du med "stäng de som går att stänga"? Jag har totalt 8 st 45 m/m ventilationsrör som sticker upp genom golvet på olika ställen i vagnen, där det kan dra fruktansvärt kallt. De skulle jag vilja proppa igen på vintern, frågan är bara hur många man törs proppa igen utan risk. Kan det vara möjligt att lösa ventilationen på natten med enbart de fasta ventilerna i taket samt takluckorna? Tror att det skulle göra vagnen betydligt varmare...
Peter B
Skrivet: 2004-01-19 08:06:39
Hej Magnus
Inkommande luft kommer i allmänhet via golvet och utgående ventiler sitter på taket. Ytan på inkommande ventiler är anpassad till det antal personer som får vistas i vagnen (se gul skylt som finns i vagnen". Att "mixtra" med detta ger obalans i ventilationen och ökad koloxid i inomhusluften. De finns faktiskt personer som har avlidit då man har skottat upp snö längs sidorna samt att man har tänt gaslågor och stearinljus för att få upp värmen.

Förbättra värmen, sätt en extra konvektor vid friskluftintagen och se till att luften går upp genom konvektorn och inte ut på golvet, gör en "kanal" av figolit se hur nordiska tillverkare har löst problemet. Eller byt vagn. Rör inte ventilationen

MVH

Peter B
Tomas G
Skrivet: 2004-01-19 12:50:41
Hej...

Jag håller fullständigt med Peter B
Rör absolut inte ventilationen.

Magnus....varför inte lägga in golvvärme?
Det gjorde jag på min Hobby 650 som jag hade. Nackdelen är att det ligger ovanpå golvet. Jag fäste allt med silvertejp och lade heltäckningsmattor över.

Ju större vagn desto mer kraft krävs för att hålla värmen, Både när det gäller värmeaggregat samt isolering.

Mvh
/Tomas G
Magnus
Skrivet: 2004-01-20 10:55:11
Tomas, Peter m.m.

Nu är det inte så att vagnen är särskilt kall..., jag behöver inte slå på gasolen förrän det är
ca -20 grader ute.
Jag har dessutom golvvärme.

Frågan är väl mer av energi-ekonomisk natur.
Jag upplever det bara som att det är så överdrivet kraftig tilluft i vagnen jämfört med t ex flödet i en villa. Då vi dessutom bara är fyra personer i vagnen som är typad för sex pers. så tycker jag det borde finnas en "liten" marginal.
Sten
Skrivet: 2004-01-20 17:54:25
Det är att lägga en värme matta på golvet för att fixa till det !
Rör absolut inte ventilationen
Att det blir så här i vagnen är att den inte är klar för vinter bruk Det är latt att fixa till lägg i dubbel botten i sänglådorna så värmen cirkulerar i vagnen i vagnen så funkar vagnen som en vintevagn efter detta
krister j
Skrivet: 2004-01-21 23:00:43
hej!
i min vagn finns några som har en lucka som går att stänga.
det kanske inte finns i alla.
Peter B va ju inne på detta, det är ju så att varm luft stiger.
alltså kall friskluft in vid golvet.
varm "förbrukad" luft ut i taket.
jag vågar inte mixtra med ventilationen utöver detta.
Magnus
Skrivet: 2004-01-22 13:45:51
Sten:
Vagnen är vinterförberedd med dubbelbottnar luftspalter i garderober och skåpar, vattenburen värme m.m., och det är inga problem egentligen att hålla värmen då det går att "gasa" med gasolen.

Jag såg bara de här insläppen som fanns och kände "kalldraget" från dem. Som jag skrev i inlägget ovan så upplever jag bara ventilationen som starkt överdimensionerad.
Magnus
Skrivet: 2004-01-24 08:13:49
Hej igen Magnus

Jag menar inte att jag sitter inne med den rätta svaret till din fråga. Men du vet ju bäst själv hur mycket friskt luft det kommer in i vagnen.

Det stämmer det som Krister j skriver här ovan. Om att frisktluft kommer in vid golvet och varmt förbrukat stiger mot taket och ut. I teorien ja!!

Men om man ser på värkligheten så kommer det minst lika mycket luft in från en halv öppen taklucka som det kommer in från ventilerna annars (lite överdrivet!!). Luften ute står ju inte stilla. det blåser olika mycket. I min vagn kommer det faktiskt in rejält med friskt luft in, när jag har den halvöppen eller hel. Det att Teorien om luftcirkulation säger att kallt luft som värmes stiger, stämmer. Men en taklucka och vind i olika grad (halvöppen/hel öppen lucka) ger meg en fin kompensation till att stänga någon ventil nere på golvnivå.

Men jag säger inte. Påpekar; INTE att jag har rätt. Men i värkligheten så fungerar det för meg. och fötterna har det lunare.

Tack igen
Markus
krister j
Skrivet: 2004-01-25 19:24:22
hej magnus!
det bästa är nog att kontakta en firma som kan ventilation.
det borde gå att mäta hur mycket luft som strömmar genom vagnen.

lycka till.

krister j
Arvid
Skrivet: 2004-01-26 12:38:09
Att stänga någon golvventil är kanske gott för fötterna, men innebär risker. De fasta golvventilerna i ett campingfordon är bl a till för att läckande gasol (tyngre än luft) skall kunna "rinna ut". Dvs ventilerna bidrar till att man har längre tid på sig att reagera på läckan innan koncentrationen blir för hög.
Jørn Tore
Skrivet: 2004-01-26 23:54:46
Campingvognen er bygd for ventilasjon for antall personer vognen er bergnet for. Bytt heller vogn til en som er beregnet på vintercamping. Har tidligere hatt Knaus og Hobby. Har nå en Cabby, topp vintervogn. El patronen på 2000w tåler vognen 22minus ute da er det 23+ i vognen inne.
Markus
Skrivet: 2004-01-27 10:39:16
Hej Jørn Tore

Hade dinna Knaus och Hobby centralvärme?

Tack & Hej
Markus
Tom
Skrivet: 2004-01-28 16:00:27
Är inte kyla lite av din grej ???
Markus
Skrivet: 2004-01-29 13:43:01
Hej Tom

Vis det är meg du refererar till så jovist! bland annat. Är av den åsikten att har man skaffat greier för flerfaldiga 100 tusen. Så är det klokt att bruka dom ochså. Annars blir nog 1 övernattning dyrare än att ta på Hotell.

Men jag bara undrar om Jørn Tore hade Centralvärme i sina Hobby och Knaus? För vis inte? Så tycker jag att jämnförelsen blir lite fel...

Älskar Camping uansett årstid. En sak jag fick lära meg i går... Var att kör du med en 4X4 i djup snö på 40 cm på campingen (orkade inte skotta snö,tog bilen och platta till). Så får du snön packat in i fälgen och efteråt när du kör i väg. Så låter det som om framhjuls inställningen har hoppat ur led.

Var på Toyota och klagade min sorg. Men dom sa bara att gå och tvätta bilen undertill så fixar det seg (packat snö).

Tack & Hej
Markus
Jan olsson
Skrivet: 2004-02-02 12:37:56
Hej Magnus.
Tryck in en tvättsvamp i ventilationshålet så får du in syre men slipper kalldraget.
Arvid
Skrivet: 2004-02-03 08:45:57
Gör inte som Jan Olsson föreslår, det innebär livsfara. En tvättsvamp är visserligen inte lufttät, men minskar radikalt tillförseln av den tilluft vagnen är konstruerad för. Dessutom så kan inte ev läckande gasol lika lätt "rinna ut" (se mitt tidigare inlägg).
Skall men göra någon förändring, vilket skall göras med stor försiktighet, kan man kanske montera någon typ av skärm under vagnen vid ventilen. Det går säkert att få till så att man kan vrida en sådan mot vinden när det blåser kallt.
Markus
Skrivet: 2004-02-04 04:41:05
Ja! Magnus

Har du blivit något klokare? Tycker meg att det är lite för många pekfingrar här i inläggen. Som sagt så vet du nog bäst själv hur mycket friskt luft som det kommer in. På meg värkar det som det kom mer än nog. Har du 8 friskluft intag i golvet som du säger. Så hittar ev. gasol läckage ut tänker jag meg...

Och liten "glött" på takluckan, så ni ser stjärnorna...
Är nog bra för hjärnorna...

Tack & Hej
Markus
Anders Olsson
Skrivet: 2004-02-04 21:06:44
Hej...

Jag förstår inte en sak!!!

Varför göra livet krångligare än vad som är nödvändigt??
Köp en vagn som är anpassad för vinterbruk.
Finns flertalet nordiska vagnar som är byggda för vårt klimat.

Då behöver du inte en massa speciallösningar.
Inga extra värmefläktar, Inga problem med spillvatten. Inga problem med att hålla värmen, Inga problem med ventilationen. Fullständigt bekymmersfritt.

Tyvärr är de flesta utomnordiska vagnar byggda för tre årstider.
Sen kan givetvis alla typer fungera med diverse speciallösningar och fissel.

Jag har aldrig behövt komplettera med någonting. Vagnen fungera sommar som vinter. Sval på sommaren, varm på vintern.


Anders Olsson
Solifer S10+
Pajero Shogun
Arvid
Skrivet: 2004-02-05 08:39:20
Markus!
Det handlar inte om pekpinnar, det kan faktiskt handla om liv eller död. Och det klart att det är upp till var och en att chansa med förändringar i ventilationen jämfört med original, men jag hade aldrig riskerat mitt eller min famils liv genom att strypa golvventilationen i min vagn.
En ytterligare reflektion: skulle en tillverkare installera onödigt många golvventiler när de flesta kämpar för att bli bra vintervagnar?
krister j
Skrivet: 2004-02-05 20:28:50
hej!!
fråga till anders olsson.
alla dessa tyskar & fransmän som köpt sina inhemska fabrikat & campar i alperna med skidåkning som intresse.
lever dom i en låssasvärd eller är det inte kallt där???
jag tror inte du vet vad du pratar om.
han skriver ju själv att vagnen är inte kall han tycker bara att det drar lite vid ventilationshålen.
Markus
Skrivet: 2004-02-07 08:15:46
Hej igen

Som sagt Arvid. Nu har vi debbatert fram och tillbaka med åsikter. Bra är det! Men tror nog att Magnus har fått det Tipsen, argumenten som han behöver. Ingen ide att dra det i långbänk.

Hoppas inte du får den intrycket av att jag chansar med säkerheten. Som sagt så mennar jag inte att jag står inne med den rätta svaret.

Magnus: Vad blir det till? Hur har du tänkt?

Tack igen
Markus
Markus
Skrivet: 2004-02-07 08:47:30
Hej Anders

Vi kloka förstår (förlåt) och ser det rent fysiskt när vi sparar 100 000:- kr som i mitt fall på husvagns köpet.

Nu skal du inte tro att jag fryser eller har det förfärligt när jag campar. Hi hi

Inget ont om dom Nordiska utom på priset och lite tråkigt layout inne för min smak. Men det behöver inte betyda att alla har samma smak.

Har centralvärme,elpatron, ordentlig vattenpump (shurflo) m.m. som är liknande som i Nordiska vagnen. Men till billigare pengar.

Vist avlopet fryser. Men inte värre än att krypa under vagnen och kopla loss en L-rør och låta vattnet gå rätt ner. Tar ca. 20 sekunder.

Annars fungerar det på vinteren.


"Hyvää asuntovaunu sinulla"
Finsk som betyder: Bra husvagn du har.

Tack & Hej
Markus
Renè Frederiksen
Skrivet: 2004-02-07 09:37:44
Hej campingvenner "hinsidan"!
-Jeg følger med stor interresse jeres dialog
m.h.t. dragproblem. Holder 100% med om INTE
at blokere for ventitationshul (alle fagfolk siger
så med!) Man kan imidlertid bygge op lidt over-
tryk i sin husvagn gennom at montere en
org.) AIR-MIX. Dette giver friskluft tilførsel-reguleret- og
"vender" dragproblemet, så blandt andet også
den koldeste luft nede ved golvet returneres
gennem evt. Utætheder og altså også ventilati-onshul. Foretag selv en lille røgtest. I DK koster
AIRMIX (dog uden extra flakt) ca. 650.-DKR
Forudsætning er naturligvis såkaldt blæsevar-
meanlæg.

Det funkar!!
Renè Frederiksen
Anders Olsson
Skrivet: 2004-02-07 10:15:31
Hej Krister J..

Hade de fått prova en nordisk vagn så hade de nog upptäckt att de har levt i en låtsasvärld. ;-)

Jag har haft husvagn i 20 år, Både utomnordiska och nordiska.

De utomnordiska har blivit klart bättre men är forfarande inte byggda som de nordiska.

Jag har aldrig påstått att man inte kan vintercampa i utomnordiska vagnar.
Livet blir bara enklare i en vagn som är byggd för vårt klimat.

Sen är det alltid en fråga om pengar. Rätta munnen efter plånboken. Tyvärr betingar de nordska vagnarna ett högt pris. förvisso inte alltid relevant.

Tyvärr blir det som vanligt två läger.

Anders Olsson
Magnus
Skrivet: 2004-02-09 08:55:05
Verkar som det alltid blir stor diskussion om de frågor som jag tar upp i detta forum ;-)

Det är väldigt intressant med alla de åsikter som framkommer, det är väl vitsen med ett sådant forum.
En undran Arvid: Vad gäller ev. evakuering av gasol så är det väldigt konstigt att vagnens golvventiler har en förhöjningskrage på ca 15 m/m! Det borde innebära att det blir problem för gasolen att vädra ut! Men ventilationssystemet är godkänt.
Vad sedan gäller den som jag tycker för kraftiga ventilationen jämfört med nordiska vagnar, så har jag aldrig sett någon Kabe eller Polar med så kraftig tilluft som det är i min vagn.
Kan det vara så att de nordiska vagnarna som är tänkta att fungera som bäst när det är kallt har minimal tilluft, precis så de klarar kraven men de tyska vagnarna har en "sommaranpassad" ventilation som vida överstiger de krav som ställs i Sverige.

Därför vore det intressant att se en jämförelse mellan vagnarna vad gäller omsättning av inomhusluften.
Tomas Gillberg
Skrivet: 2004-02-09 22:20:32
Hej allihopa....

Det finns redan en tråd i detta forumet där det diskuteras nordiska kontra utomnordiska vagnar...

Återgå till Magnus grundfråga, dvs huruvida det går att justera in och utluft beroende på hur många personer som vistas i vagnen.

/Tomas G
Arvid
Skrivet: 2004-02-10 12:56:58
Ja, Magnus jag tycker också att det är konstigt med förhöjning vid golvventiler, för en av orsakerna till golvventilation är för att skapa bättre marginaler vid gasolläcka. Å andra sidan är ett 15 mm tjockt gasollager ganska litet mot vad det skulle bli annars.
Det kan vara så att din vagn har "överdimensionerad" golvventilation, men jag skulle aldrig räkna med att det var så.
Markus
Skrivet: 2004-02-10 17:12:03
Hej igen.

Du är inne på något där i ditt sista inlägg Magnus...

Är det någon som vet hur mycket tungre gasen är i kontra med luften? "Flyttar" gasenfickan seg som en fjäder vis det kommer vindslag? Eller är den så mycket tungre än luft att den inte berörs av det?

Helt enig med Tomas G. Låt oss inte börja att diskutera Nordiska mot Kontinentala just på denna tråden, inklusive meg själv som får sluta med det. Får ta meg själv i kragen...

Tack & Hej
Markus
krister j
Skrivet: 2004-02-15 18:08:03
hej!
anders olsson.
jag fattar vad du menar.
men dra inte alla utomnordiska vagnar över samma kam.
det finns utomnordiska vagnar som är byggda för vårt klimat.

krister.
krister j
Skrivet: 2004-02-15 18:11:41
hej!
förlåt tomas g men det var faktist inte jag som började.

när nån gnäller på utomnordiska vagnar så måste jag reagera.

krister.
Tomas G
Skrivet: 2004-02-16 10:43:13
Det Ok Krister.....

Jag kan inte heller låte bli tangenterna när något upprör mej.
Som t.ex inlägget om att ha hunden i husvagnen under färd...
Hur j.... korkad får man bli!!!!!
(Ursäkta språket webmastern)

Mvh
/Tomas G
DirtyKalsing
Skrivet: 2005-02-21 11:37:18
Men Hallå,det kan inte vara svårare än att om ventilen /ventilerna går att stänga så är det bara att stänga dom,och går dom inte att stänga så ge fan i dom då behöver dom hållas öppna.
Logiskt sett så gör man inte en ventil som inte får stängas med förslutningsmöjlighet och tvärtom,en som får stängas med förslutning.
Tack för mig.
Dirty
Lars Erik Paulsson, redaktör CampingSverige
Skrivet: 2005-02-21 13:20:45
Låt oss först reda ut vilka regler som gäller, och hur de tillämpas:
Enklaste sättet att göra detta är att gå in på www.mtc.se och längst ned på sidan klicka på länken till SÄIFS 2002:1.
Inte någon stans står att ventilationshålen även är avsedda för dränering av gasol, och de torde knappast fungera för detta heller.
Teoretiskt sett skulle man kunna sätta igen några av ventilationsöppningarna i en vagn där det vistas avsevärt färre personer än vad vagnen är testad och godkänd för. Men mot detta talar flera saker:
1) Hur stor är "marginalen". Vagnen kanske med nöd och näppe klarade kravet för sex personer? (Har alltså en väl balanserad ventilation redan från fabrik.)
2) Hur gör man om man får övernattande gäster i vagnen? Ska man då börja riva ut alltin ur sänglådorna för att öppna alla ventilationsöppningar?
3) Hur blir det med ansvarsfrågan om man glömmer att återställa ventilationen till ursprungligt skick innnan man byter in den (den dagen kommer för oss alla), och vagnen sedan säljs till en familj på sex personer.
Mitt enda råd är därför: Låt bli att "mixtra" med säkerhetsventilationen. Den enda åtgärd man själv kan vidta är att (om det behövs) se till att den inkommande luften på ett bättre sätt leds genom de konvektorer som sitter ovanför ventilationsöppningarna.
Magnus
Skrivet: 2005-03-11 15:26:38
Tidsmässigt så har det blivit en uthållig tråd!

Ny vinter, nya upplevelser, jag har dubblerat vissa av radiatorerna och det blev kanon!

Jag har även "forskat" lite mer om ventilation.

En snabb indikation om att det är dålig ventilation är kondens på insida rutorna, något som jag inte har! Däremot min Kabe-granne, i mängder.
Jag har stoppat tvättsvamp i 3 av tilloppen utan problem. Jag har haft kanonluft i vagnen hela vintern.

Slutligen så tror jag att som jag sa tidigare, vagnens ventilation är anpassad i första hand för varmt klivat, där det är god komfort med ordentligt drag i ventilationen.

Ha en trevlig vår!!
Anders Einarsson
Skrivet: 2005-04-16 18:07:35
Hej
Jag har själv en 650 KFU-04 och jag måste säga att vagnen absolut inte är gjord för svenskvinter -15--- Jag måste gå på gasol redan vid -5 grader. Jag har nu sett över vagnen och upptäcker då att de tyska ingenjörerna tror att man inte behöver ha luft spalter samt att man kan lägga radiatorer direkt dikt golv & vägg. Detta har jag nu lämnat in vagnen för att få åtgärdat jag anser detta vara en felkonstruktion och hoppas i och med detta få fason på eländet. Beträffande golvventilerna kan man från utsidan montera på ett förlängningsrör eller dylikt vilket får blåsten att ej komma in.

Anders E
Stig K
Skrivet: 2005-04-18 17:30:11
Jag vet inte hur luftintagen är placerade i Hobby, men om de sitter under konvektorerna som de gör i min Cabby kan man skärma av med lämpligt material så att luften tvingas genom konvektorn på sin väg in.
Markus Vesala
Skrivet: 2005-04-19 13:09:31
Där ser man Magnus. :o)

Just i ditt fall, med din husvagn så gick det bra. Du blev förnöjd.

För det är ju det vi pratar om? Om just din husvagn med fyra personer inne i husvagnen.

Kul att du tog deg tid till att svara efter så här lång tid.

Hade jag kjøpt den husvagnen efter deg så hade ju i alla fall jag sett igenom husvagnen. Men som redaktören säger så kan det vara smart att komma ihåg att ta bort dom tvättsvamparna vid husvagns bytte.

Tack igen
Markus Vesala :o)
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Hobby Husvagnar
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt