CampingSverige.se

Husvagnar - modeller
Forum - Husvagnar - modeller - Vilken husvagn ska vi välja?
Användare
Carolina
Skrivet: 2003-07-25 02:03:42

Vilken husvagn ska vi välja?

Hej,
Vi har en 79-års SMV, som börjar kännas ganska antik och som vi vill byta mot något nyare. Men vi vet inte riktigt vad vi ska välja. Vi är två vuxna och en 4 åring, vi vill ha en vagn med fast dubbelsäng och toan i ena bakre hörnet och gärna en överbädd av något slag. Vi har funderat mycket på en Eifelland och skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som har en sådan vagn och få veta för- och nackdelar med den. Men vi vill även få kännedom om för- och nackdelar med t.ex. Adria, Hobby, Knaus mfl. Vad är bra/dåligt, är den för varm/kall, brister etc? Gör man en dålig affär med en av dessa "något" billigare vagnar eller ska man istället satsa lite mer på t.ex. en Polar, Cabby, Kabe eller Solifer? Vi tacksam för alla råd, tips och synpunkter vi kan få. MVH/Carolina
Svar
Marie
Skrivet: 2003-07-28 20:59:16
Hej!
Ett förslag är att ni åker till olika återförsäljare, där de även säljer begagnade husvagnar.
Titta på olika modeller. Sitt en stund och fundera om ni skulle trivas i de olika varianterna och notera för- och nackdelar för just er familj.
Gör gärna tabeller och poängbedöm vagnarna efter era behov.
Ju fler husvagnar ni varit i desto säkrare blir ni på vilka modeller ni tycker om.

Lycka till!
Peter B
Skrivet: 2003-08-08 08:00:57
Hej Marie

Om ni skall vintercampa rekommenderar jag en nordisk vagn. På sommaren duger det mesta

Med vänliga hälsningar

Peter
Tomas G
Skrivet: 2003-08-14 09:07:53
Hej...
Jag rekommenderar en nordisk vagn även om ni bara skall ha den på sommaren då en bra isolering också håller ute värmen. Har tidigare haft en tysk vagn och har nu Solifer.
Smaken är ju som baken, men vi känner en enorm skillnad både i kvalitét och praktiska lösningar.
Desutom finns ju då alternativet att vintercampa om lusten skulle falla in.
Alla vattenrör är inbyggda. Även för avloppet.

Ni har inte funderat över lösningen med dubbelbädd samt bäddbar dinett vid sidan om, går även att få med överslaf på bägge sidor.

Att ha en separat sovavdelning är mkt praktiskt. Vi har en femåring som gärna vill sova vid sidan om så den lösningen funkar bra. På solifer heter modellen NS.

Men gör som i tidigare svaret, titta på olika märken och bedöm + eller - .
Mvh /Tomas G
Magnus Olofsson
Skrivet: 2003-08-14 09:25:21
Tycker att du även kan titta på typ Hobby m.m. Jag bor i Norrbotten och har flera kompisar som vintercampar med Hobby och är väldigt nöjda. Tycker att de tyska vagnarna har bättre lösningar på barnkammare.

Vi är två vuxna samt två barn och tycker att vi hittat den bästa barnkammarmodellen hos Hobby, och har beroende på ovanstående därför köpt en sådan.
johan
Skrivet: 2003-08-14 11:41:58
Hej Vi har en Eifelland och har även haft en Adria hör av dig om du vill
Tomas G
Skrivet: 2003-08-20 12:31:55
Hej igen...

Varför jag i förra insändaren skrev att vi har dålig erfarenhet av tyska (tysk) vagnar. Förhoppningsvis är de bättre nu.

Jag hade en Hobby 650 -01 och rören under frös på vintern. De ligger på undersidan vagnen. Värmen i vagnen blev hyfsad efter att jag lade in elektrisk golvvärme då det ej fanns vattenburen värme för golvet. Satte även in extra cirkulationspump för att öka vattenströmmningen.
Det gick ej att få inmonterad spillvattentank.

Handtagen på lådorna lossnade och var lösa. Sidopanelen till soffan släppte och hängde lös. Stödbenet gick av när jag skulle veva upp det, släppte i gängorna. Handbromsen hängde sig stup i kvarten. fick lossa alla 4 hjulen ofta och banka loss backarna. till slut vågade jag ej använda handbromsen.

Att dra den efter bilen var som att ha en ladugårdsvägg efter. (Kör 4wd med 210 hk) Solifern är rena drömmen att dra. Den väger förvisso ca 100 kilo lägre men vilken skillnad. Mycket gedigen i träarbetet och inget har krånglat. (S9+ NS). Vi är oerhört nöjda med vagnen. Den funkar alla fyra årstiderna utan något som helst problem. Hade solifer innan hobbyn och nu kändes det som att komma hem igen.

Mvh/Tomas
Peter B
Skrivet: 2003-08-21 09:43:58
Hej allihop

Vore intressant att få veta om alla de som faktiskt tycker det går bra att vintercampa i t.ex. tyska vagnar har någon erfarenhet att vintercampa i nordiska vagnar.

Man kanske tror att det måste vara extravärme (kupéfläkt)kondens i garderober frusna avloppssystem mm.

Det går ju att vintercampa i tält om viljan finns (jag har tältat i -32 vid en repövning).

Är det verkligen lika bekvämt/problemfritt med en Adria som med en Kabe?

MVH

Peter B
Magnus
Skrivet: 2003-08-21 11:11:28
Peter

Att säga att det är lika problemfritt att campa med en Adria är väl att ta i.
Men å andra sidan kan "problemfritt" ägande kosta 200.000:- mer...

Har själv haft en Kabe -88 som var jättefin men hade behov av en större vagn vilket resulterade i en Hobby 650.

Jag anser inte att de fördelar som en Kabe har är värt den enorma prisskillnad som det faktiskt är mellan dessa märken.
Tomas G
Skrivet: 2003-08-21 15:47:28
Att man får vad man betalar för är ju ett uttryck som inte alltid stämmer.
Men de erfarenheter jag har så gäller det i högsta grad husvagnar. Visst finns det de som lever på ett varumärke också. Men.det handlar ju alltid om vilken nivå man har råd eller vill lägga sig på¨. Likaså hur stor tid man utnyttjar sitt husvagnsboende.
För oss är en investering i vår fritid mycket prioriterad. Vardagen är intensiv. När vi är ute skall allting vara så problemfritt som möjligt. Det finns inget värre än saker och ting som krånglar och går sönder. Då avstår vi hellre. Men det är vårt val. Vi anser att det är värt pengarna vi lägger.
Sen är ju alltid smaken som baken när det gäller husvagnsfabrikat och tur är väl det. Att ge råd är alltid svårt. Men försök att fundera på hur ni skall utnyttja vagnen, en två tre eller fyra årstider samt vilken planlösning ni vill ha.
Vi har en mycket god erfarenhet av Solifer och lär väl hålla oss till detta märke. Som kuriosa var det minus 16 grader en vinter och jag körde enbart på elpatronen (2000w) och fick fullgod värme i vagnen. Likaså håller den värmen ute fantastiskt bra på sommaren.

Som du märker finns det oerhört delade meningar om campinglivet. Från den rena äventyraren till de som vill ha allt problemfritt. Det finns också husvagnar för alla.

Mvh /Tomas G
Patrik
Skrivet: 2003-08-21 22:50:17
Man måste också betänka att när man pratar vagnar så har de flesta nya bra konstruktioner. Problemet tror jag är att man inte skiljer på till vilket ändamål man köper den. Om någon tex ska köra hem några lass jord till tomten varje sommar så inte går man väl då och köper en Scania för det. Tyskarna vintercampar säkert inte på samma sätt som vi här uppe i norden, samtidigt så ska man väl säga att inte alla svenskar vintecampar heller och då finns inte heller problemet med isolering mm. Jag tycker mig se att alla tycker att den husvagn man själv har är bäst, och så är det nog ofta. Man har helt enkelt husvagn efter sitt behov och då är det svårt för en peson att säga att någonting annat är bättre om man tar hänsyn av alla faktorer som pris, vikt, inredning, ytor och design mm. Själv hade jag tittat på solifer för något år sedan och var inte alls imponerad tills jag hittade vår drömvagn. Det var just solifer, en S10+ MHC med överslaf och bäddbart överskåp Öppen planlösning med tillräckliga ytor på vintern och 74mm isolering i taket + allt annat som Tomas skrivit om. Men som sagt priset blev ju högre men samtidigt så betydligt lägre än en Kabe eller Polar så man kan säga att det finns egentligen inga regler tycker jag. Jag menar vill jag ha en husvagn och jag vill eller kan bara lägga tex 70000 kr då har man ju de förutsättningarna samtidigt som om nogon har 500000 kr över så har dom helt andra.

Ursäkta om jag skrev lite långt.
Tomas G
Skrivet: 2003-08-22 06:41:44
Hej Patrik....

Jag instämmer med dina tankar.

Nu börjar det dyka upp en massa nya vagnar på marknaden. Ett tips är att besöka Elmiamässan i september.
Trenden verkar gå mot "lågprisvagnar" (allting är ju relativ) samt barnkammarvagnar i stor utsträckning.
Det positiva är att utbudet hela tiden ökar. Sen återstår det naturligtvis att se hur de är kvalitétsmässigt. Kanske bättre att köpa en känd vagn med några år på nacken än en ny "lågbudget".
Visst är det till stor del pengarna som styr valet. Helt riktigt. Sen är det ju en prioritering vad man vill satsa på.

Vad somär bekymmersamt är att fler och fler fabrikanter minskar lastmarginalen beroende på att bilarna får dra mindre med b-kort än förr. Lastmarginalerna blir små och att köra med övervikt är lätt hänt.
Sen kan jag för min del inte riktigt förstå diskussionen hos de som ej vill skaffa E-kort.
Många köper dyra vagnar, men lägga ca 5000 på ett E-kort är otänkbart.

Mvh /Tomas...igen
Patrik
Skrivet: 2003-08-22 08:28:34
Håller med dig Tomas, är det för pengarna eller att man inte tror att man klarar ta E-behörighet. Det finns en annan orsak varför E-kort är bra och det är att man då kan dra en vagn med totalvikt högre än än man får dra med bilen bara inte bruttovikten är högre än vad bilen får dra. Och skulle man lasta för mycket så är det överlast och inte olovligkörning som man åker dit på vilket är en stor skillnad. Det där med lastmarginalen är lustig för när man köper en vagn så får man själv bestämma hur den ska typas. Problemet är att man oftast typar in dom med låg vikt så att vagnen ska vara attraktiv på begagnademarknaden för de som inte har E-kort.

mvh Patrik
Magnus
Skrivet: 2003-08-22 09:13:25
Tomas...

Att lågprisvagnar ökar i försäljning kan nog till viss del förklaras med att de stora "volymtillverkarna" kommer med nya "fyndigare" barnkammarlösningar på dessa, och en barnfamilj väljer nog därför en ny sådan istället för en beggad med sämre planlösning till samma pris. Kan vara kortsiktigt tänkande, vet ej...

Vad gäller E-kort så håller jag med dig, funderar bara på om det är vanligt att polisen väger ekipaget eller bara går på bilregistrets uppgifter?

Ursäkta Carolina, vi glider ifrån din frågeställning...
Patrik
Skrivet: 2003-08-22 11:34:58
Magnus..

Det är inte bara lågprisvagnarna som kommer med smartare lösningar, däremot är det de senaste åren som den utveckligen tagit fart. Jag håller med dig att det är bättre och billigare som barnfamilj att välja en lågprisvagn som är ny om man bara tänkt använda den under sommaren, om inte annat mindre problem när man har garanti mm. Vad man dock ska tänka på är att barnen ofta har en förmåga att "slita" på vagnen på ett sätt vi vuxna inte alltid gör, så där ser jag Tomas inlägg komma in. När det gäller vägning så har jag då aldrig blivit vägd efter vägen. Man ska ockå betänka att det oftast finns en förklaring varför vikterna är satta som dom är. Om en vagn är nerviktad så är det inte farligt att köra med lite överlast men är bilen på gränsen när det gäller storlek så kan man få oönskade effekter. Till sist är väl det största problemet om det inträffar något och vikterna är uppåt väggarna. Vad säger då försäkringsbolag mm.

Mvh Patrik
Rolf Braun
Skrivet: 2003-08-22 13:28:49
Hej
Angående utländska och Svenska vagnar. Vi började vår husvagnsbana 1990 med en Burstner Holiday 480 1990 års modell. Den fungerade alldeles utmärkt. Var lätt, hade för den tiden en ny ljus inredning, ny planlösning och var billig, men detaljer och isolering var ej så bra. Några större fel som fukt och läckage hade vi inte.
1998 köpte vi en Polar 520 ny. Det var en bra vagn, gedigen inredning, behaglig att köra men den läckte som ett såll. Vi hade den i 5 år och fick varje år en ny läcka tätad på garanti. Nu har vi köpt en Kabe 2003 och är hittills nöjda efter 2 1/2 månad och 600 mil.
Vad det gäller husvagnsvikter. Tänk på att vår vanligaste dragbil idag Volvo V70 max får dra 1400 kg med B kort i nya modellen!
Magnus
Skrivet: 2003-08-25 10:45:06
Hej Rolf!

Har själv en 855:a.
Jag har hört att man med ngn typ av förstärkningsbeslag kan öka krokvikten med 200 kg, någon annan som vet mer om detta?
Tomas G
Skrivet: 2003-08-25 12:05:02
Hej Rolf.....

Med E-kort får V70,n dra 1800 kg.
Fast jag rekommenderar ej så hög vikt med en framhjusdriven dragbil. Hur som helst så ger ett e-kort så mycket större möjligheter att välja. Dessutom får man en uppfriskning i alla regler, vilket behövs. Förmodligen är det teoribiten som gör många tveksamma.
Körprovet är nog inget problem. Nu kör ju fler och fler med suv,ar vilka ofta har låg dragvikt med B-kort.

Tråkigt med Polaren...hade en hobby 650 -01, ett måndagsexemplar. Hur tycker du Kaben är att dra jämfört med Polaren?


Mvh
/Tomas G
Rolf Braun
Skrivet: 2003-09-08 12:55:11
Hej Tomas.
kaben är lite tyngre än Polare (ca 120 kg Ametist GLE smal). Skall man köra mycket är en stabilisatorkoppling ett måste. Det är svagt av Kabe att inte ha det som original. Jag flyttade över min AKS2000 från Polaren
Mvh
Rolf
Tomas G
Skrivet: 2003-09-08 17:49:25
Hej igen...

Ja...friktionsdrag borde vara standard på alla nya vagnar.

Nu skall man ut på farliga vägar igen.
Nämligen dags att åka till godismässan ELMIA.

Hugaligen......egentligen gör man detta mot bätre vetande.
Skämt åsido....mkt trevligt sätt att se vad som finns. Problemet är bara att det ofta börjar snurra i huvudet efteråt.

Vi syns...

Tomas G
Markus
Skrivet: 2003-09-10 05:00:47
Hej Carolina

Med tanke på din Fråga om synspunkter. Så har jag en som kanskje andra ochså har problem med? Eller har ni andra det?

Problemet som jag ser det med det flesta Nordiska vagnar till dagens datum. Är att man alltid skal sitta framme i vagnen. Att sittgruppen är lagat framme i vagnen så att när du sitter i vagnen och skal se på TV så får du slåss med gardinerna hela tiden. Det finnes helt enkelt inte plats för huvudet att sitta skönt med i hörnen.

Jodå! vet att det börjar komma seg nu...

Och i din fall så har du många med just sittgrupp i mitten av vagnen. Men då är det bra om vagnen är bred-2,5 meter.

Tack & Hej
Markus
Peter
Skrivet: 2003-09-10 09:27:04
Hej jag jobbar i en huvagnsverkstad och har gjort det en längre tid nu så om min erfarenhet kan hjälpa dej att hitta rätt vagn så hör av dej. MVH Peter
För att besvara detta inlägg måste du vara inloggad
Logga in  |  Upprätta ny användare
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Caravan Club of Sweden
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt