CampingSverige.se

28.9.15

Av: Leif Berglund Fotograf: Edel Puntonet
Dela
 

Kabe 2016: Alla siffror pekar uppåt

Medan andra svenska husvagnstillverkare brottas med stora problem går det desto bättre för Kabe. I den senaste halvårsrapporten pekar i stor sett alla siffror uppåt, och dessutom gäller det alla delar av koncernen. Vi har intervjuat vd Alf Ekström.

Alf Ekström, vd och koncernchef på Kabe. Bilden är tagen på Stora Nolia-mässan i början av augusti.

Alf Ekström, vd och koncernchef på Kabe. Bilden är tagen på Stora Nolia-mässan i början av augusti.
Fotograf: Edel Puntonet


– Ja, det ser bra ut. Vi planerar för en höjd produktion och räknar med att kunna nyanställa, säger Alf Ekström, koncern-vd på Kabe, som för övrigt hellre kallar de andra husvagnstillverkarna i Sverige för kolleger än konkurrenter.

Som huvudorsaker till den positiva utvecklingen för Kabe, som pågått ända sedan mitten av 90-talet, räknar Alf Ekström upp en rad faktorer:

– Vi har en långsiktig idé med vår verksamhet. Det handlar dels om att utveckla och marknadsanpassa våra produkter, dels om att investera i vår produktionsapparat och göra oss mindre beroende av underleverantörer.

– Vi har exempelvis satsat mycket på vår snickerifabrik för att bättre kunna kundanpassa våra husvagnar och husbilar, det är vi faktiskt ganska ensamma om i Europa.

Alf Ekström tillträdde som koncern-vd för Kabe redan 1994.

Alf Ekström tillträdde som koncern-vd för Kabe redan 1994.


Test- och kontrollcenter

Annat exempel som Alf Ekström pekar på är Kabes kvalitetssäkringssystem där man byggt upp ett modernt test- och kontrollcenter med bland annat spolkammare och en avancerad köldkammare där det får plats två vagnar eller husbilar samtidigt för att kunna göra jämförelser.

Produktutvecklingen har samtidigt inneburit att man kontinuerligt förändrat och breddat modellsortimentet.
– Sedan 2010 har vi helt förändrat vårt husbilssortiment. Nu har vi tre olika modellserier som fått ny och mer avancerad inredning. På husvagnssidan har vi fem serier och breddat modellsortimentet med bland annat Classic- och de exklusiva Imperielmodellerna så att vi nu täcker in en stor del av marknaden.

Kabes goda rykte, i framför allt Norden, gör också att exporten av husvagnar går bra. 45 procent av de producerade husvagnarna går på export.

Småländskt tänkande

Den stora satsningen på att börja bygga husbilar i en nyanlagd fabrik i slutet av 90-talet har också burit frukt. Men var det inte ett vågspel då med tanke på att husbilsmarknaden inte var så stor vid den tidpunkten?
– Det handlade visserligen om mycket pengar men vi har ett småländsk tänkande och därför var det med egna pengar vi gjorde den satsningen liksom vi gör med alla andra investeringar. Filosofin är att investera i lågkonjunktur för att möjliggöra höjningar av produktionen när uppgången kommer.

Ett exempel på det är när finanskraschen slog till på allvar våren 2009. Då berättade vi om att Kabe drog i nödbromsen. Nästan halva personalstyrkan varslades. Men samtidigt gjordes investeringar för att effektivisera produktionen enligt den s k Toyota-modellen

– Vi har alltid varit snabba på att såväl dra ned som öka produktionen beroende på hur konjunkturen svänger. Men totalt var vi investerat 200 miljoner kronor under de senaste tolv åren, påpekar Alf Ekström.

Jämnt produktionsflöde

Så småningom visade det sig att många av varslen inte behövde verkställas och i dag har Kabe bara drygt tio procent färre än när företaget hade som flest anställda under toppåren. Mycket beroende på ett mer rationellt sätt att bygga vagnar och bilar. Och Toyota-modellen är i stort sett genomförd i hela produktionsledet.

– Det handlar om att få fram den bästa takten i varje led av produktionen; att det inte hänger upp sig på någon station utan att det blir ett jämnt flöde utifrån en satt tidsmall.  

I år ställde Kabe ut husbilar för första gången på mässan i Düsseldorf.

I år ställde Kabe ut husbilar för första gången på mässan i Düsseldorf.


”Husbil – en fantastisk produkt”

Ser du inga risker med husbilsboomen, att marknaden snart kan bli mättad?
– Nej, det är en stabil marknad och jag tror snarare på en fortsatt svag uppgång. Detta utifrån det stora intresset för husbilar som gör att allt fler blir sugna på att köpa. Det är egentligen en fantastisk produkt för det mobila fritidslivet. I takt med att det anläggs fler bra ställplatser, inte minst nära stadskärnor, underlättas och utvecklas också husbilsturismen.

Vad gäller trender så är just nu skåpbilar med bostadsinredningar, populärt kallade plåtisar, heta. Är det en nisch planerar att ger er in i?
– Vi har tittat på det men svaret är nej. Vi ser i stället ökade marknadsandelar för våra dyrare husbilar och tror mer på ökad export av dessa.

På den senaste Düsseldorfmässan ställde för övrigt Kabe ut husbilar.
– Det var första gången och vi sålde även några bilar där. När vi drog igång husbilstillverkningen så var det för den inhemska marknaden. Vi sa, att klarar vi inte den kan vi heller inte exportera. Nu har vi visat att vi klarade det och det är dags att ta ytterligare steg.

Husvagnsboendet ökar

Tros svaga försäljningssiffor för husvagnsbranschen är Alf Ekström inte bekymrad på den punkten heller:
– Inte så länge brukande av husvagnar ökar. Det är bara att studera antalet gästnätter på våra campingar så ser man att husvagnsboendet ökar.

Förutom tillverkning av husvagnar och husbilar står Kabekoncernen på ytterligare två ben – importen och försäljningen av husbilar och husvagnar av märket Adria i Norden samt tillbehörsgrossisten Kama Fritid.

– Det är en styrka för oss. Vi har ett unikt samarbete med Adria mycket tack vare att vår marknad varit deras största under senare år. Det ger oss väldigt bra möjligheter att påverka sådana saker som kvalitet och produktsortiment.

Suttit längst

Du tillträdde som koncern-vd redan 1994, har du inga planer på att sluta?
– Jag är faktiskt den börs-vd som suttit längst men jag tycker fortfarande att det här jobbet är roligt. Kabe är lite som en familj, mycket tack vare den starka lokala anknytningen här i Tenhult. I dag kan jag se att flera av dem som var mina barns klasskamrater jobbar på Kabe. Det är nog så att vi alla känner en stolthet över företaget och det vi producerar, avslutar Alf Ekström.

Klicka för större bild


Fakta Alf Ekström:

Ålder: 59 år.
Familj: hustrun Maud (designansvarig på Kabe), vuxna barnen Mikael (vice vd på Kabe), Peter (vd på dotterbolaget Adria Caravan AB) samt Niclas (pappaledig från Kabes konstruktionsavdelning).
Bor: Villa strax utanför Tenhult.
Gör på fritiden: ”Spelar golf, men det blir inte så mycket fritid i det här jobbet”.

Ekonomifakta Kabekoncernen:

enligt senaste delårsrapporten 1/1–30/6 2015
(samma period förra året inom parantes)

Hela koncernen
Nettoomsättning: 863 Mkr (756)
Rörelseresultat: 59 Mkr (55)
Marknadsandel i Norden, husvagnar 40 % (35)
Marknadsandel i Norden husbilar 19 % (18)

Kabe
Bruttoomsättning: 416 Mkr (366)
Marknadsandel husvagnar: 23 % (21)
Marknadsandel husbilar: 6 % (5)

Adria
Bruttoomsättning: 364 Mkr (310)
Marknadsandel husvagnar 28 % (23)
Marknadsandel husbilar 14 % (14)

Kama Fritid
Bruttoomsättning: 128 Mkr (110)
Enligt delårsrapporten kunde rörelsemarginalen varit högre om Kabe inte drabbats leveransförseningar från underleverantör under våren (spisar från Dometic vars fabrik i Slovakien brann). Detta problem är nu åtgärdat.

Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Hobby Husvagnar
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt