Med båtbuss i Nordens Venedig

Oceanbus är ett nytt och spännande sätt att uppleva Stockholm. Vår reporter Beata Hansson har testat fordonet som tar sig fram på både vatten och land.

Oceanbus, döpt efter prinsessan Estelle, är Sveriges första amfibiebuss. Den kostar ungefär sex miljoner kronor.

Oceanbus, döpt efter prinsessan Estelle, är Sveriges första amfibiebuss. Den kostar ungefär sex miljoner kronor. I hjärtat av Stockholm, utanför Kungliga operan kliver förväntansfulla passagerare ombord på Volvobussen MS/Estelle. Fyrtiotvå säten med flytvästar under sitsen. Guiden spär på spänningen genom glada skämt på engelska om den tio ton tunga bussens flytbarhet. Sen bär det av ut i stockholmstrafiken. Till lands och till havs.

Guiden Petter tar sin uppgift på fullaste allvar till tonerna av

Guiden Petter tar sin uppgift på fullaste allvar till tonerna av

”My heart will go on”. Musik från TitanicAnekdoter varvat med tunga fakta serveras på engelska av guiden Petter som också studerar till skådespelare och tar sin uppgift som underhållare på fullaste allvar. När de trygga gatornas underlag ska bytas ut mot vatten, är det till ljudet av ”My heart will go on” från filmen Titanic i högtalaren. Petter ber oss hålla tummarna för chauffören som nu bytt till kaptensmössan. Och plötsligt ligger hon i vattnet som en helt vanlig båt och tuffar ut mot Strömmen.

Bröderna Paul och Max Ekwall reste till tillverkaren i South Carolina och gjorde en beställning på en Oceanbus.

Bröderna Paul och Max Ekwall reste till tillverkaren i South Carolina och gjorde en beställning på en Oceanbus. En galen idé? Grundarna till Oceanbus, bröderna Paul och Max Ekwall, jobbade båda i finansbranschen. Paul berättar att de hade fått nog av skrivbordsarbete och ville känna på en verklig riskanalys. Max hade sett en amerikansk amfibiebuss på bild. Bröderna enades. Idén borde fungera i Stockholm som har både vägar och vatten så det räcker till. De reste till tillverkaren i South Carolina och gjorde en beställning.

I 8 knops fart glider vi sakta fram under

Djurgårdsbron mot Nybroviken.

I 8 knops fart glider vi sakta fram under

Djurgårdsbron mot Nybroviken. Krångliga regler– Sen följde ett och ett halvt års dividerande med de svenska myndigheterna innan farkosten var registrerad både som buss och som båt.Paul berättar om lagar kring säkerhetsbälten, livflottar, rutor i ett speciellt material, stabiliteten i vatten och brandskydd. Men i slutet av 2014 var Oceanbus ett faktum.Vanligaste frågan ni får av resenärerna?– Vad händer med hjulen när vi går ner i vattnet? Och svaret är enklare än många tror. De blir blöta. De förvandlas inte till propellrar eller något liknande.

Den glada besättningen på MS Estelle.

Den glada besättningen på MS Estelle. Om båtbussenMS Estelle är byggd med Volvo FL 42 lastbil som bas. Motor, automatlåda, fram- och bakvagnsupphängningar är Volvo. Resten är tillverkat i saltvattenbeständig aluminium och de flesta bultar i chassit är utbytta mot rostfria. Vid drift i vatten sköter en vanlig propeller, som kopplas in via ett separat backslag, framfarten och ett roder bak sköts med joystick, men det går även att svänga ”båten” med framhjulen. Toppfart på land är 90 km/h och i sjön åtta knop, men man brukar ha en marschfart på fyra.

Stockholms sevärdheter ingår i turen.

Stockholms sevärdheter ingår i turen. Fakta om turenAvgår från: Strömgatan 10, mellan Kungliga Operan och Grand HotelÅktid: 75 minuter, ca 40% land och 60% vatten.Guidning: ca 20% svenska och 80% engelskaPriser: 260kr/personTidtabell juni-aug: varje dag kl 10.30, 12, 14, 16 och 18.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket