Natur och livsstil skapar nyfikenhet för Sverige

Utländska turister vill främst uppleva nya platser och svensk livsstil, koppla av och uppleva naturen när de reser till Sverige, enligt Visit Swedens analys av Sverigeintresserade resenärer.

Förra årets rekordnivåer för utländska turister höll i sig också 2016.

Förra årets rekordnivåer för utländska turister höll i sig också 2016.Fotograf: Tina Stafrén Den nyfikenheten höll i sig även under sommaren 2016. Förra sommarens rekordresultat för antal utländska övernattningar på boendeanläggningar i Sverige ökade med 1,1 procent. Mellan januari och augusti ökade övernattningarna från utlandet med 2,5 procent, eller drygt 300 000 övernattningar.Andra orsaker till ökningen är också god tillgänglighet, ökad ekonomisk stabilitet i vissa länder och en fortsatt marknadsbearbetning.Den största ökningen i absoluta tal kom från Tyskland (+73 000 övernattningar), Kina (+31 000) och Storbritannien (+30 000), medan marknader som Norge, Danmark och Ryssland har backat.

I Sveriges starka varumärke ingår den fina naturen.

I Sveriges starka varumärke ingår den fina naturen.Fotograf: Elisabeth Holmqvist Ett starkt varumärke- Vi ser att det finns stora möjligheter att få flera utländska besökare till Sverige, särskilt fler långväga besökare. Därför har vi satsat på ökad marknadsföring av Sverige på tillväxtmarknader som Kina, säger näringsminister Mikael Damberg.Bilden av Sverige är generellt sett positiv och senast i juni rankades Sverige som världens schysstaste land i Good Country Index*.- Sverige har ett starkt varumärke och vi fokuserar på att stärka bilden av ett progressivt land med unika naturupplevelser och svensk livsstil. Vi ser nu en bättre effekt när vi bland annat låter resenärerna själva sprida våra berättelser om Sverige i sina sociala nätverk och på exempelvis inspirationssajter, säger Thomas Brühl, vd för Visit Sweden.Norge är fortfarande Sveriges största utlandsmarknad sett till övernattande gäster, men det görs också många endagsbesök från Norge, Danmark och Finland.- Det är viktigt att Sverige inte tappar andelar på våra stora närmarknader. Här handlar det också om att få våra dagsbesökare att stanna längre, vilket vi har gett Visit Sweden i uppdrag att jobba på, säger näringsminister Mikael Damberg.* Good Country Index: goodcountry.orgKälla, övernattningsstatistik: SCB/Tillväxtverket

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket