På fabriksbesök i Sprendlingen – Så byggs en Eura Mobil

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Eura Mobil är en av Europas ledande husbilsproducenter och intresset för nylanseringen av deras flaggskepp Integra har varit stort. Husvagn på Väg ville veta mer om tillverkningsprocessen och tankarna bakom nya Integra. Här rapporterar våra medarbetare Sanna Ohlander och Torbjörn Lagerwall från en exklusiv rundvisning i Eura Mobils fabrik i Sprendlingen.

En exklusiv rundvisning i Eura Mobils fabrik i Sprendlingen.

En exklusiv rundvisning i Eura Mobils fabrik i Sprendlingen. Dörren till den gigantiska fabrikshallen öppnas. Innanför är det stort och ljust med ett konstant brummande ljud i bakgrunden. Efter en stund hör vi ljudet från människor som jobbar runt om i hallen. Stora, tomma lastbilschassin flyttas från station till station och förvandlas sakta till färdiga husbilar som så småningom kommer att rulla ut ur fabriken och levereras till återförsäljare i hela Europa. Vi befinner oss på Eura Mobils anläggning i Sprendlingen tillsammans med Jens Heinrichs från marknadsavdelningen. Med stor entusiasm visar han oss runt i produktionshallen samtidigt som han förklarar hur tillverkningsprocessen för deras husbilar ser ut. Just denna dag är det Integra 890 som byggs, en av modellerna i Integra-serien bilar som lanserades till säsongen 2017.

Mycket av arbetet görs för hand. I snickeriet jobbar man med stor precision.

Mycket av arbetet görs för hand. I snickeriet jobbar man med stor precision. Helomvändning– För att kunna ta fram en ny och bättre modell som matchade konsumenternas önskemål gjorde vi en helomvändning. Istället för att göra en vanlig skiss, som sedan sällan blir samma i verkligheten, gjorde vi upp en datoriserad ritning i skala 1:1. Det gjorde att vi kunde ”gå” omkring inne i bilen och verkligen säkerställa att alla delar blev precis så bra som vi ville, både funktion och design, berättar Frank Lessmann, teknisk chef.I fabriken råder febril verksamhet. Vid varje station har personalen en tilldelad uppgift som utförs med stor precision. Vid första anblick tror man som besökare att merparten av arbetet görs av maskiner och robotar, men efter bara någon minut inser vi att så inte är fallet. Varje skruv, varje enhet och varje del sätts på plats av kunnig och dedikerad personal.

Jens Heinrichs från Eura Mobil beskriver entusiastiskt för vår reporter Sanna hur monteringen fungerar.

Jens Heinrichs från Eura Mobil beskriver entusiastiskt för vår reporter Sanna hur monteringen fungerar. Minutiös ordningAlla delar till bilarna ligger i en minutiös ordning. Skruvar och plastdelar förvaras i sina respektive lådor, färdiga att hämtas. Väggar och golv finns i olika högar efter att ha blivit tillverkade i en annan del av fabriken. På andra hyllor väntar inredning, belysning, toaletter och kök på att bli monterade. – Allt material som du ser här är handplockat under vår process med den nya designen. Vi fyllde ett stort rum med olika sorters material, skinn, glas och andra ytmaterial som vi testade, provade och kände oss fram med innan vi gjorde det slutgiltiga valet. Vi ville att känslan skulle stämma överens mellan de olika ytorna, men även vara anpassade utifrån det funktionella i bilen, säger Frank Lessmann.– Titta bara på detaljerna med ljuset inne i bilen. Med led-ljus överallt sparar vi energi, får en snygg design och har dessutom möjlighet att lysa upp mindre ytor som annars skulle bli mörka och trista. Samtidigt tittade vi även på hur vi kunde förändra framlyktorna på bilarna. Med hjälp av våra designers tog vi fram en framlykta som inte bara såg snygg ut, utan också var och är otroligt funktionell, fortsätter Frank Lessmann.

Installationerna görs med dubbelgolvet upp och ned. Detta vänds sedan och placeras på chassit.

Installationerna görs med dubbelgolvet upp och ned. Detta vänds sedan och placeras på chassit. Byggs uppochnedPå första stationen i produktionslinan byggs dubbelgolvet som får en mängd vitala delar monterade kors och tvärs. För att enkelt kunna jobba med installationen av kablar, rör, ledningar, genomföringar och stabiliseringsbalkar vänder man golvet uppochned. När allt är monterat vänder en specialbyggd maskin golvet rätt och placerar det med precision på chassit. Det förklarar varför det är så svårt att eftermontera olika delar i dubbelgolvet.På nästa arbetsstation sätts innerväggarna på plats. Där och då kan man börja ana hur slutresultatet kommer att bli. Nästa steg är att sätta på plats all inredning med sängar, handfat, toalett, kök och soffor. En nästan surrealistisk känsla infinner sig när vi går runt och tittar, känner och klämmer på det som är en färdig husbil fast utan väggar, front och tak. För oss som själva kör en Eura Mobil får vi i denna stund klarhet i hur vår bil är uppbyggd och fungerar. – Vi har dagligen besökare som kommer hit till fabriken för att få en rundvisning. I stort sett alla reagerar precis så som ni gör, när de får insikt i hur deras egen bil faktiskt ser ut på insidan, berättar Jens Heinrichs.

Dags för väggar och takparti att monteras på.

Dags för väggar och takparti att monteras på. Färdig husbilSedan är det dags för väggarna. På ett ställe i fabriken står det en lång rad med väggar som ska monteras på plats. Det är märkligt att se väggarna stå där som vore det riktiga bilar, men ändå inte. En stund senare ser vi hur väggarna monteras fast på chassit och plötsligt börjar det likna en färdig bil. Näst sist sätts fronten på plats och slutligen monteras taket. Nu är bilen klar, eller nästan klar. På de sista stationerna klistras det på dekaler och emblem, alla delar i bilen kollas av en sista gång och slutligen putsas hela bilen så att den är skinande ren. På rad står sedan ett antal färdiga Integra 890 färdiga för leverans. Maskinerna stängs ned för dagen och personalen går hem. Imorgon är en ny dag med en ny modell som ska förflyttas genom fabriken från att vara ett tomt chassi till att bli en färdig, leveransbar husbil. Vi lämnar fabriken, lite klokare och med betydligt större förståelse för hur en husbil är konstruerad.

Frank Lessman, technical manager på Eura Mobil, framför Eura Mobil Integra 890.

Frank Lessman, technical manager på Eura Mobil, framför Eura Mobil Integra 890. Fakta Integra 890 QB/EBÅr 2017 presenterade Eura Mobil den fjärde generationen av flaggskeppet Integra. Längd: 8.99Bäddar: 4Chassi: AL-KO treaxlat Färskvattentank: 150 literSpillvattentank: 100 literKylskåp: 156 literUppvärmning: AldeQB har en dubbelsäng bak medan EB har två enkelsängar bak. Båda har en rymlig sittdel med L-soffa och en sidosoffa samt ett bord med två stolpar. Här kan man med enkelhet sitta upp till 7 personer. TV:n finns bakom sidosoffan och genom en knapptryckning hissas den upp. Som standard ingår det ugn och fläkt i köket. Här finns dessutom en bra arbetsyta och flera praktiska skåp. Badrummet är utformat med en separat dusch och med dörr både till sovrummet och köket. Konkava skåp i sovrummet ger extra rymd och förvaring. Fakta Eura mobilFöretaget bildades 1959 under namnet Blessing KG och tillverkade husvagnar. Tio år senare byttes namnet till Meier KG och husvagnarna började säljas under varumärket Eura Caravan. Husbilsproduktionen startade år 1983 och både företaget och husbilarna fick namnet Eura Mobil. Sedan år 2015 ingår Eura Mobil i Trigano-koncernen. Euras fabrik ligger i Sprendlingen utanför Mainz i Tyskland. Svensk generalagent är Autohallen med försäljning via egna anläggningar i Alingsås, Karlstad, Lomma och Stockholm. Idag marknadsför Eura följande husbilsmodeller:Alkovbilar: Activa och Terrestra AHalvintegrerade: Profila T/RS och Terrestra THelintegrerade: Integra och Integra Line.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket