Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

12.5.17

Av: Redaktionens testpanel Fotograf: Torbjörn Lagerwall
Dela
 

Provkörd: Laika Ecovip 709 - Smart italienare som är lätt att tycka om

Laika är av många ansett som det bästa italienska husbilsmärket. Helintegrerade Laika Ecovip 709 ger oss ingen anledning att tycka något annat. Tvärtom befäster Laika sin ställning med många små smarta lösningar som sammantaget ger ett stort intryck.

Namnet Laika kommer av att grundaren Moscardini fascinerades av 60-talets pågående rymdäventyr och döpte sitt livsverk efter den första hunden i rymden.

Namnet Laika kommer av att grundaren Moscardini fascinerades av 60-talets pågående rymdäventyr och döpte sitt livsverk efter den första hunden i rymden.


Laika har en över 50 år lång historia och att det är väletablerat märks tydligt när man kör i Europa. Där syns olika modeller av Laika på var och varannan ställplats. I Sverige växer intresset för märket ständigt som numera marknadsförs av Erwin Hymer Group.  

Redan 1977 dök det upp en helintegrerad husbilsvariant och så tidigt som 1964 tillverkades Laika 500, en husvagnsmodell liten nog att kunna dras av en Fiat 500. Namnet kommer sig av att företagets grundare, Giovambattista Moscardini, fascinerades av dåtidens pågående rymdäventyr och döpte sitt livsverk efter den första hunden i rymden. Som logotyp valdes en röd vinthund med vingar.  

Sittgruppen är generöst tilltagen och man sitter bekvämt. Bordet är precis lagom stort och så klart skjutbart åt alla håll.

Sittgruppen är generöst tilltagen och man sitter bekvämt. Bordet är precis lagom stort och så klart skjutbart åt alla håll.


Sittgrupp och ”vardagsrum”

Modellserien Ecovip finns både som hel- och halvintegrerad samt som alkovmodell. Bilen vi provkör är helintegrerade och försedd med en del extrautrustning (se nedan). Det finns inte någon ”hall” när man stiger in, man kommer rakt in rakt i sittgruppen. Soffan är L-formad och känns generös. Här vill man gärna slå sig ner och med lite hjärterum finns det plats för sex personer. Tyget är tvåfärgat och välmatchat med övrig interiör. Bordet är lagom stort och skjutbart åt alla håll vilket gör det enkelt att sätta sig. Vill man kolla på TV:n i dagutrymmet får man sitta i den L-formade soffan eller i förarstolen. TV:n är nedfälld i ryggutrymmet bakom soffan vid entrédörren vilket är supersmart.

Köket blev vi speciellt förtjusta i. De två vaskarna är djupa och täcklocken blir enkelt till bra avställningsytor. Mellan spis och vask blir en bra arbetsyta.

Köket blev vi speciellt förtjusta i. De två vaskarna är djupa och täcklocken blir enkelt till bra avställningsytor. Mellan spis och vask blir en bra arbetsyta.


Köket

Köket är L-format, känns stort och lättarbetat. Spisen har tre lågor i vinkel. Man får plats med tillräckligt stora kastruller för att det ska fungera. Vi lyckades dock inte klura ut hur man tar av stöden över spislågorna, men det måste nog gå annars blir det rätt knepigt att hålla rent på spisen. Spisfläkten är integrerad i ljusrampen och inkräktar inte på förvaringen i väggskåpen. Två djupa diskhoar känns lyxigt och en fiffig konstruktion gör att locken till diskhoarna ger extra arbetsyta. Pluspoäng för det!

Ett rejält stänkskydd håller skarven vid vaskarna fuktfri. Arbetsbänkarna är av laminat och behandlade så att fingeravtryck och repor inte syns så lätt. Kylskåpet är placerat i gången mellan kök-badrum-sovrum vilket gör det svårt att passera om någon arbetar i köket.  

Duschutrymmet är stort och man har plats i den runda formen. Vasken är stor och välplacerad.

Duschutrymmet är stort och man har plats i den runda formen. Vasken är stor och välplacerad.


Badrum

Badrummet är ljust och rymligt. Duschutrymmet är inte placerat vid hjulhuset som så ofta annars, utan en bit in i bilen vilket ger riktigt bra yta att stå på. I duschens tak finns en taklucka. Fönstret i badrummet är tillval, vilket nog är värt pengarna eftersom badrummet nog kan kännas lite mörkt annars. Handfatet är stort och har ett bra underskåp. Här kan man lätt böja sig över och tvätta av sig utan att stänka på golvet. Stort plus! Detta blir dock på bekostnad av benutrymmet.

Från sovrummet når man in i lastrummet via en stor lucka.

Från sovrummet når man in i lastrummet via en stor lucka.


Sovrum och lastrum

Sovrummet avgränsas med en skjutdörr av trä. Här får endast en person i taget plats att stå och klä om. Sängarna är lågt placerade och är lätta att komma i och ur från trappsteget. Skönt för den som inte har så lätt att utföra höga kliv. Det finns fina förvaringsutrymmen under varje säng, men också mycket plats i väggskåpen. Ännu en av Laikas trevliga detaljer är de öppna hörnskåpen som fungerar som nattduksbord och som också funkar som bok- och tidningshyllor. En stor lucka mellan sängarna gör det möjligt att komma åt lastrummet inifrån.

Fler sovplatser får man genom att fälla ned sängen ovanför förar- och passagerarstolen. Med måtten 145 x 190 ger den plats till två normalstora vuxna. Frontsängen – precis som de bakre sängarna – har ribbotten för ökad bekvämlighet.

Lastrummet är rymligt med plats för t ex ett par cyklar utan att man ska behöva fälla ihop dem. Man kommer åt lastrummet från båda sidor om bilen, men även från sovrummet. Här finns också skenor med öglor för lastsäkring.

Förarutrymmet påminner mer om en halvintegrerad än en helintegrerad. Ett stort plus för den fina skärmen med backkamera och GPS. Väldigt tydlig och väl placerad!

Förarutrymmet påminner mer om en halvintegrerad än en helintegrerad. Ett stort plus för den fina skärmen med backkamera och GPS. Väldigt tydlig och väl placerad!


Att köra

Laika Ecovip 709 har bara ingångsdörr på förarsidan. Förar- och passagerarmiljön känns bekväm och utan större överraskningar. Kupén känns av någon anledning mera som hos en halvintegrerad bil. En mycket trevlig detalj är den extramonterade 7”-skärmen bredvid ratten med backkamera och GPS. Ett extratillbehör väl värt att kolla in!

Att köra bilen är precis så lätt som man kunde hoppas. Nu har testexemplaret visserligen den lite starkare motorn på 150 Hk och det tunga chassit balanseras upp av en extra förstärkt främre fjädring (också ett tillval) vilket ju spelar roll för körupplevelsen. På det hela taget är det en bil lätt att tycka om. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad, men Laika har något som ger en speciell personlighet. Många små finesser som var för sig knappt märks, men som sammantaget ger ett trevligt och rejält intryck. Flera av sakerna som förhöjde upplevelsen med bilen är tillval, men även utan dessa känns Laika Ecovip 709 som en bra, väl genomtänkt och robust bil. Prismässigt? Kanske en smula högt grundpris ändå. Om man tänker på att vårt testex hade tillvald extrautrustning, som kändes rätt så nödvändig, för runt 90 000 kronor.

Fakta Laika Ecovip 709

Grundpris: 849 000 kronor
Detta exemplar: 941 000 kronor
Extrautrustning i vårt testexemplar:150 hk motor, stora chassiet, Truma Combi, markis, aluminiumfälgar, däcktrycksövervakning, stor bränsletank (120 liter) dimljus, radio med pekskärm och rattkontroll, TV-hållare, backkamera med 7” skärm, elektriskt fotsteg, textilmattor, TV-antenn, fönster i badrummet, förstärkt främre fjädring
Totalvikt: 3 500 kg (denna bil 4250 kg)
Motor: 130 hk (denna bil 150 hk)
Tjänstevikt: 3115 kg
Lastvikt: 385 (denna bil 735 kg)
Längd: 7,49 m
Bäddar: 4 st

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt