Raka spåret till en svunnen tid

Varför inte lösa biljett av en konduktör i klädsel från farfars tid och ta spårvagnen från Malmköping till Hosjö i sommar? Den cirka 26 långa färden bjuder garanterat inte bara på en naturupplevelse, utan ger även en smakbit på hur det var förr.

Välkommen till Malmköping!

Välkommen till Malmköping! Nostalgi, vackra omgivningar och fordon är en oslagbar kombination tycker många.  Här på spårvägsmuseet i Malmköping samlas de mest spännande vagnar till allmän beskådan. Museispårvägen i Malmköping invigdes 1969 och går på en del av f d järnvägen Stålboga-Skebokvarn, ursprungligen Mellersta Södermanlands Järnväg. Den cirka 2,6 km långa banan går från Malmköping till Hosjö vid riksväg 55 och har två mötesplatser. Bruse Persson är marknadsansvarig och berättar om vad som lockade hit honom en gång i tiden.– Jag har alltid varit intresserad av statsarkitektur, infrastruktur och kollektivtrafik. Jag är ju från Värmland och där fanns det ju inte precis några spårvagnar, så det finns säkert någon psykologisk förklaring till varför just jag nördade ner mig i dessa spårvagnar.

Claes-Göran Kaselli och konduktör Sven-Magnus Gustafsson gör sig redo för avfärd.

Claes-Göran Kaselli och konduktör Sven-Magnus Gustafsson gör sig redo för avfärd. Autentisk spårvägsmiljöHans spårvagnshistoria började redan för 27 år sedan i Stockholm där han jobbade för museispårvägen. Där fungerade vagnarna framför allt som förstärkningstrafik och man fick exempelvis åka med sitt SL-kort på dem.– Men så fick jag barn och ville till någon lugnare plats av Sverige. Det blev Malmköping, en ort med närmare 2500 invånare.Det är ett antal intresserade förmågor som driver rörelsen på sin fritid. De har dessutom sett till att den ursprungligen järnvägsmässiga banan pö om pö har byggts om till en mer autentisk spårvägsmiljö. Ett spårvägstorg i Malmköping är så gott som färdigställt, och nyligen har banan fått vändslingor i båda ändarna för att möjliggöra trafik med modernare spårvagnar av enriktningstyp, exempelvis mustanger.

Tre ASEA-vagnar från 1907 (Göteborg), 1930 (Stockholm) resp. 1948 (Helsingborg)

Tre ASEA-vagnar från 1907 (Göteborg), 1930 (Stockholm) resp. 1948 (Helsingborg) Tretton städerBruse Persson berättar att här finns gamla vagnar från alla Sveriges 13 spårvagnsförsedda städer utom Ulricehamn.– Den vagnen såldes till Göteborg och sen försvann den. Många av vagnarna har bara 20-30 år på nacken men andra är över hundra år. Den äldsta vagnen med vagnsnummer 1253 är byggd 1901.– Vi som håller igång museispårvägen i Malmköping, Malmö och Djurgårdslinjen mitt i Stockholm gör det på vår fritid. Det är vårt alternativ till att spela fotboll i korpen, samla frimärken eller sjunga i kör. Intresset för spårburen trafik är den gemensamma nämnaren hos oss.Men varför ska man besöka just er om man gillar gamla fordon?– Vi kör ju med våra. Här kan man få bli nostalgisk och leva sig tillbaka i tiden med en personal som i möjligaste mån försöker vara klädd som på farfars tid. Han berättar att skolklasser ofta är här. Men det är också ett roligt familjeäventyr och ett trevligt sätt att färdas genom ett vackert Sverige.

Dagsbiljett för hela familjen kostar 230 kronor.

Dagsbiljett för hela familjen kostar 230 kronor. Fakta Museispårvägen MalmköpingSträckning: Malmköping-HosjöLängd: 2,6 km Invigdes: 1969Trafikdagar: Tisd-sönd 11-17 (18-26/8 endast lörd 11-17 samt sönd 11-15)Dagsbiljetter: Vuxen 100 kronor, barn 6-15 30 kr, familj 230 kr

Museispårvägens dag den 25 augusti.

Museispårvägens dag den 25 augusti. Kalendarium25 augusti – Museispårvägens dag kl 11-17, 18-22.27 oktober – Halloweenspårväg kl 16-20.8 december – Tomtetrafik kl 11-15

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket