Elmia Husvagn Husbil

CampingSverige.se

28.2.18

Av: Sandra Irengård Fotograf: SFVF
Dela
 

SFVF vill gemensamt ta upp kampen för Nollvisionen

I ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth skriver Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF att Sverige snabbt skulle kunna uppnå ett bra resultat avseende Nollvisionen, det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt till följd av trafikolyckor i Sverige.

Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.


– Även denna vinter har vi fått uppleva snöstormar med avkörningar och trafikolyckor. Också under andra delar av året inträffar olyckor där människor alldeles i onödan skadas eller omkommer, säger Bo Ericsson, vd för nordens största fordonsbranschförening, SFVF.

SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska bileftermarknaden.

SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska bileftermarknaden.


SFVF rekommenderar därför följande:

*Lagstifta om vinterdäck på alla axlar på tunga fordon, oavsett vilken nation fordonet kommer från. Då undviker vi mängder av olyckor, där det denna vinter tyvärr finns massor av exempel på.

*Fordonsägare tror att tidsintervallen för att montera sommarhjul måste ske inom två veckor. Låt oss återgå till fyra veckor. Branschen tvingas arbeta sex dagar i veckan och även kvällstid för att hinna med, vilket man ändå inte gör.

*Branschen tvingas anställa extrapersonal för att hinna med att skifta hjulen inom en tvåveckorsperiod. Det finns cirka 4, 7 miljoner bilar i Sverige och uppgiften är branschen övermäktig. Det leder till kraftigt ökade kostnader på grund av extraanställda, överbelastad personal som lider på grund av stress och belastningsskador. Samtidigt uppstår ”svarta” verkstäder som ofta har låg eller ingen kunskap om hjulskifte. Hjulbultar vänds åt fel håll vilket leder till trafikolyckor, tryckövervakningssystemen (TPMS) sätts ur spel och så vidare. Konkurrensen snedvrids till den seriösa verkstadens nackdel. Miljöskälen känns torftiga gentemot vilka problem som skapas på grund av detta. Vi vill föra en dialog för en vettigare reglering än den nuvarande, men som har samma miljömässiga påverkan.

*Arbete på väg. Vi från branschen vill ha enkla och tydliga regler. Vi måste ta fram ett regelverk som styr när och vem som får begära ut TMA-bil.

*Lagstifta när sommar- respektive vinterdäck skall användas, året-runt-däck existerar inte. Det finns inga däck som har egenskaper att klara av grader från -35 till +35. De olika däcken har egenskaper att klara av låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp. Slitaget ökar kraftigt om man kör med vinterdäck på sommarväglag, det vill säga däcken tar slut fort. Det leder till att konsumenten blir vilseledd om vid köp av året-runt-däck. Året-runt-däck leder också till ökad kostnad samtidigt som olycksrisken ökar på grund av sämre väggrepp.

– SFVF ställer all sin sakkunskap till ministerns förfogande om så önskas, säger Bo Ericsson.

Fakta SFVF

SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, är Nordens största bilbranschförening och representerar över 2 200 seriösa medlemsföretag. Våra medlemmar består av professionella service-, däck-, glas- och skadeverkstäder, bil-, husbil- och husvagnhandlare samt rekonditioneringsföretag för personbilar och lastbilar.

SFVF samverkar med myndigheter, departement och organisationer på den svenska bileftermarknaden. Vi bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen för att förbättra villkoren både för bilägare och våra medlemsföretag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening är medlem i den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och bilverkstäder, CECRA, samt driver genom samarbetet AFCAR kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.­­

Se också...
Tumbo Husvagnar
Kama Fritid AB
Hobby Husvagnar
Dethleffs
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt