Smove – det smarta sättet att resa

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

I juli presenterade Niesmann+Bischoff det senaste tillskottet i sin familj; den nya modellserien Smove. I Smove finner du Liner-komfort i kombination med användbarhet från en halvintegrerad husbil – allt utan några kompromisser.

Utmärkande för takkonstruktionen är panoramatakfönstret.

Utmärkande för takkonstruktionen är panoramatakfönstret. Den är Smove – den nya premiumkompaktklassen. Skapad och utvecklad i Polch utgör den ännu en framträdande milstolpe i Niesmann+Bischoffs historia.Företagets vd Hubert Brandl är övertygad:- Nya Smove är i en klass för sig. Med denna modell introducerar vi en helt ny fordonskategori på marknaden: Den första halvintegrerade husbilen som upplevs som en Liner-modell. En husbil som, tack vare den höga komforten och funktionaliteten, lämpar sig för långresor men som samtidigt, tack vare de kompakta yttermåtten och smidigheten i trafiken, passar lika bra i storstaden. Och ska man gå på bio eller restaurang kan Smove nära nog parkeras direkt utanför dörren.Kort och gott: Med Smove kan man ta del av den urbana livsstilen, samtidigt som man kan resa smart – utan kompromisser och med högsta komfort och alla bekvämligheter ombord. Även när det gäller aerodynamik, manövrering och prestanda, ligger Smove steget före. Tack vare den låga tyngdpunkten, och en dynamik som hos en personbil, är väghållningen perfekt även på kurviga vägar, säger Hubert Brandl.

Den utdragbara toaletten försvinner helt i väggen och skapar det största duschutrymme i denna typ av husbilar.

Den utdragbara toaletten försvinner helt i väggen och skapar det största duschutrymme i denna typ av husbilar. Innovativ utvändig designLika smidig som bilen är i trafiken, lika mycket förmedlar namnet känslan av rörelse. Av ”smart” och ”move” har det kort och gott blivit Smove – ett allt annat än statiskt namn, som återspeglar många av bilens egenskaper. Liksom hos de större bröderna Arto och Flair är den integrerade designen väldigt utmärkande.I det tredimensionellt utformade bakpartiet är alla tekniska komponenter – baklyktor, kamera och takspoiler – integrerade. Utmärkande för takkonstruktionen är panoramatakfönstret – som tillval med elektriskt manövrerat skjuttak – som släpper in mängder med ljus och luft, och eftersom det ligger helt i liv med taket är de goda aerodynamiska egenskaperna mycket goda.Till den höga komforten, bidrar också ståhöjden på upp till 198 centimeter (en svensk genomsnittsman är 181,5 cm lång) vid entrén, i köket och bakåt mot sovavdelningen. Det genomtänkta inredningskonceptet innebär bland annat att det finns ovanskåp på alla väggar. Den mjuka övergången mellan skåp och väggar vid övergången mot förarhytten gör att interiören känns extra rymlig och ger samma känsla av välbefinnande som i en liner-modell.  Hur innovativa idéer påverkar små utrymmen märks tydligt i hygienavdelningen, där det svängbara hörntvättstället och den utdragbara toaletten vid behov försvinner helt i väggen och skapar det största duschutrymme i denna typ av husbilar.Ett elegant sideboard tjänar som både avställningsyta och serveringsbord, och kan i en handvändning förvandlas till ett kök med extra hyllor. Ombord väntar flera olika dynlösningar med nya material som till exempel filt – en del av det nya, ljusa inredningskonceptet – och golvbeklädnaden består av mycket slitstark vinylmatta med trästruktur.Mycket praktiskt är det stora garaget med gott om plats för el-cykel, surfbräda och golfbag, och en praktisk utrymmessparande skjutdörr finns som tillval. All teknik är frostsäkert placerad i dubbelgolvet, vilket också bidrar till den låga tyngdpunkten. Färskvattenkapaciteten är 140 liter, med möjlighet att välja till en tank med ytterligare 60 liter, och spillvattentanken rymmer 120 liter. De två 11-kilos gasolflaskorna kan, som tillval, kompletteras med en fast gasoltank på 50 liter.

Enkelsängar eller en tvärställd dubbelsäng, beroende på vilken planlösning man väljer.

Enkelsängar eller en tvärställd dubbelsäng, beroende på vilken planlösning man väljer. Två längder – fyra planlösningarNya Smove, som har en totalvikt på upp till 3,5 ton, kommer att finnas för leverans från mars 2017. Programmet omfattar fyra planlösningar – två med konventionell sittgrupp och två med barsittgrupp – och förutom de 7,4 meter långa 7.4 B och 7.4 E med enkelsängar erbjuder Niesmann+Bischoff även de halvmetern kortare 6.9 B och 6.9 Q med tvärställd dubbelsäng. Fakta Niesmann+BischoffNiesmann+Bischoff tillhör de ledande tillverkarna av exklusiva husbilar. Huvudkontor och fabrik, med cirka 200 medarbetare, ligger i Polch i Rheinland-Pfalz. Årligen tillverkas här cirka 500 lyxhusbilar i modellserierna Arto och Flair, och varje exemplar av dessa lyxhusbilar är individuellt anpassad. Niesmann+Bischoff tillhör sedan 1996 koncernen Erwin Hymer Group.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket