Hur har du det med trycket?

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

På en tung husbil är det viktigt att däcken är av hög kvalitet som ger stabila och säkra köregenskaper. Viktigt är också att däcken har rätt lufttryck. Generellt är vi dåliga på att kolla lufttrycket regelbundet. En enkät som Nokian Tyres har gjort visar att endast knappt 30 procent av svenska bilister kollar lufttrycket minst en gång i månaden. Även torrsprickor är vanliga på husbilsdäck, då bilen ofta står stilla länge.

Är mönsterdjupet tillräckligt och ser däcksidorna bra ut?

Är mönsterdjupet tillräckligt och ser däcksidorna bra ut? Svenska bilister är i allmänhet dåliga på att kolla däcktrycket och på tunga bilar typ husbil är det väldigt viktigt att trycket är rätt. Dess däck utsätts så klart för betydligt större belastning än däcken på en vanlig personbil.  Många är vi som glömmer kolla trycket – en rekommendation är att kolla det var tredje vecka. Vissa tycker att komforten ökar när man sänker trycket något och kör därför medvetet något kilo under rekommendation. − På en tung och hög husbil ställs betydligt större krav på däcken än på en personbil. Däcken ska kunna bära tunga laster och ge stabila köregenskaper. Därför rekommenderas robusta däck med stålbälteskonstruktion på slitbanan. Om däcken dessutom har lågt rullmotstånd så minskar husbilens bränsleförbrukning, vilket sparar flera hundralappar om året, berättar Jon Persson, produktchef på Nokian Däck AB.

Jon Persson är produktchef på Nokian Tyres.

Jon Persson är produktchef på Nokian Tyres. För lågt lufttryck farligtHar man för lågt tryck är risken stor att bilen börjar sladda vid en undanmanöver. Däckslitaget ökar markant, redan vid 30 % för lågt lufttryck halveras däckens livslängd. Även torrsprickor är vanligt eftersom många husbilar står stilla långa perioder, t ex under vinterförvaring. Se över däcken noga när du tar fram den för säsongen.Bilens rekommenderade lufttryck brukar finnas på en metalldekal på förardörrens stolpe eller i bilens handbok. Har du rätt tryck i däcken ökar säkerheten, däckslitaget minskar och med däckens lägre rullmotstånd minskar också bränsleförbrukningen märkbart.Vissa rekommenderar också att byta till stålventiler om hjulen inte redan har det. Under påfrestningar minskar detta risken för däckhaveri.Så använd stabila däck, avsedda för husbil eller transportbil och kom ihåg att kolla däcktrycket. Det lönar sig!Lika viktigt är det så klart att ha koll på husvagnens däcktryck. För lågt tryck kan innebära (förutom felaktig slityta) att vagnen rullar ostadigt och lättare kan börja wobbla.

Nokian Hakka C2 är ett exempel på husbilsdäck av bra kvalitet.

Nokian Hakka C2 är ett exempel på husbilsdäck av bra kvalitet. Exempel på husbilsdäck av hög kvalitet:Sommardäck:Nokian Hakka C2Vinterdäck:Nokian Hakkapeliitta C3 (dubbdäck)Nokian Hakkapeliitta CR3 (dubbfritt vinterdäck)Nokian WRC3 (dubbfritt vinterdäck)Källa: Nokian Tyres

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket