Starka siffror i Jönköpings kommun

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Ny statistik från Statistiska centralbyrån, SCB, bekräftar bilden av Jönköpings kommun som ett allt populärare besöksmål. Under maj, juni, juli och augusti ökade antalet gästnätter med 15 000 jämfört med året före.

Under maj, juni, juli och augusti ökade antalet gästnätter med 15 000 jämfört med året före.

Under maj, juni, juli och augusti ökade antalet gästnätter med 15 000 jämfört med året före.Fotograf: Peter Appelin – De nya siffrorna bekräftar de indikationer vi haft tidigare, konstaterar Patrik Olderius, VD för Destination Jönköping. Extra roligt är det att Jönköpings kommun ökar mer än genomsnittet. Jag vill tro att det är ett resultat av det målinriktade arbete vi gjort för att lyfta kommunen, inte minst som evenemangsstad med stora idrottsarrangemang.Statistiken från SCB visar på totalt 408 000 så kallade gästnätter i Jönköpings kommun mellan maj och augusti vilket är en ökning med 3,9 procent eller 15 000 nätter. Detta från redan höga nivåer eftersom 2015 var ett rekordår.Boende på hotell, i stugbyar och på vandrarhem (HSV) ökade kraftigt i somras, med 36 000 nätter.Campingen totalt minskar på grund av färre husvagnar, men både husbil och tältande visar en kraftig uppgång jämfört med året före. Antalet husbilsnätter ökade från 11 300 till 26 700 medan kategorin ”tält” har vuxit från 5 100 till 12 300 nätter.Totalt sett minskade antalet svenska gästnätter (- 6 000) medan de utländska gästerna mellan maj och augusti ökade rejält, (+ 21 000).- Det finns en viss osäkerhet eftersom framförallt campingsiffrorna kan släpa efter något, men det finns mycket spännande att hämta i sammanställningen och vi ska nu fördjupa oss i statistiken för att kunna dra bästa möjliga nytta av den i vårt arbete. Vi kraftsamlar redan för att stärka den övergripande, positiva trenden ytterligare nästa sommar, säger Patrik Olderius Fakta Destination Jönköping Destination Jönköping AB skall öka den geografiska platsen Jönköpings kommuns attraktionskraft och generera tillväxt genom att få fler tillfälliga besökare till Jönköpings kommun inom områdena turism, event och möten/kongresser.Destination Jönköping AB är ett helägt kommunalt bolag och har 20 anställda.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket