Kalmar/Öland ökade mest under 2015

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Allt fler turister väljer att övernatta på campingplats. Förra året stod andelen gästnätter på campingplats under juni-augusti för hela 43 procent av alla övernattningar på kommersiella boenden i Sverige. Västra Götaland är störst med drygt 3 miljoner övernattningar på campingplatser följt av Halland och Kalmar/Öland.

Förra året blev ännu ett rekordår för svensk camping med en ökning med 3,4 procent gästnätter.

Förra året blev ännu ett rekordår för svensk camping med en ökning med 3,4 procent gästnätter.Fotograf: Rob Vanstone/SCR Ökar mest gör Kalmar/Öland, som hade nära 100 000 fler övernattningar jämfört med 2014. Campingplatser är det största semesterboendet i flera regioner och står i många fall för mer än 50 procent av övernattningarna.– Vi kan se en fantastisk ökning av boende hos våra medlemmar och vår bransch är en central del av svensk sommarturism, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.Förra året blev ännu ett rekordår för svensk camping med en ökning med 3,4 procent gästnätter. Det innebär att Sveriges mest omfattande semesterboende nu har nått 15,5 miljoner gästnätter, vilket är nära hälften av allt kommersiellt boende under sommarmånaderna. Det visar färska siffror från SCB/Tillväxtverket. Det innebär att campingplatserna har nästan lika många gästnätter som hotell, stugbyar, vandrarhem och SoL* tillsammans under juni-augusti. – Det är hårt tryck på våra medlemmars anläggningar samtidigt som det byggs få nya. Det är dags för politikerna runt om i landet att börja se det värde som branschen tillför kommunerna, genom att underlätta utbyggnaden av befintliga anläggningar, förlänga arrendeavtal för att underlätta investeringar i branschen och på andra sätt möjliggöra en utökad kapacitet och fler campingplatser, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.

Vår bransch är en central del av svensk sommarturism, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping.

Vår bransch är en central del av svensk sommarturism, säger Lars Isacson, vd SCR Svensk Camping. Några kortfakta om campingboendet i Sverige under 2015I snitt stannar campinggästen 2,6 nätter på campingplats.De 5 största gästnationaliteterna på svenska campingplatser är gäster från Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna och Danmark.Campingplatser står för 43,3% av alla kommersiella boendeformer under juni-augusti.Av campinggästerna bor 72,1% i husvagn, 13,6% i stuga, 9,4% i husbil och 4,8% i tält.Källa: SCR/Pressmeddelande

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket