CampingSverige.se

5.3.19

Av: Daniel Andersson
Dela
 

Tumbo snart klara med andra etappen

Tumbo fortsätter att skörda framgångar och utsågs förra året både till Gasellföretag och Årets företag i Sörmland. Under våren färdigställs en markyta på ytterligare 40 000 kvm för lagerfordon och ställplatser. Men först vankas det Tumbomässa den 9-10 mars.

Cecilia, Linnea och Jan Östling är störst i landet på Hobby husvagnar. Tumbo är för övrigt Sveriges enskilt största återförsäljare av fritidsfordon, under 2018 såldes närmare 1000 enheter.

Cecilia, Linnea och Jan Östling är störst i landet på Hobby husvagnar. Tumbo är för övrigt Sveriges enskilt största återförsäljare av fritidsfordon, under 2018 såldes närmare 1000 enheter.


Tumbo husvagnar och husbilar invigde sin nya anläggning i september 2016. Den 7500 kvm stora byggnaden har tagit hela branschen för mobil fritid till en ny nivå. Vare sig det gäller utställningshall, tillbehörsbutik, verkstad och tvätthall eller personalutrymmen och matsal så är varje detalj i bygget noga genomtänkt och utformad för att ge kunder och medarbetare en optimal upplevelse.

– Responsen på nybygget har varit fantastisk. Intresset från kunderna är enormt stort och vi har många nya besökare varje vecka året om, berättar Cecilia Östling.
Omsättningen har fördubblats sedan invigningen vilket gjort att Dagens Industri utsett Tumbo till Gasellföretag två år i rad. Förra året blev Tumbo även Årets Företagare i Sörmland.

– Vi är glada och stolta över utmärkelserna, det är ett bevis på att vår satsning var rätt, fortsätter Cecilia.

Etapp 2 är lika stor som den bebyggda markytan.

Etapp 2 är lika stor som den bebyggda markytan.


Andra etappen

Under drygt ett och ett halvt år har arbetet pågått med att iordningställa ytterligare 40 000 kvadratmeter, den så kallade Etapp 2. Marken ligger i direkt anslutning till anläggningen och ska bl a fungera som uppställningsplats för lagerfordon, fler parkeringsplatser för uthyrning och större plats för avlastning eller mottagning av nya fordon.

– Tanken är också att bygga ställplatser för ett 20-tal fordon. I framtiden uppförs även en större byggnad, säger Cecilia.
Det har gått åt ca 200 000 kubikmeter fyllning för att jämna ut marken. Sammanlagt förfogar Tumbo över en yta av 80 000 kvadratmeter.

Tumbo säljer plåtisar från fem märken. Här Road Car i läcker färgsättning.

Tumbo säljer plåtisar från fem märken. Här Road Car i läcker färgsättning.
Fotograf: Torbjörn Lagerwall


Plåtisar ökar

Tumbo marknadsför husbilar från Dethleffs, Bürstner, Sunlight och Rapido samt husvagnar från Dethleffs och Hobby. På den snabbt ökande marknaden för plåtisar har Tumbo inte mindre än fem fabrikat.

– Vi var tidigt ute med en satsning på plåtisar, vilket verkligen gett resultat. Förra året sålde vi närmare hundra stycken, berättar Cecilia.

Hon tycker att plåtisar är särskilt spännande att jobba med eftersom målgruppen är så varierande.
– Det är allt från 20-åringar till pensionärer, privatpersoner och företag. Plåtisar kan användas till allt; semester, arbete och hobby.

Tumbos mässor lockar tusentals besökare.

Tumbos mässor lockar tusentals besökare.


Tumbomässa

Den årliga Tumbomässan äger i år rum 9-10 mars. Då är anläggningen fullproppad med fordon, tillbehör och specialerbjudanden.

– Vi får besök av leverantörer som bl a Dometic, Abnet, Batteribolaget och E&P som demonstrerar sina produkter. Vill man ha reseinspiration kan man prata med representanter från campingar i Malmköping, Eskilstuna, Hallstahammar och Köping, berättar Cecilia.

I år kommer Wäsby Magasin att delta i mässan. Magasinet i Torshälla har en spännande blandning av inredning, keramik, kläder, ostbutik, viltdelikatesser, café och bageri.

Även husbilsklubbar från märkena Dethleffs och Rapido är på plats, precis som Motor Home Club of Sweden. Besökarna bjuds också på korv med bröd samt kaffe och ”gofika” som Cecilia kallar det.

Kama Fritid AB
Autohallen husbilar
Hobby Husvagnar
Caravan Club of Sweden
Bli annonsör på CampingSverige
Campingsverige.se
Senaste nytt