CampingSverige.se

16.12.14

Av: Daniel Andersson Fotograf: Besikta
Dela
 

Vanligt med fel på krockkuddar och bromsar i moderna bilar

Färsk statistik från Besikta bilprovning visar att över vart femte svenskregistrerat fordon av årsmodell 2002 eller senare, har någon form av avvikelse i bromssystemens elektroniska säkerhetssystem.

Klicka för större bild


Vintersäsongen är i antågande i hela landet, och då brukar vi vara lite extra måna om att se om bilen. Spolarvätska och däck är kanske de två vanligaste säkerhetskontrollerna som vi gör på egen hand. Men det finns anledning att kontrollera även andra viktiga funktioner i bilen inför det osäkra väglaget som den svenska vintern för med sig.

Färsk statistik* från Besikta bilprovning visar att över vart femte svenskregistrerat fordon av årsmodell 2002 eller senare, har någon form av avvikelse i bromssystemens elektroniska säkerhetssystem. Avvikelserna har upptäckts i fordon som genomgått en utökad kontrollbesiktning som även inkluderar kontroll av bilens elektronik.

Att en avvikelse visar sig i bromssystemen kan bero på att en ABS-givare är ur funktion eller att det uppstått ett avbrott i ABS-systemets strömförsörjning. Dessa brister kan leda till att det låsningsfria bromssystemet inte fungerar som avsett och kan innebära att det uppstår ett olyckstillbud vid en inbromsning eller undanmanöver, framför allt då det råder halt väglag.

Lotta Johansson, tekniskt sakkunnig på Besikta.

Lotta Johansson, tekniskt sakkunnig på Besikta.


Viktigt med kontroll

– Bromsarna är bilens viktigaste aktiva säkerhetssystem, och jag rekommenderar alla att kontrollera sina bilar inför vintersäsongen då det är viktigt att funktioner som antisladd och antispinn fungerar när man är ute på vägarna, säger Lotta Johansson, tekniskt sakkunnig på Besikta.
Anmärkningsvärt är också att drygt var tionde bil har problem med krockskyddet som reglerar krockkuddar, som i sin tur kan medföra att krockkudden inte löser ut vid kollision.

– Elektronikfel av den här typen märks oftast inte för den vanlige föraren, men om felen inte åtgärdas kan de få förödande konsekvenser. Krockkuddar som inte löser ut kan vara skillnad mellan liv och död vid en olycka, avslutar Lotta Johansson.
I enkäten upptäcktes totalt 2685 avvikelser i elektroniksystemen fördelat på 1312 bilar. Övriga avvikelser som registrerats är bland annat motorstyrning, AC och startspärrar.

Lotta Johanssons tips inför vintern:

- Gör en elektronikkontroll av ditt fordons säkerhetssystem. För ett par hundralappar får du ett bra konditionstest av viktiga säkerhetsfunktioner i bilen, som kanske inte kontrolleras per automatik vid en vanlig service.
- Kontrollera vindrutetorkarnas blad så att de är effektiva.
- Fyll på spolarvätska som klarar köldgrader.
- Gör en däckkontroll. Mönsterdjupet på vinterdäck ska enligt lag vara minst 3,0 millimeter och kan enkelt mätas med en särskild mönsterdjupsmätare som finns att köpa på ett flertal ställen. De flesta däck har också nu för tiden mönsterdjupsvarnare som visar när däcket är i nivå med den lagliga gränsen för däckslitage. Kontrollera även att däcken är monterade på rätt sätt, felmonterade däck kan innebära ett sämre väggrepp. Många däck har en rotationsriktning, detta gäller framför allt dubbfria vinterdäck.
- Bilens ljus är förstås också extra viktigt vintertid. Gör en snabbkoll en gång i månaden att dina strålkastare och lyktor fungerar som de ska, även helljuset.
- Som alltid; se till att ha varningstriangel, liten snöskyffel, reflexväst och varma filtar till hands i bilen om något skulle hända på vägen.

*Statistiken baseras på kontroller av 1312 personbilars elektroniksystem under 2014. De kontrollerade bilarna är av årsmodell 2002 eller nyare. Bilarna är slumpmässigt utvalda på någon av Besiktas 63 besiktningsanläggningar i Sverige.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Caravan Club of Sweden
Dethleffs
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt