Var femte bilist väntar med däckbytet till sista stund

Under veckan har temperaturen börjat krypa ned mot nollstrecket i stora delar av landet, och med det kommer hala vägar. Ändå väntar var femte bilägare till sista stund med att byta till vinterdäck, enligt en undersökning av försäkringsbolaget If.

30 november är sista datumet då det är tillåtet att köra med sommardäck i Sverige.

30 november är sista datumet då det är tillåtet att köra med sommardäck i Sverige. Det är fortfarande ett tag kvar till den 30 november – sista datumet då det är tillåtet att köra med sommardäck i Sverige. Efter det är det, fram till den 31 mars, obligatoriskt med vinterdäck, om det inte är sommarväglag på den plats där du befinner dig. Men de senaste åren har ishalkan på många håll brett ut sig på vägbanor runt om i landet långt innan dess. Redan nu råder risk för halka i stora delar av Sverige.Ändå väntar över var femte bilist fram till sista dagen med att byta till vinterdäck, enligt en ny undersökning av försäkringsbolaget If med 3 518 respondenter. Och endast sex av tio följer rekommendationen om att låta väderleken bestämma när det är dags att skruva av sommardäcken.

- Ett för lågt lufttryck ökar risken att du vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, säger Johan Granholm.

– Ett för lågt lufttryck ökar risken att du vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, säger Johan Granholm. Håll koll på däcken- Sista datumet är förstås inte betraktas som en rekommendation – helst ska man ju ha bytt i god tid innan dess. Som vanligt bör indikatorerna vara temperatur och väglag, inte kalendern, säger Johan Granholm, motorexpert på If.I norra Sverige är man bäst på att hålla koll på väderleken, visar Ifs undersökning, medan bilägare i landets sydligaste delar i regel väntar längst. I Skåne, Halland och Blekinge fortsätter nästan var tredje förare med sommardäcken fram till det obligatoriska bytesdatumet.Men det är också viktigt att hålla koll på de däck som legat till sig över sommaren – hur dubbarna ser ut, om man kör på dubbdäck, lufttrycket i däcken, och mönsterdjupet. Enligt lag ska mönsterdjupet i vinterdäck vara minst tre millimeter.- Men helst ska det vara lite mer än så. Runt fem millimeter och uppåt är väl att rekommendera. Många däck har en liten slitageindikator på utsidan av gummit som man kan ha under uppsikt, tillägger Johan Granholm.Lämpligt lufttryck varierar mellan bilmodeller, och de flesta bensinstationer har i dag en lufttrycksmätare så att du själv kan kontrollera däcken.- Ett för lågt lufttryck ökar risken att du vid en plötslig undanmanöver tappar kontrollen över bilen, till exempel om du behöver väja för ett rådjur eller en älg, och det förlänger bromssträckan. Dessutom drar bilen mer bränsle/el och däcket slits snabbare. Man brukar säga att man halverar däckets livslängd om man kör med ett lufttryck på 70 procent av det rekommenderade, säger Johan Granholm.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. Datum för vinterdäck• Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute. För att din bil ska kunna köras säkert på vintervägar kan du använda dubbdäck.• Den 1 oktober har du laglig rätt att sätta på dubbdäcken. Senast den 15 april måste du byta bilens dubbdäck, men om det är snö och is på vägen får du köra med dubbdäck tills snön och isen försvinner.• Du får alltså använda dubbdäck mellan den 1 oktober och den 15 april, eller om väglaget kräver det. Det viktigaste är att däcken ska var anpassade till de omständigheter som råder. Hos If gäller din bilförsäkring med en extra självrisk på 5 000 kr om dina däck inte uppfyller lagens krav.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket