CampingSverige.se

10.4.17

Av: Sandra Irengård
Dela
 

Vinterdäck på somriga påskvägar en säkerhetsrisk

En av årets största trafikhelger är snart här - påsken. I år infaller den samtidigt som sista datum för byte till sommardäck. Den som vill minimera riskerna under resan till och från fritidshuset, eller påskfirandet med släkt och vänner, gör klokt i att ta av vinterdäcken om väglaget tillåter.

– Det är viktigt att byta från vinter- till sommardäck när det inte längre är risk för vinterväglag, säger Dan Falconer.

– Det är viktigt att byta från vinter- till sommardäck när det inte längre är risk för vinterväglag, säger Dan Falconer.


Dagarna är längre och varmare, snön och isen smälter bort och marken fylls med blommor. Det är vår i luften och lagom till påsk är det läge att byta vinterdäcken mot sommardäck för att ge sig ut på de isfria vägarna.
– Det är viktigt att byta från vinter- till sommardäck när det inte längre är risk för vinterväglag. Vinterdäck på sommarvägar är en tydlig säkerhetsrisk, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If.

Det är inte olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren, men det är farligt att göra det. Bromssträckan blir längre och väggreppet är sämre, särskilt på våta vägbanor. Tester som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjort för att jämföra väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag visar att bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.

– Tvärtemot vad många tror är det trafikfarligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren. Det pratas mycket om hur viktigt det är med vinterdäck när det är snö och is på vägen, men det pratas inte lika mycket om farorna med att köra med vinterdäck på sommarhalvåret, säger Dan Falconer.

Vinterdäck på sommarvägar är också betydligt instabilare, särskilt vid undanmanövrar. Redan vid 70 km/h klarar de flesta inte en klassisk undanmanöver med vinterdäck utan att få okontrollerad sladd.
– Det finns många tester gjorda och de visar på farorna med att köra med odubbade vinterdäck på sommarhalvåret, säger Dan Falconer.

Dan Falconer, motorspecialist på IF.

Dan Falconer, motorspecialist på IF.


Bättre för miljön

Även plånboken riskerar att råka illa ut. Vinterdäck slits 20 procent snabbare än sommardäck på vägbana som är varmare än 15 grader.
– Förutom säkerhetsaspekten är det bättre för miljön med sommardäck, eftersom det ger färre däckpartiklar i luften och en lägre bränsleförbrukning, säger Dan Falconer.

Dubbdäck får användas fram till den 15 april – men kan även tillåtas vid annan tid på året om det skulle uppstå vinterväglag.
– Om det fortfarande är vinterväglag vid tidpunkten för däckbytet på någon del av vägbanan ska man behålla vinterdäcken på. Så ta inte av vinterdäcken för tidigt om du bor i en del av landet där det kan komma att falla snö eller bli ishalka igen den närmaste tiden, säger Dan Falconer.


Viktiga datum

• Det är förbjudet att köra med dubbade vinterdäck mellan 15 april-1 oktober om det inte är vinterväglag.
• Du får ha vinterdäck från den 1 oktober-15 april.
• Du måste ha vinterdäck mellan 1 december-31 mars om det är vinterväglag.

Kama Fritid AB
Tumbo Husvagnar
Autohallen husbilar
Caravan Club of Sweden
Hobby Husvagnar
  Glömt kod?
Campingsverige.se
Senaste nytt