Från bröllopsgåva till miljardindustri - Dethleffs fyller 90 år

Text: Daniel Andersson Foto: Dethleffs

I år firas det med pompa och ståt i Isny i södra Tyskland. Där byggde nämligen Arist Dethleff sin första husvagn för 90 år sedan. Det var starten på en unik framgångssaga.

Som chef i sin pappas pisk- och tränsfabrik var Arist Dethleff ofta på ute på veckolånga affärsresor.
Han och fästmön Fridel Edelmann grubblade på hur de skulle slippa vara ifrån varandra i så långa perioder. ”Jag funderar på en liknande lösning som andra resande sällskap reser runt med. Det hade varit något för oss”, skrev Fridel i sin dagbok.

Arist Dethleff och Fridel Edelmann tog sin första husvagnstur i påskveckan 1932. Den följdes av ytterligare tusentals kilometer på vägarna.

Arist Dethleff och Fridel Edelmann tog sin första husvagnstur i påskveckan 1932. Den följdes av ytterligare tusentals kilometer på vägarna.

Byggde husbil

Inspirerad av hennes idéer förverkligade Arist drömmen år 1931 och byggde vad han kallade en ”wohnauto”, alltså bobil eller husbil. Denna ”husbil” blir en gåva till deras bröllop. Jungfrufärden gjordes i påskveckan 1932 och den skulle följas av ytterligare tusentals kilometer på vägarna. Med sin ”husbil” uppfinner de båda faktiskt husvagns- och husbilssemestern! En företeelse som miljontals entusiaster ägnar sig åt i dag, men som var i stort sett okänd på den tiden.

Började i ett litet skjul

Arist anpassar det rullande hemmet efter behov och önskemål från sina närmaste. När dottern Ursula föds i november 1933 omvandlas husbilen till en familjehusvagn. Han till och med integrerar en badbalja i golvet för att kunna bada dottern och ett handfat för tvätten. Familjens ovanliga ekipage väckte mycket uppmärksamhet och Arist fick snart beställningar på fler husvagnar. Den manuella produktionen i ett litet skjul på pappans fabriksområde blir snart för litet och 1936 sysselsätter Dethleffs husvagnstillverkning sex medarbetare.

Familjen Dethleffs utvecklar successivt nya funktioner på sina vagnar och utnyttjar alla korta, eller ibland t.o.m. 900 mil långa, resor till värdefulla testkörningar. Oavsett om det är långresor eller vintercamping – hemmet på hjul finns alltid med. På så sätt testas personligen vagnarnas kvalitet och funktionalitet.

Löpande band-tillverkningen tog fart på 1960-talet. På 1970-talet var Dethleffs uppe i närmare 5000 husvagnar per år.

Löpande band-tillverkningen tog fart på 1960-talet. På 1970-talet var Dethleffs uppe i närmare 5000 husvagnar per år.

Dethleffs är en vanlig husvagnstillverkare på svenska campingar.

Dethleffs är en vanlig husvagnstillverkare på svenska campingar.

Pionjäranda

Genom årtiondena har framgångssagan fortsatt och Dethleffs är idag en Europas största tillverkare av husvagnar och husbilar. Modellprogrammet är mycket brett och försett med världsledande innovationer. Företagets 90-årsjubileum firas bl a med ett antal jubileumsfordon, bl a nya Dethleffs Aero, alla med de allra senaste tekniken. Familjen är fortfarande kärnan i Dethleffs varumärke och genomsyrar hela företaget.

Modellprogrammet är mycket brett och försett med världsledande innovationer.

Modellprogrammet är mycket brett och försett med världsledande innovationer.

Familjen är fortfarande kärnan i Dethleffs varumärke och genomsyrar hela företaget.

Familjen är fortfarande kärnan i Dethleffs varumärke och genomsyrar hela företaget.

– Arist Dethleffs idé har blivit en rörelse. Hans pionjäranda lever vidare hos Dethleffs och har redan berört miljoner människor, säger Alexander Leopold, vd Dethleffs.

– Det är underbart att resa på det här sättet. Vi saknar ingenting, vi har ett bekvämt hus med en utbytbar trädgård och alltid en ny utsikt från fönstret.
Fridel Dethleffs

Milstolpar ur Dethleffs historia 

1832: Dethleffs KG grundas för tillverkning av piskor.
1931: Arist Dethleffs uppfinner Tysklands första husvagn.
1934: De första modellerna kallas ”Tourist”.
1939: Kriget bromsar produktionen, i stället tillverkas sjukvårdsslädar.
1952: Premiär för modellen Camper.
1966: Löpande-band-tillverkning med 60 anställda.
1976: Produktion av 4700 husvagnar.
1983: Erwin Hymer köper företaget och den första husbilen, ”Pirat“, rullar av bandet.
1996: Arist Dethleffs avlider, 88 år gammal.
2006: 75-årsjubileum. Dethleffs producerar nu 7150 husbilar och 5950 husvagnar samt omsätter över 275 miljoner euro.
2011: Husbil nummer 80 000 rullar av bandet.
2017: Öppnar en ny fabrikshall, 11 000 kvm stor.
2021: 90-årsjubileum!

Relaterade artiklar

Tabbert 2022: Vagnar med premiumkänsla

– Vi är förälskade i husbilslivet!

Sponsrad artikel

Husbil sommaren 2022? Då måste du vara snabb!

Carola och Per Andersson: Stjärnor i slott och husbil

Smaka på camping: Bergholm arrangerar ny mässa på Elmia

Dometic: Coola kylboxar som tål hårda tag

© 2021 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket