Femmans växel hoppar ur

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Fiat Ducato måste ha Europas mest omtalade femte växel och jag har länge haft lust att studera den lite närmare. Under påsken uppehöll sig familjen i Rostock i väntan på att en kamrat till oss skulle dyka upp. Snart ringde mobilen och de kunde berätta att de närmade sig Köpenhamn, men att femte växeln på deras bil ideligen hoppade ur.

Klicka för större bild Då var det ju toppen att ha fyra växlar till. Så dagen efter dök de upp och vi reste tillsammans med minskad hastighet till Berlin, som var målet. Skönt att veta att inte hela semestern var spolierad. Bilen kördes hem efter semestern för egen maskin. Då dök frågan upp; vad ska vi göra nu? En rundringning visade sig att de nödvändiga delarna kostade 7 800 kronor. Vidare skulle själva jobbet ta två till tre timmar att utföra, så allt som allt skulle det gå på bortemot 10 000 norska kronor. Fler telefonsamtal till Sverige visade att samma delar skulle kosta ca 2900 svenska kronor (2 600 n o k) i Sverige. Det slutade med att delarna köptes in i Tyskland för i stort sett samma pris som i Sverige och togs hem till Norge. Nu fanns sakerna hemma, men satt inte på plats. I Sverige var det svårt att få någon tid på verkstad och i Norge är det inte så populärt att uppsöka en verkstad med delarna under armen. Gör det självMin kamrat och jag gjorde det då istället själva. Jag visste så mycket som att man inte behövde plocka ut växellådan, utan genom att ta bort ett skydd i ena änden av växellådan skulle den femte växeln bli åtkomlig (den ligger dessutom utanför resten av växellådan). Det fungerar genom att man ställer bilen på klossar, eller hissa upp den och ställa stödbockar under den. Enda problemet är att det behövs ett specialverktyg för att göra jobbet. Att öppna växellådor är givetvis något man bör avhålla sig ifrån. Vid byte av delar i växellådan måste dessutom lagerspelet justeras med shims, och detta kräver mätutrustning som vi vanliga dödliga inte har.

Klicka för större bild I en växellåda finns alltid en skvätt olja i botten som endast de nedersta dreven (tandhjulen) når ned i. När dessa går runt sprutar oljan som en dusch runt i växellådan och smörjer delarna. Problemet hos Fiat är att femmans växel ligger separerad i ett utrymme för sig vid sidan om de övriga växlarna. För att få smörjningen hit finns en ”takränna” i plast monterad överst i lådan, som går igenom ett hål i väggen och in i utrymmet. När oljesprutet når ända längst upp i lådan dalar något uppe i rännan och åker ned igenom hålet, in i grannutrymmet och ner på det ena drevet i den femte växeln. För att oljan skall nå från botten i lådan och ända upp i takrännan överst måste dreven ha en viss hastighet. Det har visat sig att om man kör i för låg hastighet på femmans växel når inte oljan upp. Det som händer då är att den uteblivna smörjningen orsakar stor friktion och värme, härdningen i delarna i femte växeln försvinner och delarna slits ut på kort tid. Vad detta medför skall vi återkomma till. Experterna säger: kör inte på femmans växel i hastigheter under 80 km/t, i alla fall inte för ofta. Lägre utväxlingDet bör tillföras att de två dreven i femmans växel är samma drev som de som byts ut för att uppnå lägre utväxling (men då med annat antal kuggar). Har du fått problem med att femmans växel hoppar ur kan du därför byta till lägre utväxling i samma operation.

Klicka för större bild Under bilenNu börjar själva jobbet, så vi kryper in under bilen. Ta med en 13 millimeters hylsa, så är skyddet borttaget på ett ögonblick. Lägg i femmans växel och skruva av muttern på det mindre drevet (36 mm). Muttern på det stora drevet kräver specialverktyg (försök inte med rörtången). Den här muttern är låst med ett låsbleck som först tas bort. Specialverktyget beskrivs senare. Skruva sedan ur skruven som fäster växelföraren helt och hållet. När båda muttrarna är bortskruvade dras det mindre drevet ut tillsammans med det stora som består av fem delar plus några fjädrar och kulor. Sedan är det värsta över. Montering sker i omvänd följd som det står i verkstadsmanualerna. Muttern på det mindre drevet skall låsas och bör därför bytas ut. När båda muttrarna är ordentligt tillbakaskruvade och låsta, och växelföraren är på plats, skruvas skyddet på. Här används flytande packning, d.v.s. silikonpackning på tub. OljaDen här delen av växellådan ligger högre än oljenivån vilket betyder att man inte behöver tappa eller efterfylla olja. För att bättra på smörjningen är det några av oss som fyller mer olja än vad fabriken råder. Själv har jag fyllt i 2,8 liter istället för 1,8 liter som det står. Vad detta har för betydelse får tiden utvisa, och jag vill inte rekommendera något innan jag får mer erfarenhet. Men ”lite” mer än vad som står i manualerna är säkert okej.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket