CampingSverige har fått fler tips angående husbilar byggda på Fiat chassis. Vi belyser här problemet med kondens i utluftningsslangen och kylarvattentemperaturen.
Klicka för större bild Vi vill upplysa ägare av husbilar med Fiat chassis, som användas om vintern. Det är en medlem i Norsk Campingbilförening som har upplevt problemet. På grund av ett motorhaveri gicks det sedan till botten för att hitta vad som egentligen orsakade händelsen då motorn i husbilen havererade en februarikväll. Vederbörande fick efter en stunds sökande tag på information från Uglands Motor Import AS, citat följer:”Det är konstaterat att vevhusventilationen på Ducato 1905 och 2800 TD har frusit. Avluftningsslangen och oljeavskiljaren har en form som gör att kondensvattnet samlar sig och när detta fryser bildas en propp. Detta medför ett högre tryck i oljetråget som gör att turbon inte blir av med returoljan. Vilket i sin tur medför att det blir läckage i turbo, simringar etc. isproppen måste tas bort, turbo måste kontrolleras för oljeläckage. Om det konstateras läckage måste turbon bytas ut.För att hindra att vattnet samlas rekommenderar vi att rensa slang och avskiljare. Se till så att inte slangen har en ”böj” nedöver. Montera en förvärmare/motstånd på slangen. Ledningsnät ligger klart på bilar som garantitiden fortfarande gäller på. Vidare rekommenderar vi att kapa toppen av slangen som kommer upp i botten av luftfilterhuset, så att ventilationen blir bättre. Arbetet reklameras på vanligt sätt i bilens garantitid. ” Citat slut.Vi rekommenderar att man frågar försäljaren om en förvärmare är monterad. Ett motorhaveri är ca. 90 gånger dyrare än vad en förvärmare kostar, och i gengäld kommer frustrationen!
Klicka för större bild Problem med kylvattnetHär kommer ett tips från Gunnar Holtan till dem som har en husbil byggd på Fiat Ducato. Många av Ducato diesel motorerna har problem med för låg kylvattentemperatur.-Vi har kollat diverse vagnslistor och hittade fram till en termostat på 91 grader. Denna termostat har beteckningen Tridon 8620 2091. Vi bytte till denna termostat på Ducato 2,5 TDI 1996 mod., 1997 mod., 1998 mod., samt 2,8 TDI 1999 mod, säger Holtan.Gemensamt för dessa bilar var att termostaten fungerade jättebra, en kort period. Dessvärre slutade den att fungera efter en kort tid. – Vi blev då tvungna att montera tillbaka den gamla originaltermostaten på 82 grader, som medförde att temperaturen på mätaren i bilen visade på ca. 70-75 grader. När utetemperaturen åter kröp under nollan, försökte vi lösa problemet på nytt. Vi kontaktade Fiat försäljaren i Sandefjord, för hjälp. Försäljaren kunde inte omedelbart hjälpa oss, men var villig att ta kontakt med den nya Fiat importören angående problemet, säger Holtan, och berättar vidare.-En timme senare ringde försäljaren och berättade att enligt importörens listor fanns det ett övergångsnummer till Tridon 8620 20 91. Detta var samma termostat som vi provat utan större lycka. Vi hade alltså inte kommit längre. Vi kontaktade då Sörensen & Balken, som är importör av Tridon Termostater. Här fick vi tala med en person som skulle vara expert på området. Den termostat vi hade blivit rekommenderade att använda i dessa bilar, var ämnade för Ducato 2,5 D/DT upp till 1994 mod. Till Ducato 2,5 – 2,8 D/DTI, från 1995 och nyare, skulle vi använda Tridon 8620 9991 (91 grader). Termostaten (Tridon 8620 9991) monterades omgående i vår Ducato 2,5 TDI 1998 mod. Under provkörningen efter monteringen uppnådde vi ca. 85 grader på instrumentet i bilen, som vi menar är mycket bra. Om den håller, vet vi inte, då den monterades samma dag detta skrevs, avslutar Holtan.
Klicka för större bild Växeln hoppar urÄgare av Fiat Ducato med turbodieselmotor på 2,5 och 2,8 liter upplevde problem med synkroniseringen i 5:ans växel. Växeln har en tendens att hoppa ur och är sedan omöjlig att få in igen. Fiat har erkänt problemet och vi, i varje fall i Tyskland, ställa sig positiv till en lösning av problemet, och minska kostnaderna lite beroende på hur långt bilen gått.Motorolja:Fabriken fyller SAE 15W/40 halvsyntetisk motorolja på bilarna och vid temperaturer under 15 grader Celsius blir motorn trög att starta utan motorvärmare. De klimatiska förhållandena varierar och till de av er som använder bilar normalt i kalla distrikt på vintern, rekommenderas en 5-10 W40 olja av god kvalitet för diesel respektive turbomotorer.Standard utrustning:Detta är vad som är standard på de husbilar som byggs i Norden kontra de som byggs i Europa. I Norden finns standardpaketet hos Kabe och Nordic.