Bli oberoende av elnätet: Montera en inverter

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Att montera en inverter är inte speciellt svårt. Teoretiskt krävs det bara ”fyra hål i väggen” för att du ska få 230 V från ditt husbilsbatteri!

Första åtgärden blev att montera förbrukarbatteriet under passagerarstolen. Samtidigt kompletterade vi med ytterligare ett batteri under förarstolen

Första åtgärden blev att montera förbrukarbatteriet under passagerarstolen. Samtidigt kompletterade vi med ytterligare ett batteri under förarstolen Teori och praktik är dock sällan samma sak, vilket än en gång bekräftades när vi skulle montera en inverter i en husbil.Strömförbrukningen hos invertern blir hög, i varje fall när man ansluter en apparat med hög anslutningseffekt. Invertern måste därför placeras nära batteriet, och kablarna måste vara grova. (35 mm² är exempelvis lämplig kabelarea för en inverter i storleksordningen 1 000 W som är placerad upp till 1,5 meter från batteriet!) Med vår inverter följde färdiga kablar, som vi inte ville ersätta med längre – och därmed också grövre – kablar.I vår husbil satt förbrukarbatteriet längst bak i bilen, förbundet med el-centralen med 5 m långa 6 mm²-kablar. Tillräckligt för belysning och vattenpump, samt styrning av värmare och kylskåp, men inte tillräckligt ens för en liten inverter.

Klicka för större bild

Vår inverter levererades komplett med kablar, som vi ville använda. Placeringen fick därför bli mycket nära batteriet

Vår inverter levererades komplett med kablar, som vi ville använda. Placeringen fick därför bli mycket nära batteriet Vår första åtgärd blev därför att flytta förbrukarbatteriet till platsen under främre passagerarstolen. Samtidigt passade vi på att komplettera med ytterligare ett förbrukarbatteri, placerat under förarstolen. De båda batterierna parallellkopplade vi med grova kablar. (Startkablar, där vi ersatte batteriklämmorna med andra anslutningar, blev den billigaste lösningen.)Den inverter vi valde var försedd med en kylfläkt som suger ut den varma luften ur invertern. Eftersom vi ville montera invertern lodrätt, med fläkten nedåt, blev nästa åtgärd att vända fläkten så att den i stället blåser sval luft in i invertern.

Fyra hål i garderobsväggen för expandrarna, och sedan var det klart att hänga upp invertern

Fyra hål i garderobsväggen för expandrarna, och sedan var det klart att hänga upp invertern

På bakgaveln sitter batterianslutning och kylfläkt. För att kunna montera invertern lodrätt, var vi tvungna att vända fläkten så att den blåser in sval luft i apparaten

På bakgaveln sitter batterianslutning och kylfläkt. För att kunna montera invertern lodrätt, var vi tvungna att vända fläkten så att den blåser in sval luft i apparaten Att hänga upp invertern på garderobsväggen bakom passagerarstolen var inte något större problem. Av viktbesparingsskäl var väggen ihålig, men det löste vi med expanderplugg av minimodell.Slutligen återstod bara att dra fram kablarna till det närmaste batteriet. Eftersom det var många kablar som skulle kopplas in, valde vi batterianslutningar av snabbmodell. Dessa utgör dessutom ett isolerande skydd över batteripolerna, så att risken för kortslutning – exempelvis när stolarna återmonteras – elimineras.Efter att ha kopplat in batterierna, kunde vi så njuta av att alltid ha tillgång till 230 volt i bilen!

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket