Bolon® Green Vinyl: Miljösatsning från Bolon

Denna artikel är importerad från CampingSveriges gamla webbplattform. Det innebär att text-formateringen inte är optimal, samt att vissa bilder har en lägre upplösning än vad som är önskvärt. Vi hoppas du har överseende med detta. Kolla gärna in våra senaste artiklar om camping.

Svenska designföretaget Bolon, världsledande tillverkare av innovativa, vävda vinylgolv tar återigen stafettpinnen och blir det första företaget i världen som helt går över till att använda mjukgörare baserade på förnyelsebara råvaror.

Bolon® Green Vinyl

Bolon® Green Vinyl Initiativet Bolon® Green Vinyl innefattar även en rad andra omfattande miljömässiga investeringar, bl a för att kunna återvinna en allt större mängd överblivet och förbrukat material. – Det är en mycket efterlängtad lansering. Bolons produkter och produktion står sig mycket väl i miljöhänseende redan sedan tidigare, och med satsningen Bolon® Green Vinyl, tar vi ytterligare ett steg framåt och kan garantera minsta möjliga miljöpåverkan på ett helt annat sätt. Ambitionerna är högt ställda och vi har som målsättning och förhoppning att bli miljöcertifierade av såväl Svanen som andra motsvarande internationella miljömärkningar, säger Annica Eklund, vd för Bolon. – Att jobba med miljöförbättringar är och ska vara en ständigt pågående process, man blir liksom aldrig färdig. Men vi har kommit en bra bit på vägen med den nya mjukgöraren, som är helt baserad på förnyelsebara råvaror. Det är på tiden att folk får upp ögonen för vinylens goda egenskaper; få material genomgår en sådan rigorös kontroll under tillverkningen som just PVC. Nu går det inte längre att avfärda materialet med rationella argument. Den kommande kollektionen har ringa påverkan på miljön och behåller sina goda kvaliteter år efter år – ja, vår nyutvecklade PVC är faktiskt själva motsatsen till allt vad slit och släng innebär. Det är ett gott grönt skäl om något, säger Torbjörn Klaesson, Technical Manager på Bolon.

Klicka för större bild Miljövänlig kollektionNär den nya mattkollektionen Skåne togs fram hade Bolon en primär målgrupp i åtanke. Produkten riktar sig främst till vana campare som stannar länge på destinationen. Ofta har de högt ställda krav på hållbarhet och funktion och är miljömedvetna. Självklart passar mattan alla campare som gör aktiva miljöval och uppskattar hög kvalitet och design. Skåne finns i fyra färger med smala ränder och svagt metalliskt skimmer. – Vi inspireras av naturens färger och mönster och vill alltid lyfta fram det svenska ursprunget. Kollektionens starka färger i rött, blått, grönt och grått är kulörer som också återfinns i den vackra skånska naturen. Jag tycker vi har fått till en bra balans i mattans design och fått den levande och intressant i sin utformning, säger Marie Eklund, chefsdesigner på Bolon.Bolon lägger alltid fokus på miljövänlighet, kvalitet, funktion och design. I arbetet med att göra den nya kollektionen strået vassare ur miljöhänsyn har det varit viktigt att inte göra avkall på de andra punkterna. Skåne har samma egenskaper som företagets övriga mattor och golv. Halksäker, slitstark, UV-skyddad, lätthanterad, vattentålig och snabbtorkande – det är några av alla egenskaper som kan tillskrivas den nya mattan.

Allt för lyckad matlagning i campingmiljö
- recept, filmer, tips och inspiration!

Se alla avsnitt
© 2024 CampingSverige.se
Webbplatsen är byggd av Pixelbruket